Hlavní obsah

Do aukce jdou svaté grály od Jawy. Velmi vzácné modely 500 OHC by se měly prodat za horentní sumy, půjde o miliony

Foto: Retro Garáž

Jawy neodmyslitelně patří k našim tuzemským pokladům, zejména pokud jde o vzácné typy 500 OHC, na kterých se začalo pracovat už během druhoválečného období. Nakonec se tyto mašiny prosadily až v 50. letech, kdy si je nadšenci brali i na závody. Nicméně vzhledem k cenám i krátké výrobě nešlo o masovou záležitost, což z nich dnes dělá svaté grály.

Článek

Málokdy se stane, že se na prodej sejdou všechny tři typy modelu Jawa 500 OHC, nicméně je to tak. Už 11. listopadu 2023 se na auto-moto burze Retro Garáž uskuteční rovněž aukce veteránů, kde nebude chybět trio těchto vzácných půllitrů. Všechny budou na prodej a všechny mají šanci překonat hranici jednoho milionu korun!

Jawa 500 OHC typ 15/00

Pravděpodobně největším Jawa trhákem bude typ 00 přezdívaný Šnek, a to kvůli šnekovému převodu mezi kolmou předlohovou hřídelí a ventilovým rozvodem. Tento stroj s maximálkou až 135 km/h byl vyroben roku 1953 a je po starší renovaci udělané prakticky výlučně z originálních dílů. Po této velké generálce už motocykl nejezdil, nýbrž byl součástí soukromé sbírky.

Model má přepsatelné doklady z ciziny i hotovou dovozovou technickou, takže je plně registrovatelný na česká čísla. Cenově bude startovat od 790 000 Kč, přičemž potenciál této vzácnosti může překročit hranici jednoho milionu korun, možná i 1,2 milionu korun.

Jawa 500 OHC typ 15/01

Jako druhá půjde do aukce Jawa 500 OHC typ 01 z roku 1956, což je vlastně jen zmodernizovaný typ 00. Tento pokračovatel je v řadě prvků shodný s původním typem, nicméně pár inovací zde postupně bylo nasazeno. Bavíme se například o hliníkové spínačce, kastlíku se šrouby na okraji víka nebo o kuželovém soukolí namísto šnekového.

Foto: Retro Garáž

Tento lak Jawa používala pro výstavní účely, tedy tak tvrdí kniha Aloise Pavlůska.

Tato Jawa je opět po starší renovaci s použitím originálních dílů, opět po generálce vystavena a neprovozována. Před aukcí mašina navíc dostala oživovací kúru. Stroj má jinak přepsatelné doklady i hotovou dovozovou technickou, takže jej stačí jen přihlásit.

Specialitou tohoto pětikila je ojedinělý světlý lak se zlatými linkami, který se dle knihy Jawa 500 od Aloise Pavlůska skutečně pro výstavní účely používal. Vyvolávací cena bude 690 000 Kč, přičemž ta konečná má šanci být klidně o 400 000 Kč vyšší.

Jawa 500 OHC typ 15/02

Třetím draženým půllitrem bude typ 02, který byl svého času technickým vrcholem řady 500 OHC, jelikož dostal komfortní dvojsedadlo, větší bubnové brzdy, blatníky s lemy a silnější motor. To sice vedlo ke zvýšení hmotnosti i spotřeby, ale také maximálky, protože typ 02 sviští až 147 km/h.

Foto: Retro Garáž

Maximálka typu 02 je skoro 150 km/h.

Raritní motocykl mířící do podzimní aukce je z roku 1957, opět renovován originálními díly (mimo řídítek a výfuků), poté neprovozován, pouze uskladněn. Nedávno se stroj oživil, dostal novou baterii a opět šlape.

K této motorce se navíc dodává přívěsný vozík PAV a sajdkára Velorex 560, což vytvoří naprosto unikátní jízdní soupravu. Stejně jako dva předchozí typy má i tento platné doklady a hotovou technickou, proto k jeho přihlášení stačí pouze vyhrát aukci a poté dojít na dopravní úřad.

Vyvolávací cena za tuhle soupravu bude 650 000 Kč s tím, že zde opět máme potenciál 900 000 Kč, případně i jednoho milionu korun.

Svého času se modely Jawa 500 OHC neprodávaly kdovíjak masově, ale zase nešlo o úplné ležáky. Rovněž produkce startující roku 1952 a končící roku 1958 nedala možnost vzniknout velkému množství strojů, proto tyhle československé půllitry platí za svaté grály a jsou mezi veteránisty velmi žádané. Ale jak moc? To se dozvíme už 11. listopadu na Výstavišti v Lysé nad Labem.

Načítám