Článek
Rowan Atkinson. Většině z nás se při vyslovení tohoto jména vybaví skvělý komik a bavič, který svými grimasami a svébytným hereckým stylem bavil celé generace. Druhou Atkinsonovou osobností je však nadšený autíčkář a sběratel. Není žádným tajemstvím, že se aktivně účastnil závodů historických vozů, čemuž se ostatně dodnes věnuje, byť možná ne tak naplno jako dřív. Své řidičské umění prokázal také v pořadu Top Gear, když se svého času stal nejrychlejší „Hvězdou v cenově dostupném voze“, to ještě za dob Jeremyho Clarksona.
Je tedy pochopitelné, že má určitý vztah k vůni benzinu a spálených gum, a tak by jen málokoho mohlo překvapit, že jde také o vášnivého sběratele klasických vozů. Svůj legendární britský supersport a někdejší nejrychlejší auto světa, vínový McLaren F1, už sice prodal, v jeho sbírce ale stále zbývá ještě pěkná řádka zajímavých kousků, avšak Atkinson si pečlivě střeží své soukromí. My však víme, že se prodává další úchvatný kousek, rovněž se zajímavou historií. Sice jej neprodává přímo Atkinson, ale historie auta a slavného komika je úzce spjatá.
Vůz celým jménem Aston Martin V8 Vantage Zagato Coupe vznikl v této variantě, s karoserií navrženou věhlasnou italskou karosárnou Zagato, v počtu pouhých 50 kusů. Když byl tento konkrétní kus, šasi 20013 v červené barvě Gladiator Red, v roce 1986 vyroben, zamířil ke svému prvnímu majiteli, k birminghamskému dealerovi Aston Martinu – firmě C. H. Taylor & Company.
Druhý majitel se přihlásil o slovo v roce 1989. Šlo o firmu Ambasador Textiles a vůz zůstal v naprosto sériovém stavu až do roku 1998 – právě tehdy vůz změnil majitele podruhé a skončil právě u slavného komika. Vůz nezůstal v úplně původním stavu, ale paradoxně to z něj dělá výjimečný kus.
Poměrně krátce po koupi totiž Atkinson zkontaktoval dílnu samotné automobilky Aston Martin s žádostí o tovární úpravu na závodní speciál pro okruhové soutěže pořádané AMOC (Aston Martin Owners Club), konkrétně pro třídu C2, tedy „mírně modifikovaných vozů“. Dle dostupných informací jde o jediný typ V8 Zagato, který tuto úpravu podstoupil, což z vozu dělá nejsilnější a nejpokročilejší exemplář svého druhu.
Vůz byl přepraven do továrny, kde došlo k poměrně rozsáhlým úpravám – dodnes se neví, na kolik to Atkinsona vyšlo, málo to však jistě nebylo. Zvláštní pozornost byla věnována snížení hmotnosti. Inu, jak říkal Colin Chapman: „Přidej výkon a budeš rychlejší na rovince. Uber hmotnost a budeš rychlejší všude,“. V8 Zagato tedy „shodilo“ z 1 600 kilogramů na nějakých 1 485 kilo.
Nejen to – motor označovaný jako X Pack se dočkal rovněž znatelných úprav. Dostal vstřikování paliva Weber Alpha, které se používalo v závodním voze Aston Martin Nimrod X/R, což zvýšilo výkon na necelých 490 koňských sil a 560 Nm točivého momentu. Zajímavé je, že technici z Aston Martinu nemuseli pro zvýšení výkonu zvýšit zdvihový objem motoru. Je potvrzeno, že jde o jediný Aston Martin V8 s motorem v této specifikaci.
Pro lepší schopnosti v zatáčkách doznal úprav také podvozek. Původní tlumiče byly nahrazeny zakázkovými od renomované firmy Koni, pružiny pak dodala firma Eibach. Brzdová soustava od AP Racing je rovněž na míru pro V8 Zagato, vpředu jsou dvoudílné disky s osmipístovými třmeny, vzadu jsou pak opět dvoudílné kotouče chlazené vodou, do kterých se zakusují šestipísty.
V této zakázkové specifikaci si pak Atkinson vůz užíval zhruba dekádu, přičemž byl často poutavou atrakcí pro diváky i ostatní soutěžící na soutěžích klubu majitelů Aston Martinu. Poté vůz prodal. Nový majitel už s vozem nezávodil, a tak se rozhodl úpravy nikoliv odstranit, ale uzpůsobit vůz více k silničnímu provozu, s tímto procesem dostali důvěru odborníci od firmy Nicholas Mee & Company.
Jinými slovy – „tvrdá“ závodní spojka musela ven a byla nahrazena uživatelsky přívětivější silniční variantou. Interiér byl navrácen prakticky do původního stavu včetně klimatizace. Ovšem co je hlavní – onen potentní a napůl závodní motor zůstal zachován, jde tedy i na dnešní poměry o velmi svižné auto.
Dnes je vůz ve vynikajícím stavu, to jak po stránce kosmetické, tak mechanické. Díky rozsáhlé dokumentaci, přiloženým fakturám, a fotografiím dokládajícím průběh závodní úpravy, jde o velmi atraktivního veterána v očích sběratelů. Přidejte si k tomu jedinečný motor a slavného motoristu a komika mezi předchozími majiteli, a máte zaručený recept na vydařenou investici. Dle aukční síně by mohlo jít o nejvýznamnější V8 Zagato, který dodnes jezdí.