Článek
Klasická auta z šedesátých let mají mezi sběrateli velkou oblibu. Částečně je to díky tehdejšímu designu, částečně je to také proto, že řidičský zážitek byl u aut z této doby tak čirý a tak bezprostřední, že je mnohdy radost s takovým autem už jen jet bez ohledu na rychlost. K takovým nepochybně patří i druhá generace Mercedesu třídy SL, často přezdívaná „Pagoda“.

Označení na zádi sice říká 250 SL, původně však tento vůz vnikl jako verze 230 SL
Zajímavým tématem jsou přirozeně auta vlastněná celebritami a jinými známými osobnosti. V tomto případě však nejde jen tak o nějakou „hvězdičku“, ale o opravdovou legendu – tímto Mercedesem SL se totiž v šedesátých letech vozil legendární britský závodník Stirling Moss!
Ano, prvním majitelem této „Pagody“ byl opravdu jeden z největších mistrů volantu, co kdy chodili po světě. Je to však ještě o něco lepší – bystrý čtenář už možná něco tuší – jasně, vzhledem k tomu, že tento konkrétní kousek byl navržen přesně na míru pro fenomenálního Brita, tak nejde o jen tak ledajaký Mercedes SL.
Na první pohled se vůz jeví jako celkem běžná 230 SL, zdání však někdy klame – když Moss na jaře 1966 vybíral nové „civilní“ auto, Mercedes SL byl na jeho žebříčku vysoko – toužil však po verzi se silnějším motorem označované jako 250 SL, jenže to byla tehdy žhavá novinka a nebylo snadné ji sehnat (zejména s pravostranným řízením). Moss však využil svého šarmu a dobrých vztahů z minulosti s německou automobilkou a nakonec si prosadil svou.

Verze se silnějším 2,5l řadovým šestiválcem a s pravostranným řízením na jaře 1966 prakticky neexistovala. Co by však automobilka neudělala pro jednoho ze svých nejlepších jezdců!
Automobilka se tedy rozhodla muži, který s vozy značky Mercedes-Benz vyhrál jak Velkou cenu Formule 1, tak i distanční závod Mille Miglia, vyhovět. Naštěstí se v Británii nacházel jeden vůz, který k tomuto účelu byl jako stvořený – šlo o předváděcí vůz vystavený na autosalonu v britském Earl's Court, stačilo do něj tedy „jen“ usadit onen silnější motor a bylo hotovo. Alespoň tedy částečně…
Pochopitelně šlo o anomálii a dokumentace byla tehdy dokonce označena speciálním kódem, který na tuto vzácnost odkazoval – každý, kdo tedy s vozem přišel do styku, záhy zjistil, že jde o „to“ SL, které bylo postaveno na míru slavnému závodníkovi.

Vůz je na svůj věk skvěle zachovalý, pohodový charakter vozu naznačuje i automatická převodovka
Motor ze silnějšího modelu však nebyl jedinou zvláštností tohoto konkrétního „es-elka“. Model označovaný zkratkou sousloví Sport-Leicht pochopitelně patřil do segmentu sportovních vozů a pro takové bylo tehdy zcela běžné, že se dodávaly s plátěnou skládací střechou. Ovšem ne v případě Mossova vozu.
Pilot si totiž navzdory konvencím typu SL vyžádal speciální pevnou (a navíc odnímatelnou) střechu, v jejíž zadní části byla malá větrací klapka pro odvod horkého vzduchu. Traduje se, že za dobu výroby generace W113 Mercedesu SL šlo o jediný exemplář s takovou úpravou.
Když si Moss svůj speciální vůz vyzvedával, nesl speciální poznávací značku „M7“. Písmeno M pak odkazovalo na luxusní londýnskou čtvrť Mayfair, kde Moss tehdy žil, číslice sedm měla mnohem prozaičtější důvod – šlo o Mossovo šťastné číslo. Vůz mu v garáži parkoval pěkných pár let, než jej v roce 1968 prodal, přičemž za tu dobu společně najezdili 11 136 mil (necelých 18 tisíc kilometrů).
Ceny druhé generace Mercedesu SL mají dnes různé rozpětí – slušný kus seženete za dva miliony korun, ovšem u skvěle zachovalých kusů s nesmyslně nízkým nájezdem se není problém dostat až na čtyři miliony. Aukční síň u tohoto konkrétního kusu odhaduje cenu v rozmezí 100 až 120 tisíc liber (aktuálně 2,9 až 3,5 milionu korun).