Hlavní obsah

Do aukce míří obrovsky raritní sanitka od českého Rolls-Roycu. Jeden čas sloužila jako domácí traktor, teď vyhlíží milionovou sumu

Foto: Retro Garáž

Cena za tento unikát se může vyšplhat až na 1,6 milionu korun!

Některé vozy mají skutečně zvláštní osud, svůj život začnou v nějaké formě a nakonec skončí úplně jinak. Typickým příkladem tohoto vývoje je i sanitní vůz Wikov 7/28 z roku 1930, jejž se podařilo zachránit z hávu domácího traktoru. Navíc je tahle ambulance v perfektním stavu a s dobovou výbavou připravena vyrazit do akce.

Článek

Jako nejznámější československou sanitku si pravděpodobně vybavíte Škodu 1203, nicméně ještě předtím, než tento socialistický skvost zachraňoval naše životy, se pacienti vozili v poněkud jiných vozech.

Foto: Retro Garáž

Sanitní Wikov 7/28 je obrovskou raritou, která míří do aukce.

Psala se 30. léta a národní statistický úřad evidoval v registrech 84 sanitek od Škodovky, 80 od pragovky, 58 od tatrovky, 3 sanity značky Walter, 2 vozy od Zbrojovky Brno a jediný sanitní automobil z prostějovského podniku Wikov (Wichterle a Kovářík).

Mnozí z vás si jistě vybavují, že postupem času Wikov dosáhl přízviska český Rolls-Royce a také stačil vyrobit první aerodynamický automobil nazvaný Kapka. Firma však auta produkovala relativně krátce, proto se jich už moc nedochovalo, nicméně mezi „přeživšími“ je právě sanitka Wikov 7/28.

Foto: Retro Garáž

Automobilka Wikov měla přízvisko český Rolls-Royce.

Její nynější majitel, specialista na veterány Lubomír Pešák z olomoucké Veteran Areny, se k vozu dostal poměrně náhodou, a to přes podomácku zhotovený traktor s agregátem ze stabilního motoru. Tento zemědělský stroj byl totiž postaven právě na zkráceném šasi Wikovu 7/28, proto jej Pešák spolu se všemi dostupnými díly odkoupil a dovezl na dílnu.

Tam se zjistilo, že jde o takřka kompletní šasi Wikov 7/28 s číslem 285. Ačkoli se nepodařilo dohledat, jaký tovární model na tomto šasi původně stál, začala se hledat náhrada. Prvotní myšlenky o závodním voze, které základnu Wikov 7/28 hojně využívaly, nakonec nahradilo směřování k pohřebnímu speciálu, jenže nakonec zvítězila sanitka.

Foto: Retro Garáž

Vestavbu původně dělala firma R. A. Smékal z Čech pod Kosířem.

Jednak svého času prokazatelně existovala a také se v Moravském zemském archivu podařilo najít dvě fotografie originálního sanitního vozu Wikov. Tam se také ukázalo, že zadní prostor pro pacienty nebyl vybaven samotnou automobilkou, nýbrž firmou R. A. Smékal z Čech pod Kosířem.

Lubomír Pešák tedy zavelel k renovačním úkonům, kdy bylo zkrácené šasi navráceno do původní délky a rozběhán originální řadový čtyřválec OHC 1477 ccm, který našel inspiraci v italských modelech Ansaldo 4C.

Foto: Retro Garáž

Wikovy vsadily na motory OHC. Inspiraci výrobce našel v Itálii.

Následně se renovátoři jali dostavět karoserii identickým způsobem, jaký automobilka Wikov ve 30. letech používala. Celý proces trval tři roky, výsledkem nakonec byl plně pojízdný sanitní vůz s dobovou výbavou včetně mechanické sirény a místem pro jednoho ležícího či čtyři sedící pacienty.

Zdá se vám to zvláštní? V tehdejší praxi nešlo o nic neobvyklého, vozy zkrátka měnily tvary karoserie podle potřeby, proto se model zrozený jako rodinný kombík mohl klidně přestavět na pekařskou dodávku a posléze svůj život dožít ve formě závodního speciálu.

Wikov 7/28 sanitka míří do veřejné aukce při příležitosti auto-moto burzy Retro Garáž, která se uskuteční už 11. listopadu 2023 v areálu Výstaviště v Lysé nad Labem. Tento unikátní československý skvost se bude dražit od 850 000 Kč, nicméně cenový potenciál má až na 1 600 000 Kč. A když se na sanitní model Wikov kouknete, nemyslíte si, že je přece jen hezčí a stylovější než klasická Škoda 1203?

Načítám