Hlavní obsah

Kabriolet jako letní ideál? Nuda! Pořiďte si raději obojživelný vůz, který může i do vody. Tyto jsou zrovna na prodej

Foto: Mobile.de

Když se řekne „letní auto“, asi si vybavíte nějaký kabriolet. Existuje ale skupina vozidel, která je ještě více letní než automobily bez střechy: obojživelníci.

Článek

S obojživelnými auty si totiž můžete užít nejen teplé slunce, azurové nebe nad hlavou a vítr ve vlasech, ale vychutnáte si v nich také vodní aktivity. A ty k létu jednoznačně patří.

A protože venku aktuálně panují vysoké teploty a léto s námi (snad) ještě nějakou dobu zůstane, napadlo nás, že se podíváme, jaká je v kategorii obojživelníků nabídka ojetých strojů. Že bude poměrně omezená, nám bylo jasné ještě před zahájením pátrání v inzerci, výsledek nás ale trochu překvapil.

Když pomineme několik kusů spartánského LuAZu-967, vozidla vyráběného pro sovětskou armádu v letech 1975-1991, našli jsme na známém inzertním portálu Mobile.de jen čtyři obojživelná auta, která jsou aktuálně na prodej.

Začněme tím nejznámějším.

Amphicar 770

Jde samozřejmě o Amphicar 770, jediné masově vyráběné obojživelné auto historie. Německý (přesněji řečeno západoněmecký) stroj, za nímž stál inženýr Hans Trippel, byl produkován v letech 1961-1968. Za tu dobu vzniklo 3 878 exemplářů.

O pohon se staral řadový čtyřválec z Triumphu Herald, který přes čtyřrychlostní manuál roztáčel zadní kola nebo přes jednorychlostní převod dva lodní šrouby. Amphicar 770 dosahoval rychlosti 112 km/h na souši a 6 uzlů (11 km/h) na vodě.

Kousek, který je k mání v Nizozemsku, byl podle prodejce poprvé registrován až v roce 1970 a najeto má 20 342 kilometrů. Zajímavější však je, že má za sebou kompletní renovaci, takže je prý připraven okamžitě jezdit i plout.

Na prodej je za 95 000 eur, což je v přepočtu asi 2,3 milionu korun.

Upravený Mercedes-Benz W108

Další obojživelník je podstatně levnější, prodejce za něj chce jen 2 000 eur, tedy necelých 50 tisíc korun. Má to ale důvod - vozidlo není v dobrém stavu. Je sice kompletní, údajně je k němu řada náhradních dílů a motor se točí, ale už na pohled je zřejmé, že bude potřebovat hodně péče.

A pak je tu ještě jedna věc. Nejde o tovární obojživelník, ale o dodatečnou přestavbu, takže oprava takového stroje asi nebude úplně snadná. Auto se zrodilo v roce 1970 jako sedan Mercedes-Benz W108 v provedení 280 S s 2,8litrovým řadovým šestiválcem pod kapotou.

Po několika letech však přišlo o střechu a bylo přestavěno na vozidlo, které umí plout po hladině - tedy údajně. Podle prodejce ho předchozí majitel používal jako obojživelný automobil v letech 1984-2006.

Dutton Surf

Dutton Surf už představuje „poctivé“ obojživelné vozidlo, přestože i ono využívá techniku standardního automobilu. Vyráběl ho Angličan Tim Dutton, který v letech 1970-1989 vedl společnost Dutton Cars zabývající se výrobou takzvaných kit cars, tedy „stavebnic“ využívajících dostupnou techniku různých aut.

Obojživelný model Surf však vznikl až v 21. století, poté, co se Dutton k „autobyznysu“ vrátil po několikaleté přestávce. Zajímavě vyhlížející stroj postavený na základě terénního Suzuki Jimny se veřejnosti představil v roce 2005. O pohon se stará zážehová třináctistovka o výkonu 59 kW roztáčející všechna kola. Surf se údajně na souši rozjede až na 137 km/h a ve vodě zvládne asi 5 uzlů (9,2 km/h).

Dutton Surf se 60 750 km na odometru je na prodej v Německu za 31 999 eur, což je v přepočtu asi 770 tisíc korun.

Gibbs Aquada

Nejzajímavější stroj jsme si nechali na konec. Jde o Gibbs Aquada vyvinutý na Novém Zélandu společností Gibbs Sports Amphibians jako vozidlo, které má být rychlé na souši i na vodě. O pohon se stará 2,5litrový vidlicový šestiválec Rover dodávající výkon 129 kW. Aquada zvládla více než 160 km/h na silnici a 27 uzlů (50 km/h) na hladině.

V roce 2004 právě v Aquadě Richard Branson, miliardář a majitel koncernu Virgin Group, přeplul Lamanšský průliv za 1 hodinu, 40 minut a 6 sekund, a vytvořil tak rekord mezi obojživelnými vozidly.

Vývoj rychlého obojživelníku údajně spolykal spoustu peněz, přesto v letech 2003 a 2004 vzniklo zřejmě jen 33 kusů. Exemplář, který je na prodej v Německu, má za sebou navíc zvláštní příběh: v roce 2018 v něm Edd China, mechanik a televizní moderátor, kterého možná budete znát z pořadu Wheeler Dealers, překonal rychlostní rekord mezi elektrickými obojživelnými vozidly.

Tato konkrétní Aqauda totiž před rekordním pokusem prošla konverzí na elektrické vozidlo. Po rekordu pak bylo elektrické pohonné ústrojí i s baterií ze stroje vyjmuto. Obojživelník je však na prodej s novým a odpovídajícím motorem a novou převodovkou, takže nic nebrání návratu do původního stavu. Prodejce ke stroji přibalí i spoustu nových náhradních dílů.

Jedinečnosti stroje však odpovídá cena, Gibbs Aquada je k mání za 82 500 eur, což jsou v přepočtu asi 2 miliony korun.

Načítám