Článek
Jak napovídá název, jde o speciální edici sportovněji laděného „er-esa“, v tomto případě první generace, jež se prodávalo ve Švýcarsku. A to výhradně, vznikl navíc jen docela nízký počet kusů.
Vezměme to ale od začátku. Vrátit se musíme do roku 1999, kdy byla představena Škoda Fabia, moderní malý hatchback, který měl nahradit poněkud zastaralou Felicii - přestože oba modely se ještě rok a půl vyráběly souběžně.
V roce 2000 na trh dorazilo karosářské provedení kombi a v roce 2001 pak dokonce také sedan.
V roce 2003 mělo na ženevském autosalonu premiéru sportovně laděné provedení RS, které se začalo prodávat v létě 2004. Škoda tehdy u tohoto „hot hatche“ vsadila na zvláštní pohon, vybavila ho totiž 1,9litrovým turbodieselem. Sportovní hatchbacky si přitom tradičně spojujeme s motory zážehovými.
Vznětový čtyřválec poskytoval nejvyšší výkon 96 kW při 4 000 otáčkách za minutu a maximální točivý moment 310 Nm. Spojený byl s šestistupňovou manuální převodovkou. Fabia RS akcelerovala z klidu na stovku za 9,5 sekundy a rozjela se až na 206 km/h.
Neobvyklý „hot hatch“ si dokázal získat slušnou oblibu, a to zejména díky atraktivní kombinaci úsporného a slušného zátahu (ve vhodných otáčkách) motoru. Dnes je však poměrně obtížné narazit na zachovalý kousek v původním stavu a s nízkým nájezdem kilometrů.
Ještě vzácnější je ale trefit provedení Swiss Blue, což je vzhledem k určení pro švýcarský trh pochopitelné. Speciální verze jedničkové Fabie RS připravilo švýcarské zastoupení v roce 2007, tedy na konci životního cyklu úvodní generace. Do prodeje poslalo pouhých 100 exemplářů.
Pro limitovanou edici je specifické modré lakování. Jedná se o metalický odstín Modrá Race, známý z Octavie RS druhé generace. Uvnitř ho doplňuje unikátní čalounění kombinující černou kůži a středy sedadel z modré alcantary.
Jestli se vám Fabia RS Swiss Blue líbí, máme pro vás dobrou zprávu - jeden vůz ze 100kusové série se objevil v nabídce společnosti ReLegends. Podle prodejce byl tento automobil jako nový prodán ve Švýcarsku v dubnu 2007 autorizovaným dealerem Škoda AMAG Weinfelden a až do loňska byl ve vlastnictví první majitelky, která jej údajně servisovala pouze v autorizovaném servisu stejného dealera, u něhož auto pořídila.
Na fotografiích škodovka vypadá velice zachovale, nadějně vyhlíží také nájezd. Něco málo přes 157 tisíc kilometrů není na naftovou Fabii RS mnoho.
Výbava obsahuje například audiosystém Symphony s CD přehrávačem, klimatizaci, vyhřívání předních sedadel nebo xenonové světlomety. Na internetových stránkách prodejce je auto k mání za 361 900 Kč. Pro zajímavost, v době uvedení na trh Fabia RS začínala na částce okolo půl milionu korun.