Hlavní obsah

Bývalý šampion F1 Nigel Mansell prodává svojí sbírku – jsou v ní obdivuhodné i podivuhodné stroje

Foto: Tom Gidden ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Mistr světa z roku 1992 prodává svoji sbírku sportovních a závodních vozů. Najdeme tu legendární monoposty i jedno podivuhodné vozidlo se třemi koly

Historie šampionátu Formule 1 skýtá nespočet zvučných jmen, ať už samotných monopostů nebo jejich jezdců, kteří společně tuto historii psali. Dnes máme to štěstí, že jedna zajímavá sbírka nabízí shodou okolností obojí – významný britský jezdec z období 80. a 90. let prodává své obdivuhodné stroje, a to včetně dvou legendárních monopostů Ferrari a Williams

Článek

„Il Leone“. Tak přezdívali skalní italští fanoušci Nigelovi Mansellovi během jeho působení u týmu Scuderia Ferrari. Podle Italů totiž v době své nejlepší formy doslova bojoval jako lev, což také musel – ve své době soupeřil o vítězství s takovými borci jako byli Alain Prost, Ayrton Senna, Nelson Piquet, Riccardo Patrese a další.

V současnosti rodák z britského města Upton upon Severn prodává dva ze svých ikonických monopostů – Ferrari typ 640 a Williams typ FW14B, ale nebojte, je toho víc. Dražba bude probíhat 14. května v Monaku.

1. Williams FW14 (1991)

Ne, tohle není ten konkrétní monopost, se kterým se Mansell stal Mistrem světa v roce 1992 – ačkoliv jde o podobně ikonický vůz. Tohle je dosti symbolické auto – šasi číslo pět, které neslo startovní číslo pět, a se kterým v Mansell sezoně 1991 pětkrát zvítězil. Mansell se tehdy stal vicemistrem světa – před ním už byl pouze heroický Ayrton Senna.

Právě s dnes už legendárním Brazilcem tento monopost do značné míry souvisí – tehdy se Mansellovi podařilo na jeho domácí Velké ceně zvítězit, za ním skončil Berger, Prost a Senna. Sennovi však krátce po protnutí cílové pásky došlo palivo, načež mu Mansell během oslavného kola přibrzdil a odvezl jej do boxů – fotografie z toho dne tehdy obletěla celý svět. Odhad ceny je 1,5 až 3 miliony eur, čili 34 až 68 milionů korun.

Foto: Shutterstock/Olga Popova

Fotografie, na které veze Mansell Sennu do boxů, se v roce 2013 dostala i na poštovní známku

2. Ferrari 640 (1989)

Po své první etapě působení u Williamsu přešel Mansell ke stáji Ferrari. Pozoruhodné je zejména to, jak k tomu došlo – Mansell je totiž úplně posledním jezdcem Scuderie, kterého ještě „rekrutoval“ sám Il Commendatore, tedy Enzo Ferrari, než se odebral na pravdu boží. Mansell tehdy dokonce dostal vůz Ferrari F40 jako dar od samotného Enza.

Následně nastoupil u Ferrari do sezony 1988 a tento konkrétní monopost pochází z té následující. V roce 1989 se „Lvovi“ podařilo uzmout vítězství na VC Brazílie a VC Maďarska. To přispělo ke čtvrtému místu celkově a k třetímu místu pro Ferrari v Poháru konstruktérů.

Čím byl vůz výjimečný? Tak zaprvé šlo o jeden posledních monopostů, které poháněl atmosférický dvanáctiválec o výkonu 670 koní (váha byla 510 kg) a šlo o první monopost, který používal robotizovaný manuál se sedmi rychlostními stupni. Aukční síň vůz prezentuje „ve stavu, jak jej jezdec zanechal po posledním závodu sezony, VC Austrálie“. Cena se má pohybovat v rozmezí 2,5 až 5 milionů eur, tedy 56 až 113 milionů korun.

3. Reynard 2KI ze seriálu GP Masters (2005)

Foto: Tom Gidden ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Možná nejde o Formuli 1, ale jde o skvělý způsob, jak zažít dost podobný zážitek za zlomek ceny – tento Reynard má 650 koní a žádné elektronické pomocníky

Mansell sice oficiálně odjel svou poslední Velkou cenu v roce 1995 ve Španělsku, láska k autům a k motorsportu jej však nikdy neopustila. Po deseti letech, které strávil v ústraní, se k závodění opět vrátil – a to v roli jezdce a sponzora v jedné osobě.

Tehdy šlo o seriál GP Masters, kterého se většinou účastnili závodníci „v důchodu“. Vozy tehdy poháněly 3,5l osmiválce Cosworth o výkonu 650 koní bez jakýchkoliv elektronických pomůcek, vše tedy bylo na řidiči. Mansell s tímto vozem třikrát zvítězil a vůz má hodnotu 100 až 150 tisíc eur (2,5 až 3,7 milionu korun).

4. Birkin 7 Sprint (1991)

Foto: Tom Gidden ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Nadšenci by jistě potvrdili, že je příjemné řídit auto, které vás vrátí ke kořenům řízení. Lotus Seven je prakticky ztělesněním auta „ze staré školy“, jak se říká

Mansell sice vybojoval svá četná vítězství v jedněch z nejpokročilejších automobilů své doby, to však neznamená, že si bývalý profesionální závodník tu a tam nemůže užít „návrat ke kořenům“ – a málokterý vůz to umí tak, jako legendární Lotus Seven.

Firmu Birkin založil v JAR chlapík jménem John Watson, přímý potomek Tima Birkina, někdejšího továrního jezdce stáje Bentley. Firma tehdy zahajovala prodej během konání VC JAR za přítomnosti vdovy po Colinu Chapmanovi Hazel a dvou tehdejších jezdců Lotusu – Nigela Mansella a Elia de Angelise. Vůz, který Mansell obdržel přímo od zakladatele firmy, má odhadovanou hodnotu 10 až 15 tisíc eur, tedy 250 až 370 tisíc korun.

5. iC Modulo (1992)

Foto: Tom Gidden ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

Tato tříkolka, o které jsme nikdy nikdo neslyšeli, je vlastně dost zajímavé vozítko – motor z motocyklu BMW tu pohání jen 390 kg vážící kevlarovou skořepinu. Což zní do určité míry i trochu děsivě

Že jste o něm dosud neslyšeli? Bez obav, ani my ne. Avšak popravdě s touto podivuhodnou tříkolkou může být slušná zábava. Uznejte sami – pohon zajišťuje tříválec z motocyklu BMW, přičemž hmotnost je pouhých 390 kg.

Vůz s nezávislým zavěšením všech tří kol a kevlarovou karoserií se začal vyrábět v roce 1988. Mansell obdržel vůz přímo od jeho tvůrce, italského návrháře Carla Lamattina. Vůz najezdil pouze 3 tisíce kilometrů a dnes se jeho cena odhaduje na 5 až 25 tisíc eur, čili cca 124 až 620 tisíc korun.

Načítám