Hlavní obsah

Kaskadérský Aston Martin, který vlastně není Aston Martin, z poslední bondovky se prodal za nesmysl

Foto: Christie's

Je to jen těžko uvěřitelné, ale filmová replika se prodala za víc peněz, než skutečná DB5, se kterou například jezdil Sean Connery osobně

Když se na trhu objeví nějaká zajímavá klasika, sběratelé a nadšenci nedočkavě vytahují šekové knížky. Už tuplem to platí v případě značky Aston Martin nebo filmových aut. Nemluvě o tom, když se tyto dva faktory spojí – pak sběratelům ani nevadí, že vlastně vůz není pravý.

Článek

Jen málokterý automobilový fanda nemá rád klasická auta. A teď máme na mysli opravdové klasiky – s naprostým minimem nebo úplně bez elektroniky, tedy auta, která mají duši. Auta, která mají svůj osobitý příběh, takže mají charakter. Každý si pod tímto pojmem představí něco jiného, ať už jde o ameriku s bublajícím osmiválcem, Němce s řízným šestiválcem nebo uhlazeného britského aristokrata.

Foto: Christie's

Tento filmový Aston Martin technicky vzato není pravý model DB5 – jde pouze o repliku. Přesto se nakonec prodal za víc peněz než skutečná DB5

Aston Martin DB5 ke klasikám nepochybně patří. Tento konkrétní vůz si pamatujeme z úvodní honičky nejnovější bondovky Není čas zemřít a tento kaskadérský stroj má samozřejmě všechny šrámy z boje v podobě masivních škrábanců na laku od kamenné zídky nebo stopy po kulkách na svojí „neprůstřelné“ karoserii.

Vůz má dokonce filmové vychytávky, jako je otočná registrační značka, spouštěč kouřové clony v zadním nárazníku nebo (teď už bohužel nefunkční) vysouvací kulomety ukryté v horní části předních blatníků.

Zní to všechno naprosto úchvatně a opravdu jde přesně o ten vůz, se kterým v Itálii James Bond prchal před padouchy, přesto má jednu malinkou chybičku – není to pravý Aston Martin.

Foto: Christie's

Během aukce se mimo jiné dražila i klapka podepsaná členy štábu. Původní odhad byl 5 až 7 tisíc liber, výsledná cena byla 27 720 liber (cca 780 tisíc korun)

Tedy, vůz popravdě vznikl v dílnách slavné britské automobilky, což o to, ale použít pro tyto scény nesmírně vzácný (a nesmírně drahý) Aston Martin DB5 ze šedesátých let je nesmysl.

Proto vznikla tato přesná replika. Ale i tak se o vůz při aukci strhla pořádná tahanice, která nakonec vyústila v těžko uvěřitelnou částku 3,2 milionu dolarů (82 milionů Kč). Tedy víc, než za kolik se nedávno prodal skutečný Aston Martin DB5, kterým jezdil sám Sean Connery.

Foto: Christie's

Kaskadérské auto si ponechalo skvělé filmové vychytávky jako výsuvné kulomety ukryté za světly v předních blatnících nebo otočnou registrační značku

Vůz se dražil při charitativní akci zvané „Sixty Years of James Bond“ u londýnské aukční síně Christie’s a k mání bylo hned několik aut či jiných filmových rekvizit, ať už z novějších či starších dílů.

Pro zajímavost šlo třeba o klapku podepsanou členy filmového štábu Není čas zemřít (27 720 liber), smoking, který na sobě měl Timothy Dalton ve snímku Povolení zabíjet z roku 1989 (25 200 liber), případně další auta z poslední bondovky jako padoušský Jaguar XF, který jsme mohli vidět ve snímku Není čas zemřít (37 800 liber). V případě Jaguaru XF výsledná cena byla v rozmezí původních odhadů, ostatní rekvizity však odhady dalece převýšily.

„Značka Aston Martin je nesmírně hrdá na fakt, že může být součástí příběhů filmového Jamese Bonda,“ prohlásil kreativní ředitel značky Marek Reichmann. „Šedesáté výročí této filmové ikony jsme si všichni nesmírně užili a jejím zlatým hřebem byla nepochybně dražba našeho speciálního kaskadérského modelu, který vznikl pro účely natáčení snímku Není čas zemřít.“

Je s podivem, jak moc se ceny většiny předmětů a zejména onoho „falešného“ DB5 vyšplhaly směrem vzhůru – velký podíl na tom však může mít fakt, že Není čas zemřít byla poslední bondovkou v podání Daniela Craiga. Craig nahradil v roce 2006 Pierce Brosnana ve snímku Casino Royale, následoval film Quantum of Solace, Skyfall, Spectre a poslední Není čas zemřít.

Načítám