Hlavní obsah

K mání je možná nejvýkonnější Fabia na světě. Má výkon přes 400 koní

Foto: Mobile.de

Provedení RS pro model Fabia česká automobilka Škoda nabízela jen v prvních dvou generacích. A přestože se jednalo o sportovně laděnou verzi, „er-eso“ nikdy nepatřilo k nejostřejším hot hatchům své třídy.

Článek

I když… Zařazení mezi malé výkonné hatchbacky není úplně přesné, platí totiž jen pro první generaci. V té druhé RS existovalo i v karosářském provedení kombi. A jen pro připomenutí - o pohon druhé generace Fabie RS se staral turbodmychadlem a kompresorem přeplňovaný zážehový motor o objemu 1,4 litru a výkonu 132 kW spojený se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Nás teď ale bude víc zajímat první „er-eso“, které se prodávalo v letech 2003 až 2007. Z nejvýkonnější verze první generace škodováckého bestselleru se stává poměrně vzácné auto, které by jednou dokonce mohlo mít i sběratelský potenciál.

Z 21 551 vyrobených exemplářů se totiž současnosti zas tak moc kusů nedožilo, a když už, z drtivé většiny jde o auta s velkými nájezdy, v nepříliš dobrém stavu a především zasažená různými úpravami a tuningem. Zkuste ale najít Fabii RS v původní podobě a s „rozumným“ nájezdem. Nalézt takový vůz na prodej není úplně snadný úkol.

My jsme se o to nedávno také pokusili, ale stejně to nakonec dopadlo tak, že nás nejvíc zaujal automobil upravený. Ohromil nás totiž jeho výkon.

Než se k němu ale dostaneme, připomeňme, že první generaci Škody Fabia RS pohání turbodiesel 1.9 TDI poskytující standardně nejvyšší výkon 96 kW (130 koní) při 4 000 otáčkách za minutu a maximální točivý moment 310 Nm při 1 900 ot./min. Doplňuje ho výhradně šestistupňová manuální převodovka. Hatchback akceleruje z klidu na stovku za 9,5 sekundy a rozjede se až na 206 km/h.

Kousek, který jsme objevili na inzertním portálu Mobile.de, však podle rumunského prodejce umí až 296 kW, tedy 402 koní! Pod kapotou se přitom ukrývá původní vznětová jedna-devítka, jež však pochopitelně prošla různými úpravami.

Zajímavé také je, že majitel vyměnil originální ručně řazenou převodovku za dvouspojkový automat - ten se totiž lépe vyrovná se schopnostmi posilněného motoru. Prodejce v souvislosti s výkonem zmiňuje tři softwarové mapy - při použití základní motor poskytuje 278 koní, střední nastavení dává 320 koní a vrcholné už zmíněných 402 koní. A navíc ohromný točivý moment až 697 Nm… Síla motoru přitom stále putuje na přední kola.

Auto z roku 2006 dosud najezdilo asi 215 tisíc kilometrů a prodejce tvrdí, že se nikdy neúčastnilo žádných soutěží. Jde prý vyloženě o osobní projekt.

Kromě výkonu vlastník upravoval také podvozek a vůz vybavil výkonnějšími předními brzdami. Modifikovaná Škoda Fabia RS je na prodej za 11 tisíc eur, což je v přepočtu asi 278 tisíc korun.

Načítám