Článek
Zvuk motoru, respektive výfuku je pro milovníky automobilů zcela zásadní. S příchodem elektromobility to přestane být relevantní a popravdě, najít auto s pěkným zvukem už je pěkných pár let docela oříšek.
Tedy pokud zrovna neposloucháte zvuk některých Porsche, italských supersportů nebo hrstky vozů od Audi či BMW. Jinými slovy to není žádná sláva a třeba v případě Škoda Auto nepamatujeme snad žádný sériový model, který by nás zaujal po zvukové stránce, a to včetně RS modelů.
Škoda 1100 OHC
Tuzemská automobilka ale nyní vybrala šest závodních modelů za posledních bezmála sedmdesát let a výsledkem je přehlídka nejrůzněji znějících motorů. Máme zde například čtyřválec o objemu 1,1 litru (95 koní) se dvěma karburátory Jikov, respektive Weber. Jde o model Škoda 1100 OHC. Pokud si pustíte zvukový záznam, je jasné, že i s malým zdvihovým objemem lze udělat hodně parády.
Škoda 200 RS
Dalším adeptem je fantastická Škoda 200 RS. Předchůdce modelu 130 RS měl pod kapotou osmnáctistovku nebo dvoulitr. Právě dvoulitr s výkonem 163 koní při 6 000 otáčkách měl za úkol rozpohybovat pouhých 800 kilogramů, není tak divu, že při delším zpřevodování jel vůz až 240 km/h. Pro autora článku patrně nejhezčí zvuk z šestice, kterou automobilka vybrala.
Škoda 130 LR
Následuje 130 LR, jedna z posledních škodovek s motorem vzadu, která dosáhla šestého absolutního místa v Rally San Remo. Automobil vznikl dle specifikací pro později zakázanou Skupinu B. Motor o objemu 1,3 litru nabízel i díky dvěma dvojitým karburátorům Webec výkon 130 koní a měl osmikanálovou hliníkovou hlavu válců, na které si automobilka zkoušela motor pro chystaný model Favorit.
Škoda Favorit 136 L
I tento přelomový model je ve zdejším přehledu. Favorit 136 L sice zvítězil v rámci slavného Monte Carla, popravdě ale zvuk jeho sání, motoru i výfuku moc nezaujme. Soutěžní verzi hnal vpřed čtyřválec o objemu 1,3 litru s rozvodem OHV, výkonem 105 koní a maximálním točivým momentem 117 Nm.
Škoda Fabia Rally evo2
Fabia Rally evo2 je pak klasikou třídy R5 a tedy současným závodním modelem. Zvuk se moc neliší od ostatních aut této specifikace, ale coby doprovod k rally závodům je celkem příjemný. Připomínáme základní parametry tohoto vozu, jehož se dosud po celém světě prodalo celých 420 exemplářů: 1 620 cm3, přímé vstřikování, maximální výkon 291 koní a točivý moment 425 Nm.
Škoda RE-X1 Kreisel
A konečně šestým adeptem je elektricky poháněný soutěžní model RE-X1 Kreisel, zatím experimentální prototyp. Popravdě, jeho zvuk je zábavný asi jako brebtající opilec v baru. Ostatně, poslechněte si jej sami. Pokud je toto obecně budoucnost závodních automobilů, které sice budou rychlé a lokálně bezemisní, ale budou znít nudně a nevýrazně, pak je podle nás něco špatně.
Co vám ve výběru ještě chybělo? Nám první novodobá Octavia WRC nebo 130 RS. A který motor se vám z předložené šestice líbil nejvíce? Hlasujte v anketě a napište nám svůj názor do komentářů pod článkem!