Článek
Jako nejznámější československou sanitku si pravděpodobně vybavíte Škodu 1203, nicméně ještě předtím, než tento socialistický skvost zachraňoval naše životy, se pacienti vozili v poněkud jiných vozech.
Psala se 30. léta a národní statistický úřad evidoval v registrech 84 sanitek od Škodovky, 80 od pragovky, 58 od tatrovky, 3 sanity značky Walter, 2 vozy od Zbrojovky Brno a jediný sanitní automobil z prostějovského podniku Wikov (Wichterle a Kovářík).
Mnozí z vás si jistě vybavují, že postupem času Wikov dosáhl přízviska český Rolls-Royce a také stačil vyrobit první aerodynamický automobil nazvaný Kapka. Firma však auta produkovala relativně krátce, proto se jich už moc nedochovalo, nicméně mezi „přeživšími“ je právě sanitka Wikov 7/28.
Její nynější majitel, specialista na veterány Lubomír Pešák z olomoucké Veteran Areny, se k vozu dostal poměrně náhodou, a to přes podomácku zhotovený traktor s agregátem ze stabilního motoru. Tento zemědělský stroj byl totiž postaven právě na zkráceném šasi Wikovu 7/28, proto jej Pešák spolu se všemi dostupnými díly odkoupil a dovezl na dílnu.
Tam se zjistilo, že jde o takřka kompletní šasi Wikov 7/28 s číslem 285. Ačkoli se nepodařilo dohledat, jaký tovární model na tomto šasi původně stál, začala se hledat náhrada. Prvotní myšlenky o závodním voze, které základnu Wikov 7/28 hojně využívaly, nakonec nahradilo směřování k pohřebnímu speciálu, jenže nakonec zvítězila sanitka.
Jednak svého času prokazatelně existovala a také se v Moravském zemském archivu podařilo najít dvě fotografie originálního sanitního vozu Wikov. Tam se také ukázalo, že zadní prostor pro pacienty nebyl vybaven samotnou automobilkou, nýbrž firmou R. A. Smékal z Čech pod Kosířem.
Lubomír Pešák tedy zavelel k renovačním úkonům, kdy bylo zkrácené šasi navráceno do původní délky a rozběhán originální řadový čtyřválec OHC 1477 ccm, který našel inspiraci v italských modelech Ansaldo 4C.
Následně se renovátoři jali dostavět karoserii identickým způsobem, jaký automobilka Wikov ve 30. letech používala. Celý proces trval tři roky, výsledkem nakonec byl plně pojízdný sanitní vůz s dobovou výbavou včetně mechanické sirény a místem pro jednoho ležícího či čtyři sedící pacienty.
Zdá se vám to zvláštní? V tehdejší praxi nešlo o nic neobvyklého, vozy zkrátka měnily tvary karoserie podle potřeby, proto se model zrozený jako rodinný kombík mohl klidně přestavět na pekařskou dodávku a posléze svůj život dožít ve formě závodního speciálu.
Wikov 7/28 sanitka míří do veřejné aukce při příležitosti auto-moto burzy Retro Garáž, která se uskuteční už 11. listopadu 2023 v areálu Výstaviště v Lysé nad Labem. Tento unikátní československý skvost se bude dražit od 850 000 Kč, nicméně cenový potenciál má až na 1 600 000 Kč. A když se na sanitní model Wikov kouknete, nemyslíte si, že je přece jen hezčí a stylovější než klasická Škoda 1203?