Článek
Tři ikonická písmena TGM dají vzpomenout na prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, jemuž v naší vizi vzdávají hold přední české automobilky, které společně založily značku TGM a stvořily ryze tuzemský supersport úctyhodných atributů.
Představujeme vám virtuální model TGM Wita S, jehož název je odvozen od participujících společností, jimiž jsou Wikov, Tatra a Škoda Auto.
Celkový design modelu si vzala na starosti mladoboleslavská společnost, která na odlehčenou karoserii z kompozitu aplikovala rukou designéra Rostislava Prokopa svůj nový jazyk představený u konceptu Vision 7S nebo na obytném virtuálním modelu Škoda Trapper.
Placatý vůz tedy zdobí vertikální lampy, nad nimiž má své místo denní svícení. Podivné klapky vedle světel slouží k přisávání vzduchu do podpůrných chladičů, jelikož ten hlavní je živen vzduchem proudícím hlavní maskou a čelními průduchy.
Aerodynamiku zde podporuje jak široký přední podnárazník, tak divoce tvarovaná kapota s aktivními klapkami, jaké lze najít například na Pagani Huayra.
Ani boční siluety nenechají nikoho na pochybách, že jde o supersport se vším všudy. Možná si všimnete vykukujících aktivních nasavačů vlevo od krytu motoru, vidíte je? Tak ty přivádí vzduch k olejovým chladičům a k mezichladičům stlačeného vzduchu, jelikož je auto vybaveno čtveřicí podpůrných mechanických kompresorů.
A tu už se dostáváme k srdci vozidla, které je uloženo za předními sedadly a dodává jej kopřivnická Tatra. Jde mistrovský skvost o 16 válcích poskládaných do W. Úplným základem tohoto monstra jedoucího přes 400 km /h jsou dvě modernizovaná srdce z T700, proto je výchozí zdvihový objem 8,72 litru. Každá řada válců má navíc vlastní podpůrný kompresor, díky čemuž celek vyprodukuje výkon úctyhodných 850 koní.
Přes aktivní diferenciál putuje výsledný točivý moment 1 377 Nm ryze na zadní kola, a to skrze zakázkovou dvanáctirychlostní automatickou převodovku Wikov (Prostějov).
Možná se podivujete počtu stupňů, nicméně v provozu auto pokaždé nevyužívá všech kvaltů, protože se nasazení převodů mění se zvoleným jízdním režimem. Totiž ne vždy je první rychlost na displeji přístrojovky shodná s první rychlostí v převodové skříni. Běžně se tento supersport totiž rozjíždí na reálnou dvojku či trojku, v závislosti na cestovním nastavení.
Vzadu pak mají své místo sdružená diodová světla a aktivní vysunovací křídlo vybavené třetím brzdovým světlem. Aerodynamický veletoč pak ještě obstarává difuzor obtékající okolo čtveřice koncovek výfuku.
Všimněte si rovněž otvorů vedle registrační značky Garáž.cz, které opět plní aerodynamickou funkci, stejně tak specificky tvarovaného krytu nad motorem. Vše v zájmu proudícího vzduchu.
TGM Wita S je jen a pouze naší vizí, jak by přední české automobilky mohly vzpomenout na zlaté prvorepublikové období. A jak jinak než výjimečným autem, s unikátní technikou a tuzemským strojírenským podpisem vedoucím od předního nárazníku až k zadnímu.
Naše prototypy
Máte rádi naše vize? Podívejte se na další naše prototypy! V této tematické sérii pro vás navrhujeme a vytváříme různé automobilové modely, ať už československé, či zahraniční. Dále vracíme zpátky do života motorizované legendy nebo představujeme sofistikovaná technická řešení.