Článek
Psal se rok 1886. V New Yorku se veřejnosti otevřela socha Svobody, v americké Atlantě se v lékárně začal prodávat „šumivý lék“ Coca-Cola za pět centů a Karl Benz si zrovna splnil dětský sen. Bylo to 29. ledna, když úspěšně patentoval svůj vůz pohybující se silou motoru spojeného s podvozkem. Jmenoval se Benz Patent-Motorwagen číslo 1 a byl považován za první automobil se spalovacím motorem. S moderními vozy sdílel tehdy inovativní technologie jako benzinový motor, elektrické zapalování, karburátor nebo vodní chladič.
Byla to jedna z nejvýznamnějších chvil vzkvétajícího průmyslu. Revoluční kočár bez koní navždy změnil svět, ale od prvního představení veřejnosti v červnu toho roku všechny budoucí automobily čekal ještě dlouhý vývoj. Karl Benz přitom doslova předběhl dobu. Když konstruktéři později prozkoumali jím vyvinutou zapalovací svíčku, zjistili, že už tehdy vsadil na materiál elektrod, který se komerčně používal až o padesát let později. Vlastnoručně si vyvinul i zapalování, aby odpovídalo tehdejším slabým bateriím.
Karl Benz říkal, že jím navržený jednoválcový čtyřtaktní benzinový motor měl zdvihový objem 954 ccm a výkon 0,67 koně (0,5 kW) při 250 ot./min. Pozdější výpočty a testy univerzity ve Stuttgartu nejvyšší výkon motoru upřesnily na 0,9 koně (0,67 kW) při 400 ot./min. A v plenkách byla i paliva, protože Benzův první automobil spaloval ligroin, tehdy prodávaný v lékárnách jako čistič na skvrny. Následně v roce 1888 se benzinová tříkolka stala prvním komerčně prodávaným autem v historii s cenou 600 německých marek, dnes odpovídající přibližně 100 tisícům korun.
Obchodní úspěch díky cestě, jež ukázala reálnou využitelnost
Karl Benz vynalezl historicky první automobil se spalovacím motorem s podporou své rodiny. Vývoj Patent-Motorwagenu financoval ze svatebního věna své manželky Berthy, která si byla vědoma žádoucí publicity. Velkou pozornost k revolučnímu vynálezu upoutala, když začátkem srpna 1888 vyjela s třetím vyrobeným vozem a svými syny Eugenem a Richardem na projížďku z Mannheimu do svého rodného Pforzheimu po vozových kolejích.
Během 106 kilometrů dlouhého výletu byla nucena zastavovat v lékárnách, aby koupila ligroin potřebný pro natankování. První automobil na světě neměl palivovou nádrž a pojal jen 4,5litrovou zásobu hořlaviny v karburátoru. Dnes se odhaduje, že jezdil se spotřebou přibližně 10 litrů paliva na 100 kilometrů. Bertha Benz se stala historicky první osobou řídící automobil na delší vzdálenost, přičemž se pro to rozhodla bez vědomí svého manžela a úřadů.
Říká se, že z dílen Karla Benze vyjelo asi 20 až 25 automobilů, protože popularitě revolučního vynálezu pomohla i slavná jízda jeho manželky Berthy z Mannheimu do Pforzheimu. Automobilka Mercedes-Benz se následně v osmdesátých letech minulého století při oslavách 100. výročí vozu spojila s britskými specialisty z John Bentley Engineering, aby pro oficiální prodejce a VIP zákazníky z celého světa vyrobili stovku stejných strojů. To je zabavilo na dlouhých jedenáct let.
Jeden z nich jen před pár dny změnil majitele, když se ve Velké Británii prodal za 805 tisíc korun. Ukázal tak, že jeden z nejvýznamnějších vynálezů všech dob i snad nejdůležitější automobil vůbec může být klenotem každé sbírky aut za překvapivě málo peněz. I odborníci říkají, že oficiální repliky jsou bezchybnou poctou originálu. Mají stejný jednoválcový benzinový litrový čtyřtakt s řemenovým pohonem pracujícím jako jednostupňová převodovka.
Inovativní tříkolka je historiky uznávaná jako vůbec první automobil na světě, který svému tvůrci pomohl k titulu „otce a vynálezce automobilu“. V éře vzniku ikonického Benz Patent-Motorwagenu číslo 1 se přitom o vývoj automobilu snažilo více vynálezců pracujících s parním strojem jako pohonem. Parní vozy však byly nebezpečné a obtížně ovladatelné, takže benzinový spalovací motor Karla Benze byl hudbou budoucnosti.