Článek
Také odmítáte uvěřit, že od roku 2003 uplynulo už dvacet let? Těm z nás, kteří sedávali v neděli u televize s kávou v ruce, fandili a užívali si zvuk vysokootáčkových atmosférických motorů, se to může zdát jako nedávná doba. Ale co naplat, bohužel už je to historie vzdálená dvě dekády.
Schumi si pořádně „máknul“
Že byla F1 za Schumacherovy největší slávy nudná? Ne vždy. Je pravda, že zejména roky 2002 a 2004 byly extrémně nudné, neboť v sezoně 2002 Schumi skončil nejhůře třetí (!), konkrétně na VC Malajsie, navíc ještě s monopostem z předešlé sezony, typem F2001. Za sezonu 2002 vyhrál 11 ze 17 závodů, v sezoně 2004 potom 13 z 18 Velkých cen.
Více o legendách motorsportu:
Jakkoliv už se ty vzpomínky mohou zdát mlhavé, sezona 2003 byla divácky poměrně zajímavá. V prvních dvou závodech Schumi nevyhrál ani jednou – čtvrté místo bral v Austrálii a šesté v Malajsii, leč opět se „starým“ vozem z předešlého ročníku.
Ve třetím závodě sezony v Brazílii dokonce ani jedno z Ferrari nedojelo. Situace tedy mluvila více než jasně – stačilo, aby po ohromně úspěšné sezoně 2002 v Maranellu jen nakrátko usnuli na vavřínech, a hladová konkurence už se na ně stačila dotáhnout.
S přesluhujícím vozem F2002 se Scuderia Ferrari rozloučila krásným vítězstvím Schumachera a třetím místem Barrichella na Velké ceně San Marina, pak už ale přišel ke slovu typ F2003-GA, který vidíme na fotografiích.
Schumi si do konce sezony připsal ještě pět dalších vítězství (Španělsko, Rakousko, Kanada, Itálie a USA), ale musel si lidově řečeno „máknout“. Relativní bodovou stabilitu mu pak pomohla udržet dvě třetí místa z Monaka a Francie, ovšem doma v Německu dojel až sedmý, v Maďarsku dokonce osmý.
Rozhodla opět Suzuka
No, nebudeme to dále prodlužovat – chybělo málo, a šestý titul by Schumimu utekl. Rozhodlo se až v posledním závodě v japonské Suzuce, jak už tomu v minulosti bylo mockrát – stačí vzpomenout třeba na éru Senny a Prosta.
Situace byla následující – do posledního závodu nastupuje Schumacher se skóre 92 bodů, Räikkönen měl 83 bodů. Bylo tu přirozeně obrovské množství různých variací, jak mohl výsledek dopadnout. Jedno bylo jisté – Schumi potřebuje dojet na bodech, aby si udržel aspoň mírný náskok. Kimi se musí udržet na pódiové pozici, ideálně však na té nejvyšší.
Těsné udržení náskoku a spolehlivý parťák Barichello
Schumacher body bral – konkrétně tu poslední (tehdy osmou) bodovanou pozici, Räikkönen dojel druhý. Výsledek byl tedy 93 bodů pro Němce, 91 pro Fina. Kdyby Kimi vyhrál, Schumi by patrně byl mistrem i přes stejný počet bodů, protože by rozhodoval počet vítězství.
Více o Kimim Räikkönenovi:
Ovšem kdyby Němec nebodoval a Finovi by se podařilo zvítězit, bral by titul mistra světa o jediný bod Räikkönen. Tohle „kdyby“ se však nevyplnilo, neboť tady Schumachera podržel jeho týmový kolega – první místo v posledním závodě před dotírajícím Räikkönenem totiž uhájil Rubens Barrichello.
Kromě pěti nesmírně důležitých vítězství ve Španělsku, v Rakousku, v Kanadě, v Itálii a v USA si s tímto konkrétním šasi Schumacher dojel pro potřebné 8. místo v posledním závodě, a slavil v něm tedy i svůj šestý titul mistra světa. Tehdy se navždy zapsal mezi legendy, neboť překonal fenomenálního Brazilce, Juana Manuela Fangia.
Sice ne nejúspěšnější, zato spolehlivý monopost
Typ F2003-GA možná nebyl zdaleka nejdominantnějším monopostem, pomohl však týmu posbírat potřebná vítězství (včetně toho Barrichellova v závěru sezony), zároveň byl poměrně spolehlivý – Schumacher nedokončil pouze jednou v Brazílii, naproti tomu nejbližšího konkurenta Räikkönena zradil jeho McLaren třikrát – což patrně také zamíchalo kartami.
Více o monopostech stáje Ferrari:
Tento úchvatný monopost pocházející z doby, která mnohými bývá považována za vůbec nejlepší éru Formule 1 a jednu z nejlepších epoch motorsportu, se nakonec prodal za částku, která je mezi monoposty Formule 1 naprostým rekordem – 14 630 000 švýcarských franků – tedy na naše peníze necelých 366 milionů korun.