Hlavní obsah

Praktická auta od Ferrari: Deset kombíků z Maranella, které jste možná neznali

Foto: Ferrari

Ferrari FF je poměrně nedávná historie, ale co ty další? Některé designové „výstřelky“ často bývají vzácnější, než klasická Ferrari, vyráběná sériově – mnohdy totiž vznikaly pouze v jednom jediném exempláři

Patrně jste se doslechli, že automobilka Ferrari připravuje úplně nový model pro segment SUV, který by měl nést jméno Purosangue. Zajímavé však je, že „Plnokrevník“, jak zní český překlad chystané novinky od italské automobilky, není zdaleka prvním praktickým vozem, který opustil brány maranellské továrny.

Článek

Ferrari a kombi. Pravda, moc to k sobě nejde, ale výmysl to není – vzniklo jich hned několik. Jasně, nejde o „kombíky“ v tom klasickém slova smyslu, nýbrž vozy karoserie „shooting brake“ – nejvýstižnější přirovnání je asi kříženec mezi kupé a kombi. Podívejme se na několik „praktických Ferrari“, která se v průběhu let objevila.

1. Ferrari 212 Export Shooting Brake (1952)

Foto: Ferrari

Zdá se to neuvěřitelné, ale první „kombi“ z Maranella vzniklo už v 50. letech minulého století

Typ 212 Export Shooting Brake byl podle dostupných pramenů úplně prvním „kombi“ z Maranella. Zajímavé je, že nevzniklo z rozmaru, bylo opravdu postaveno účelově – sloužilo totiž jako doprovodný vůz automobilky při slavném distančním závodu Carrera Panamericana v roce 1952.

Základem tehdy, jak napovídá název, byl typ 212 Spyder, přestavbu na praktičtější variantu Shooting Brake prováděl svého času vyhlášený karosář Paolo Fontana. Bohužel tento úchvatný jednorožec už neexistuje – tedy, on dost možná stále jezdí, krátce po skončení závodu však byl vůz navrácen do své původní podoby.

2. Ferrari 250 GT SWB Breadvan (1962)

Foto: Ferrari

Legendární „Chlebník“ byl původně zrozen nikoli k děsivě rychlému rozvozu teplého pečiva, ale k závodění. Což od sebe vlastně nemá daleko

Slavný „Breadvan“ se dočkal větší publicity, proto už je tento kombík od Ferrari většině z nás poměrně povědomý. Vznikl v roce 1962 na základech typu 250 GT s krátkým rozvorem, konkrétně šasi 2819GT.

Vůz vznikl za účelem soutěžit ve slavném závodě Le Mans v roce 1962, takže se postavil svému o něco známějšímu bratrovi, slavnému 250 GTO. Vůz tehdy způsobil pozdvižení pro svůj neobvyklý vzhled, načež mu britští novináři nakonec dali právě přezdívku Breadvan neboli „Chlebník“.

3. Ferrari 330 GT 2+2 Shooting Brake (1965)

Foto: Erik Fuller ©2018 Courtesy of RM Sotheby's

Rychlost až 240 km/h, velký kufr a čtyři sedadla – v 60. letech něco naprosto nevídaného

Shooting Brake na bázi typu 330 GT 2+2 byl ve své době naprostým zjevením. Slavná karosárna Vignale pomohla lidem z Maranella stvořit auto, které nabízelo „pohodlné cestování pro čtyři cestující v rychlosti až 240 km/h“.

4. Ferrari 365 GTB/4 Shooting Brake (1972)

Foto: Hexagon Classics

Praktičtější varianta slavného Ferrari 365 GTB vznikla na popud vlivného developera z Miami. Ten pak zaúkoloval italského návrháře a britskou karosárnu a vzniklo… Ferrari 365 GTB/4 Shooting Brake

Svého času vlivný developer z amerického města Miami na Floridě si pořídil nový vůz Ferrari 365 GTB, později přezdívaný Daytona. Chtěl však, aby jeho vůz byl naprosto nezaměnitelný s čímkoliv jiným, a tak se obrátil na Luigiho Chinettiho ml., což byl úspěšný italský návrhář žijící v USA.

Chinetti si tedy nabrousil tužku a dal se do práce. Řemeslná práce potom byla zadána karosářské firmě Panther Westwinds z Velké Británie. Před nedávnou dobou se tento úchvatný kousek prodal v aukci za přibližně 10 milionů dolarů.

5. Ferrari 365 GT4 Croisette SW (1975)

Foto: Ferrari

Typ 365 GT4 Croisette si nechal na zakázku vyrobit švýcarský podnikatel. Ví se určitě, že vznikl jediný kus, není však známo, zda stále jezdí

Za tímto urozeným kombíkem stojí švýcarský podnikatel a tehdejší majitel jednoho z tamních dealerství Ferrari, Willi Felber. Jako základ posloužil typ 365 GT4 a podobně jako ostatní shooting braky od Ferrari i tento zůstal jediným na světě. Neví se však, zdali stále existuje.

6. Ferrari 456 GT Venice (1995)

Foto: Ferrari

Tento shooting brake vznikl na základech půvabného grand toureru 456 GT. Údajně mělo vzniknout až 6 kusů

Ferrari si od variant shooting brake založených na typu 365 dala na chvíli pauzu, maranellské kombíky se však vrátily v devadesátých letech. Shooting Brake postavený na základech čtyřsedadlového grand toureru 456 GT vyrobila samotná karosárna Pininfarina, údajně mělo vzniknout až 6 kusů. S atmosférickým 5,5l V12 mohlo jít o velmi rychlý rodinný dostavník.

7. Ferrari FF (2011)

Foto: Ferrari

Jeho vzhled je diskutabilní, jeho schopnosti jsou však nepopiratelné – díky výkonu 660 koní a pohonu všech kol zrychlilo na stovku za 3,7 sekundy, maximální rychlost byl údajně až 330 km/h

Typ FF pravděpodobně známe všichni – jedná se prakticky o první sériově vyráběné Ferrari s pohonem všech kol. Byť hraje na trochu praktičtější notu, nezapomnělo na své kořeny – o pohon se staral 6,3l dvanáctiválec o výkonu 660 koní, odvozený od jednotky v typu Enzo.

8. Ferrari GTC4 Lusso (2016)

Foto: Ferrari

GTC4Lusso dostalo o něco elegantnější vizáž, dvanáctiválec zůstal, mohli jste však vybrat i twin-turbo V8 z typu California T

Málokdo v roce 2011 věřil, že se typ FF „chytne“, ale světe, div se, ono ano. A to do takové míry, že se dokonce dočkalo nástupce pod oficiálním jménem „GTC4Lusso“ – ano, v originále se to opravdu psalo takto dohromady. V tomto případě se už začaly hlásit o slovo emise, a tak bylo na výběr ze dvou pohonných jednotek – starý dobrý V12, nebo moderní 3,9l přeplňovaný V8 z typu California T.

9. Ferrari 612 Shooting Brake (2019)

Foto: Vandenbrink Design

Extra prostor pro psa a kočárek přibyl, dlouhá kapota a mocný dvanáctiválec zůstaly. Což je za nás pořádku

Typ 612 se sice vyráběl mezi lety 2004 až 2011, vize udělat z 612 shooting brake se dokonce dle dobových pramenů zrodila už v roce 2008, do finále však byla dotažena po více než 10 letech. Pod dlouhatánskou kapotou se ukrývá dvanáctiválec o objemu 5,7 litru, zatímco vzadu je kufr dost velký pro kočárek nebo psa, možná i obojí. Za tímto doslova jedinečným výtvorem stojí nizozemská karosárna Vandenbrink.

10. Ferrari Breadvan Hommage (2020)

Foto: Niels van Roij Design

Duchovní nástupce slavného Breadvanu se zrodil až po šedesáti letech – a dokonce jej nevyrobila ani samotná automobilka

Novodobý Breadvan vznikl na základě typu 550 Maranello, ze kterého v tomto případě zůstalo… vlastně jen čelní okno – zbytek je vyroben na zakázku. Je to jeden z těch krásných moderních projektů, které mají duši a vzdávají poctu tradičnímu karosářskému umění, kterému se nejvíce dařilo v 50. a 60. letech minulého století.

Za tímto úchvatným vzkříšením původního Breadvanu stojí shodou okolností opět nizozemská karosárna, tentokrát jde však o společnosti Niels van Roij Design.

Související témata:
Načítám