Hlavní obsah

Auto bez klimatizace a ABS za 60 milionů: Ferrari F40 nepřestává fascinovat

Foto: Bring a Trailer

Posedlost klasickými vozy ne a ne ustát a málokteré auto ztělesňuje přívlastek „klasické“ víc než mytické Ferrari F40. Není tedy divu, že jejich ceny se, navzdory faktu, že jde o poměrně mladé auto, pohybují okolo částky 1,6 milionu dolarů. Hádáte správně – tohle auto je ale o dost dražší.

Článek

Ferrari F40 nabízí naprosto neředěný a syrový (možná i mírně surovy) řidičský zážitek. Nemá žádný posilovač řízení, žádný posilovač brzd a velká část kusů dokonce neměla ani klimatizaci. Na ABS, kontrolu trakce nebo stabilizaci zapomeňte – uděláte chybu a jste v tom sami. Přesto – nebo právě proto – je tohle auto považováno za archetyp všech sportovních aut.

Foto: Bring a Trailer

Po 33 letech je stále v nejlepší formě. Tato vášnivá Italka se díky nízkému nájezdu 4 600 km pro(v)dala za více než 60 milionů korun. A věřte nebo ne, ale ani tak zdaleka nejde o rekord – jen zhruba o první desítku

Vzhledem k výrobě mezi lety 1987 a 1991 se F40 stala veteránem jen velmi nedávno, ale všichni jsme tak nějak tušili už dávno, že jednou půjde o klasiku. O F40 toho byla už napsána spousta, a tak jen připomeňme, že F40 vznikla v době, kdy „Starý pán“ Enzo Ferrari bouchnul do stolu poté, co začaly být maranellské vozy považovány za vyměklé.

Málokdo tehdy navíc věděl, že svého času nejrychlejší auto světa bylo také Enzovým posledním bouchnutím do stolu. Důvod výjimečnosti F40 jsme si tedy krátce připomněli a i přesto, že se místo původně zamýšlených 399 kusů nakonec pro velkou oblibu vyrobilo 1 311 vozů, jde o velmi exkluzivní záležitost – ne všechny se totiž dochovaly do dnešních dní a majitelé se jich zbavují jen velmi neradi.

Cenově popravdě nejde o absolutního rekordmana – tím byl kousek z roku 1990 s nájezdem 2 931 km, který se v srpnu vydražil za částku 3 965 000 dolarů (tedy skoro až symbolických 99 milionů korun). V závěsu pak je exemplář z roku 1992 a s nájezdem lehce přes 15 tisíc km s částkou 3 855 000 dolarů (96 milionů korun).

2,9l dvakrát přeplňovaný osmiválec o výkonu 476 koní si můžete prohlédnout zblízka v galerii:

Dále už prameny nemluví o žádném známém exempláři, jehož hodnota by se pohybovala nad hranicí tří milionů dolarů – většinou je to v rozmezí 1,5 až 2,5 milionu. Přitom ještě před pár lety se ceny běžně pohybovaly „jen“ mezi 1 a půldruhým milionem. U spousty vozů však celkovou cenu aukční síně neuvádějí, jejich hodnotu si tedy můžeme jen domýšlet.

Tento náš konkrétní kousek je ale dražší než průměr. Ceny těchto pojízdných pomníků Enza Ferrariho ovlivňuje celá řada faktorů. Částečně hraje roli fakt, zda vůz má, či nemá klimatizaci a elektrické stahování oken – jinými slovy, čím více „očesaný“ je, tím vyšší je jeho cena.

Ferrari F40 v pohybu si můžete prohlédnout na jednom z videí, která prodejce zveřejnil:

Velkou roli hraje i katalyzátor. Pozdější ročníky už totiž, a zejména ty pro americký trh, byly vybaveny katalyzátorem, který je v tomto případě nežádoucí, neboť nepatrně snižoval výkon motoru a dle mnohých i reakce na plynový pedál.

Takové vozy by měly tedy mít nepatrně nižší výkon než udávaných 476 koní – ačkoliv se často traduje, že motor v reálu dával něco okolo 500 koní! No a dalším zásadním faktorem je pochopitelně nájezd.

Spartánský a na řidiče orientovaný interiér Ferrari F40 si můžete prohlédnout v následující galerii:

Tento konkrétní kus je, jak asi všichni tušíme, ve skvělém stavu. Nechybí tu ikonická pětipalcová kola Speedline, zpoza kterých prosvítají 13palcové vrtané brzdové kotouče, které v rozletu brzdí auto vážící pouhých 1 100 kg díky karoserii z kompozitních materiálů.

2,9l V8 s dvěma turbodmychadly IHI, elektronickým vstřikováním a zapalováním Weber-Marelli pak pohání skrz manuální pětikvalt výhradně zadní kola. Zrychlení z klidu na stovku trvá cca 4 sekundy a pokračuje až na 320 km/h, což jsou výtečné hodnoty i na dnešní poměry.

Exemplář za svůj 33letý život najezdil pouhopouhých 4 600 kilometrů, což mělo zásadní vliv na jeho konečnou cenu 2 475 026 dolarů (necelých 62 milionů korun). Online aukci jsme pro vás necelé dva týdny sledovali a zajímavé je, že cena se dlouho držela okolo relativně „běžné“ částky 1,6 milionu dolarů (40 milionů korun).

K závěru však aukce zajímavě eskalovala. Co myslíte, není to moc? Za podobné peníze totiž seženete zánovní Bugatti Chiron. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět prostřednictvím ankety hned po článkem!

Načítám