Hlavní obsah

Proč je u automatů brzdový pedál větší než u manuálu? Důvod vás (ne)překvapí!

Foto: Jiří Čermák

Jistě jste si všimli, že většina vozidel s automatickou převodovkou má brzdový pedál širší, než je u vozidel s manuální převodovkou. Napadlo vás ale, proč tomu tak je? Vydali jsme se hledat odpověď a zabrousili do světa filmů i technických expertů automobilek. Výsledek (ne)překvapí!

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Většina automobilů s automatickou převodovkou má širší brzdový pedál než vozy s manuální převodovkou, ačkoli najdeme i výjimky.

Menší šířka brzdového pedálu u vozů s manuálem je daná z kapacitních důvodů. Správně tipujete, že je to kvůli spojkovému pedálu, aby se zkrátka vešel a šel bezpečně ovládat. U automatů spojkový pedál odpadá, tak zbyde více místa a výrobce může pedál brzdy natáhnout do šířky. Ale proč?

Prvně jsme zabrousili do světa filmů, kde jsme v jistém severoamerickém snímku objevili zajímavou věc. Řidič vozu při krizovém brzdění zadupl široký pedál oběma nohama. Inu, v praxi jde spíše o nesmysl.

U aut s automatem má levá noha dovolenou a měla by spočinout na vyvýšeném odpočívadle umístěném úplně nalevo, což nicméně platí i pro manuály, když zrovna se spojkou nepracujete. Naše levá noha je totiž obvykle trénovaná právě z manuálu na celkem hrubé sešlapávání spojky, takže v ní většina lidí nemá takový cit jako v noze pravé, lépe trénované.

Foto: Jan Majurník

Vidíte to velké odpočívadlo vlevo? Tak přesně tam během jízdy patří vaše levá noha. Nehledě na převodovku.

Teoreticky byste brzdění oběma nohama u automatu skutečně využili při plném krizovém brzdění, ovšem při správné krizové brzdě pravou nohou je to de facto zbytečné. Potažmo byste si levou nohou mohli bolestivě zadupnout tu pravou (nebo naopak), což by se dalo počítat za až nebezpečné. Ale to jsou spíše jen potenciální teorie.

Při sportovní/závodní jízdě se nicméně učí brzdit levou nohou (ne oběma), to je však konkrétní a ne zrovna lehká závodní technika určená pro dynamické radovánky především na okruhu.

Za nás tedy jasná rada a doporučení pro jízdu s automatem: levá noha na odpočívadlo a brzdit výhradně pravou!

Odborníci mají jasno

V druhé vlně pátrání jsme oslovili specialisty několika automobilek, konkrétně nám dorazily odpovědi od Suzuki (zdravíme Pavla Schejbala!), BMW, Citroënu, MG, Hyundaie, Volkswagenu, Škody Auto a byly vlastně víceméně ideově shodné.

Foto: Jan Majurník

Zkuste si někdy v bezpečném prostředí různě brzdit levou nohou. Uvidíte, že váš výkon bude spíše humpolácký.

Prvním důvodem konstrukce širšího pedálu brzdy u automatu je komfort. Zkrátka aby pedál nabídl větší plochu, tedy snadnější přesun z pedálu plynu na brzdu a větší oporu nohy samotné, tudíž celkově pohodlnější ovládání.

Druhým důvodem je bezpečnost. Širší brzdový pedál sníží riziko, že řidič omylem šlápne vedle pedálu nebo na oba pedály současně, což by mohlo zkomplikovat nouzové brzdění při krizi. Škodovka navíc ještě upozornila, že pedály musí odpovídat požadavkům homologační normy.

Takže vlastně žádné překvapení, případně by vás mohlo vlastně překvapit to, jak snadné vysvětlení šířky brzdového pedálu u automatů vlastně je.

Načítám