Hlavní obsah

Legendární závodník Fangio nejraději jezdil Mercedesem SL. Jeho miláček je teď na prodej

Foto: Tim Scott ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Argentinský mistr volantu nejraději na běžné ježdění používal tento Mercedes 300 SL Roadster z roku 1958. Vůz je přesně v takovém stavu, v jakém jej „El Maestro“ zanechal

Juan Manuel Fangio se dodnes považuje za jednoho z nejlepších závodních jezdců všech dob. Jeho láska k vůni spáleného benzinu jej neopustila ani po ukončení profesionální kariéry – jeho parťákem na služebních cestách mu nejčastěji býval tento Mercedes 300 SL Roadster z padesátých let.

Článek

Juan Manuel Fangio. Když někdo ve společnosti vysloví magické jméno „Fandžo“, většinou zpozorní i tací, kteří vlastně motorsportu příliš neholdují. Jméno jim i tak něco říká – o takovou legendu šlo. Argentinec Fangio se stal ve své době rekordním držitelem pěti mistrovských titulů, které navíc získal pod taktovkou čtyř různých týmů!

Foto: Tim Scott ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Vůz je ve vynikajícím stavu – motor, šasi, převodovka, diferenciál, odnímatelná střecha, to vše je původní. Odhadovanou cenu aukční síň sděluje pouze na vyžádání

Dva mistrovské tituly obdržel coby tovární jezdec týmu Mercedes-Benz, a tak není překvapením, že jen těsně před ukončením závodnické kariéry obdržel od automobilky dar. A jaký dar! Šlo o tehdejší vlajkovou stuttgartské značky, typ 300 SL, který svého času patřil k nejrychlejším silničním vozům světa.

Svou hvězdnou kariéru sice zakončil u italské stáje Maserati, přesto s německým týmem i nadále udržoval dobré vztahy. 24. června 1958, v den jeho 47. narozenin, mu před branami londýnského hotelu Dorchester zástupci automobilky slavnostně předávali jeho vlastní 300 SL Roadster jako odměnu za reprezentaci závodního týmu ve Formuli 1 i v seriálu Sportovních vozů a do značné míry také za „celoživotní dílo“.

Tento exemplář vyjel z fabriky v bledě modré barvě Metallic Light Blue s krémovou kůží a tato kombinace se dle dobových pramenů Fangiovi hned zalíbila. El Maestro si rovněž pochvaloval možnost cestovat s vozem navzdory karoserii Roadster za jakéhokoliv počasí díky odnímatelnému hardtopu. Říká se, že právě 300 SL bylo jedním z Fangiových nejmilovanějších aut – ostatně dle doložené historie vozu drtivou většinu z celkových 72 951 kilometrů najezdil právě on.

Foto: RM Sotheby's – archiv

Juan Manuel Fangio s vozem najezdil drtivou většinu z celkových téměř 73 tisíc najetých kilometrů. Po ukončení kariéry byl ambasadorem automobilky Mercedes-Benz a později předsedou pro region Jižní Ameriky

Vůz v životě bývalého závodníka plnil v podstatě roli služebního vozu – po ukončení závodní kariéry Fangio působil jako ambasador automobilky, zpočátku v Evropě a poté v jeho rodné Argentině, kde s předními manažery automobilky pomohl založit první oficiální dealerství.

Zajímavá je potom historka, jak se Fangiův „služebák“ dostal z Evropy do Argentiny. Na importované vozy tehdy v Argentině bylo uvaleno poměrně mastné clo, a tak to lidé od Mercedesu vyřešili lišácky – vůz byl před úřady oficiálně evidován jako „trofej“ slavného závodníka, a tak automobilka ušetřila pořádný balík peněz.

Foto: Tim Scott ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

3,0l řadový šestiválec dával na svou dobu krásných 225 koní. SL tehdy patřilo k nejrychlejším silničním vozům světa

Spolupráce automobilky Mercedes-Benz a legendárního Fangia se ukázala jako velmi plodná ještě dlouho po skončení závodníkovy kariéry – dnes už je v regionu trojcípá hvězda pochopitelně pojem, ale před téměř sedmdesáti lety tomu zkrátka musel závodník trochu pomoci právě svojí ambasadorskou činností.

Není divu, že v roce 1974 se stal Fangio předsedou Mercedesu pro region Jižní Ameriky, v roce 1987 se stal dokonce doživotním prezidentem jihoamerické divize. Plody této spolupráce souvisí rovněž s italskou automobilkou Pagani – je známo, že její zakladatel Horacio Pagani byl Fangiovi blízkým přítelem až do konce jeho života, a právě legendární závodník má zásluhu na tom, že vozy Pagani dnes pohání motory z dílen automobilky Mercedes-AMG.

V pokročilém věku už měl Fangio osobního řidiče, a tak byl jeho oblíbený sportovní vůz Mercedes v roce 1986 umístěn do tzv. „Juan Manuel Fangio Musea“, které mapuje a oslavuje slavnou kariéru argentinského závodníka. Vůz zůstal ve vlastnictví rodiny ještě dlouho po Fangiově smrti, díky čemuž vůz zůstal ve velmi dobrém vztahu – renovací však dosud (záměrně) neprošel, zachovává si tedy jakousi „patinu“.

Od smrti Fangia se s vozem jezdilo jen minimálně, a tak je vůz prezentován prakticky tak, jak jej ikonický závodník zanechal. Sériová čísla šasi, motoru, karoserie, převodovky, diferenciálu, rámu, a dokonce i střešního panelu – to vše tu sedí. Vůz je tedy ve skvělém stavu a jeho hodnota se dá jen těžko odhadovat – odhad ceny aukční síň sděluje pouze vážným zájemcům.

Načítám