Článek
Porsche 911 ze 70. let, zvlášť ve vzácné verzi 2.7 RS, je téměř ztělesněním klasiky. Poctivá a jednoduchá konstrukce, téměř žádná elektronika a ke „komfortním“ prvkům interiéru by se dalo přiřadit snad jen topení a otáčkoměr.
Z dnešního pohledu je takový koncept auta prakticky nemyslitelný – bez handsfree a bluetooth připojení, alespoň dvouzónové klimatizace, satelitní navigace, adaptivního tempomatu či vyhřívaných a ventilovaných sedadel by řada z nás dnes už nedala ani ránu, o automatické převodovce nemluvě. Ale tyto komfortní prvky omezují zážitek z jízdy a celkové propojení mezi řidičem a strojem. Což věděl i Paul Walker…
Americký herec, kterého proslavila role v Rychle a zběsile, si na závodníka nejen hrál – on jím opravdu byl. Jezdil na profesionální úrovni regionální závody s upraveným BMW M3 E92, kde jeho týmovým kolegou byl kamarád Roger Rodas, který řídil v onen osudný den, kdy životy těchto mladých mužů v listopadu 2013 vyhasly na kalifornské veřejné silnici ve čtvrti Santa Clarita.
Vlastnil i několik zajímavých (i nezajímavých) vozů: BMW M3 E36 Lightweight, BMW M3 E30, tohle upravené BMW M1, BMW 850 CSi, Ford GT z přelomu milénia, bílou Toyotu Supru a bílý Nissan Skyline R34, repliku slavné Shelby GT500 „Eleanor“, Ferrari 360 Challenge Stradale, Nissan Silvia S15, modrý Chevrolet Camaro z filmu Rychle a zběsile 2 či Porsche 911 Turbo generace 930.
K těmto skvostům svého času patřila i tato žlutá 911 ve vzácné verzi 2.7 RS. „Dva-sedmička v eresu“ se vyráběla pouze od listopadu 1972 do července 1973, vzniklo pouhých 1 580 kusů.
O pohon se staral charakterní a nádherně znějící atmosférický plochý šestiválec o objemu (překvapivě) 2,7 litru, poctivý pětistupňový manuál přenášel výkon 210 koní výhradně na zadní kola přes samosvorný diferenciál.
210 koní na dnešní poměry přirozeně není hodnota, ze které bychom se posadili na zadek, znalí čtenáři však jistě vědí, že klíčová je hmotnost. A je tomu opravdu tak, koneckonců na nějakých 975 kg je dvě stě koní až až. Důkazem budiž i na dnešní poměry stále slušné výkonnostní parametry jako zrychlení z klidu na stovku za 5,6 sekundy nebo maximálka 240 km/h.
Jde o opravdu jedinečný a nádherně zachovalý exemplář, kde na v tomto případě kanárkově žlutém laku nesmí chybět kontrastní tovární polepy, tradiční kola Fuchs nebo ikonický spoiler často nazývaný „kachní ocas“.
Nádherně zachovalý interiér je dílem mistrů renovace z firmy Autobahn Interiors, částečně kožená sportovní sedadla s černo-bílou tkaninou ve středech tedy vypadají jako nová, stejně jako zbytek jednoduchého, ale účelného interiéru. Vůz má najeto přesně 93 774 kilometrů, což není na sběratelské auto málo, ovšem vzhledem k věku auta to není ani hodně.
Cenu jsme si jako správní ničemové přirozeně nechali až na konec – aukční síň odhaduje, že by se při dražbě v kalifornském Monterey mohl vůz prodat za 1 až 1,25 milionu dolarů (24 až 30 milionů korun).