Hlavní obsah

Lepší než zlato: V Kalifornii se prodala auta za více než 11 miliard. Zde je pět nejdražších

Foto: Darin Schnabel ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Investice do veteránů jsou v některých případech lepší než investice do drahých kovů – hlasujte v anketě, který z těchto pěti unikátu je váš favorit!

Komu se doma v prasátku povalují zbytečné peníze a přemýšlí, jak je ochránit před inflací, ten si nevyhnutelně dříve nebo později položí otázku – co čeho investovat? Do umění? Do luxusního alkoholu? Nebo to zahrát na jistotu a zvolit zlato a stříbro? A co takhle investiční auta?

Článek

Na akci Monterey Car Week v americké Kalifornii investovalo své úspory přes 110 autíčkářů-sběratelů, vybrané aukční síně si tu dohromady přišly na 11,6 miliardy Kč. A jelikož vyjmenovat všechna auta by vydalo na několik článků, představme si ve vzestupném pořadí pět nejhodnotnějších pojízdných artiklů.

5. Ferrari 500 TRC Spider z roku 1957 – 192,5 milionu korun

Alespoň jedno Ferrari jsme tu čekali všichni. Typ 500 „TRC“ bývá znalci považován za jeden z vůbec nejkrásnějších rudých vozů z Maranella, který kdy nesl označení Testa Rossa. Tento konkrétní kousek je 18. z pouhých 19 kusů, které kdy vznikly.

Vůz má vynikající závodní historii, počínaje Le Mans v roce 1957, kdy se v něm střídali jezdci Richie Ginther a François Picard, a celkem 12 vítězství v seriálu Sportovních vozů v letech 1958 a 1959.

4. Hispano-Suiza H6C Torpedo z roku 1924 – 227,8 milionu korun

Typ H6C Torpedo je s největší pravděpodobností nejikoničtější Hispano-Suiza na světě. Vůz byl uveden do provozu v roce 1924 nikým jiným než Andréem Dubonnetem – leteckým esem, sportovcem, závodníkem a synem zakladatele aperitivové firmy Dubonnet.

Tehdy 27letý Dubonnet s vozem startoval na slavném distančním závodě Targa Florio v roce 1924, karoserie vozu z mahagonového dřeva je mistrovský kousek z dob meziválečného karosářství.

3. Mercedes-Benz 540 K Spezial Roadster z roku 1937 – 244 milionů korun

Tento doslova speciální typ 540 K ve verzi Spezial Roadster patří k jedněm z posledních meziválečných Mercedesů, navíc jde o jeden z pouhých tří dochovaných kusů ve verzi s prodlouženou karoserií.

Prvním majitelem byl král Mohammed Záhir, afghánský šáh, od té doby vůz změnil majitele pouze čtyřikrát. Vůz v 50. letech dostal nový nátěr, ale renovací jako takovou nikdy neprošel – je tedy prakticky v původním stavu. Vůz navíc za svou historii najezdil jen lehce přes 20 tisíc kilometrů.

2. Bugatti Type 57SC Atalante z roku 1937 – 254,9 milionu korun

Do značné míry by se dalo říct, že moderní typy Veyron a Chiron vděčí za své renomé právě této legendě – typu 57 SC Atalante. Podobně jako jeho výrazně mladší soukmenovci i 57 patřila k nejrychlejším vozům světa díky řadovému osmiválci, který díky kompresoru dával na svou dobu špičkový výkon 200 koňských sil.

„S“ v označení ukrývá slovo surbaissé, tedy verzi se sníženým podvozkem, vůz navíc dostal speciální tlumiče, upravené písty pro zvládání vyšší komprese a lepší odolnost vůči klepání, nechyběl ani odlehčený výfukový systém. Vůz tedy už ve své době byl tak trochu zjevením.

1. Ferrari 410 Sport Spider z roku 1955 – 542 milionů korun

Typ 410 Sport Spider je jedním z nejvýznamnějších soutěžních speciálů Ferrari 50. let, možná i všech dob. Tento konkrétní vůz je však zajímavý tím, že s ním za svých mladých let závodil jistý Carroll Shelby, přičemž společně dosáhli skvělých výsledků – 8 vítězství a 10 umístění „na bedně“.

Vůz je ve skvělém stavu, sedí výrobní čísla karoserie, šasi i motoru – úchvatného 4,9l atmosférického V12, který ve své době patřil k největším a nejvýkonnějším motorům. S cenovkou 22 005 000 USD jde aktuálně o 8. nejdražší auto na světě.

Načítám