Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Do nich jsme se vydali po návštěvě motorhomu Scuderia Ferrari HP, který je spíš luxusním palácem než provizorním zázemím v paddocku závodního okruhu. Tak si říkám, jestli je tohle všechno možné ještě někam posunout… Uvidíme, třeba nás formule 1 ještě do budoucna překvapí.
Odstrojená formule
Prostředí boxové uličky a prostor bezprostředně za ní, kde v pauzách mezi jednotlivými zastávkami posedávají mechanici, určitě z přenosů znáte. Přijede vůz formule 1, chlapci vyběhnou a za dvě sekundy mají přezuto. Je to neskutečný šrumec, naživo snad ještě působivější než v televizi. Mechanici tenhle kvapík v průběhu závodního víkendu pravidelně trénují, samozřejmě v kompletní výbavě včetně přileb. A v Maďarsku bylo prakticky pořád třicet stupňů a víc. Strašlivé.
I my jsme se museli do boxů alespoň minimálně přiobléknout, třeba otevřená obuv je kvůli bezpečnosti zakázaná. Protáhli jsme se kolem kamionů za boxy a pak už se s naší skupinkou ocitli přímo v centru dění.
Úplně na začátku jsme procházeli kolem stěny, která sestávala z pověšených sluchátek s mikrofony. Parádní detail, každá polička byla označená jménem, hezky uprostřed měl svoje pracovní náčiní odložené samotný Frédéric Vasseur, šéf týmu Scuderia Ferrari HP.
A potom už boxy. Mezi mechaniky jsme zavítali ve čtvrtek, kdy monoposty ještě nebyly ani zdaleka složené, na podstavcích jsme si tak mohli prohlédnout vlastně jen motor s monokokem. Chyběla veškerá kapotáž, a dokonce i podlaha. Zaujalo mě, jak všechno pod kapotáží věrně kopíruje její tvar, prostor je využitý do posledního místečka. Spalovací motor jako takový je však kompaktní, přece jenom jde „jen“ o šestnáctistovku, byť šestiválcovou.
Skrytá laboratoř
Mechanici si nás nevšímali, na podobné návštěvy jsou zvyklí, co jim zbývá… Vedoucí skupinky nás pak nasměroval do další uličky, kde se najednou zjevila celkem skromná budka s povědomým logem. Vykoukl mladý kluk, maximálně něco kolem třicítky. „Vítejte v traťové laboratoři Shellu,“ usmál se Jann Risswick. Obrýlený sympaťák má přímo na trati na starosti analýzu nejen samotného paliva, ale i oleje. „Vzorky analyzujeme po každé sekci, kterou jezdci na okruhu absolvují,“ vysvětluje Jann. Tedy po každém tréninku, kvalifikaci… „Data pak vyhodnotíme a výsledky sdílíme s inženýry Scuderia Ferrari, už my jsme však schopní rozpoznat, že s motorem není něco v pořádku. Nepoznáme sice přesně co, ale můžeme technikům říct: Pozor, máte problém,“ pokračuje Jann.
Olej se pak po každé sekci nejen analyzuje, ale také mění. A zatímco závodní palivo je vyrobeno z 99 % ze stejných typů složek jako běžné silniční palivo, motorový olej z vozu formule 1 byste ve vašem autě nechtěli. „V motoru vozu formule 1 pracuje olej vždy jen v optimálních podmínkách, které jsou velmi odlišné od těch v běžných autech. Společnosti Shell a Scuderia Ferrari společně navrhly složení oleje s nízkou viskozitou nazvaného Shell Helix Ultra 0W, který odolá nejnáročnějším prostředím a zároveň poskytuje maximální výkon a efektivitu,“ vysvětluje Jann.
Pak ještě připomíná, že samotného paliva mají jezdci v průběhu závodu k dispozici nejvýš sto kilo. Dál je nepustí pravidla. A vzhledem k tomu, že tankování během závodu není povoleno, musí týmy hodně počítat. Natankovat prostě jenom „plnou“ by totiž mohlo znamenat, že vám v nádrží zbude po projetí cílem zbytečně moc benzinu. A to ve formuli 1, kde se počítá každý gram, opravdu nechcete. Takový výpočet je však mimořádně složitý, jak nám řekl Carlos Sainz – do hry vstupuje počasí, případné výjezdy safety caru, zvolená mapa motoru, jízdní styl…
To už se ale s námi Jann pomalu loučí a já se musím rozloučit i s paddockem formule 1. V zázemí nejprestižnějších závodů světa jsem strávil sotva pár hodin, ani toho Brada Pitta jsem nepotkal (i na Hungaroringu natáčel svůj film z prostředí F1), ale zážitků mám, že z nich budu žít ještě dlouho. Až v prostředí za oponou pochopíte, jak privilegovaný tenhle svět je. A samozřejmě tady potkáte jezdce, šéfy týmu, celebrity, sportovce… Formule 1 už dávno nejsou jenom závody. Tak třeba někdy zase!