Článek
Může být vůz s karoserií kombi klasikou? Pokud jde o Maserati s neodolatelným atmosférickým osmiválcem, tak rozhodně. No jo, jenže Maserati se přece v kombíku nedělají! Nebo…?
Příběh

Maserati Bellagio bylo a dodnes je velmi exkluzivní záležitostí – vznikly všeho všudy čtyři kusy tohoto „Shooting Brake Fastbacku“, jak se často uvádí
Ano, dělají, má-li co k tomu říct prominentní italská karosárna Touring. Tato společnost se sídlem v Miláně má tradici už od roku 1926 a v relativně nedávné minulosti, někdy v roce 2009, vypustila do světa velmi půvabný „kombík“ jménem Bellagio. Potíž je v tom, že tato specialita kombinující v sobě eleganci typu Quattroporte, italský šarm, praktičnost a charakterní projev atmosférického osmiválce vznikla v počtu pouhopouhých čtyř exemplářů.
Více na téma karosárny:
Zajímavé je, že i tato mladá klasika se může pochlubit malým příběhem. Tento konkrétní vůz, který dnes patří k jedněm z nejexkluzivnějších moderních Maserati, si nechal na zakázku vyrobit Dr. Carlo Bonomi, svého času šéf značky Ducati. Vůz používal převážně k rodinným cestám, například při vyjížďkách s vnoučaty a podobně.
Bonomi byl ale fajnšmekr, a tak využil svého vlivu a nechal si své „Quattroporte kombi“ mírně upravit, takže má některé estetické a dokonce i některé mechanické prvky z pozdějších verzí modelu, prvky, které se do sériových vozů dostaly až v roce 2010 – o těch si ale povíme na konci článku. Carlo Bonomi shodou okolností zemřel letos v srpnu.
Limuzína s duší sporťáku

Srdcem vozu byl fantastický 4,2l atmosférický osmiválec, který na svou dobu dával velmi slušných 400 koní
Karosárně Touring se nelze divit, že jako základ zvolila vůz Maserati Quattroporte. V historii už pátá generace tohoto modelu – tentokrát s označením M139 – se představila světu v roce 2004 a tehdy měla být jednou z mnoha luxusních sportovních limuzín. Což se Maserati jako jednomu z mála výrobců opravdu povedlo.
„Limuzína s duší sportovního auta“, jak vozu tehdy říkalo Maserati, těžila zejména ze svého srdce. Tím byl 4,2l (později dokonce 4,7l) vidlicový osmiválec s naprosto fenomenálním zvukem, který byl doplněn o sekvenční automatickou převodovku inspirovanou světem Formule 1.
Se soudobými sporťáky tempo udrží

Bellagio jezdilo na zajímavých 19plcových kolech Borani Bimetal
Motor na svou dobu disponoval vynikajícím specifickým výkonem bezmála 100 koní na litr a jeho 400 koní přicházelo v 7 200 otáčkách za minutu – to byly tehdy hodnoty opravdu vyhrazené sportovním autům. Díky silnému motoru odpovídala sportovním autům i dynamika, sprint z klidu na stovku trval 5,2 sekundy, maximálka byla 275 km/h – což jsou hodnoty srovnatelné s takovým BMW M3 E46.
Zajímavé je, že auto se jako sporťák nechovalo jen v přímce, ale i v zatáčkách a svoji hmotnost přes 1 900 kg tedy maskovalo naprosto brilantně. Motor měl dokonce mazání se suchou vanou, což ušetřilo drahocenné kilogramy na přední nápravě, a vůz tak měl téměř perfektní rozložení hmoty mezi nápravami – ve skutečnosti však měla nepatrně navrch ta zadní.
Vylepšení z novějších modelů

Maserati Bellagio přineslo vylepšení, které se do Quattroporte dostalo až později. Například neuspokojivá převodovka DuoSelect byla nahrazena výbornou skříní z dílen ZF
Byť jde o kus vyrobený v roce 2009, tak esteticky vychází z Quattroporte modelového roku 2010 (což lze poznat třeba dle zadních svítilen), kupodivu se mu ale vyhnula nepovedená převodovka DuoSelect a řadí tu vynikající skříň z dílen ZF, kterou používaly pozdější sériové verze modelu.
Vůz je v působivé zelené metalíze Forest Green a jezdí na 19palcových kolech Borani Bimetal. Lak karoserie je doplněn kontrastními ručně malovanými pruhy, což podtrhuje celkový pocit exkluzivity. Uvnitř vidíme světlou kůži doplněnou o ručně vykládané dřevěné obložení.
Příjemná kuriozita – a investice?
Vůz má pečlivě zdokumentovanou servisní historii a je ve skvělém stavu – dosavadní majitel jej koupil v roce 2013 a od té doby se s ním jezdilo jen velmi zřídka. Z tohoto období tu máme servisní záznamy ve švýcarském dealerství italských vozů Rosso Corsa.
Více na téma „sportovní kombi“:
Odborníky z Rosso Corsa vůz navštívil při nájezdu 28 850 km ještě s předešlým majitelem, poté 34 271 a potom při stavu 38 565 km. Nyní má 42 026 kilometrů a majitele změnil za 161 tisíc eur (4 miliony korun).