Článek
Když francouzská automobilka ohlásila návrat do Le Mans, zbystřili fanouškové, ale hlavně konkurence. Protože když se Peugeot do podobných projektů pustí, většinou to končí úspěchem. Neotřelá řešení, zajímavé postupy a legendární auta. Škoda jen, že podobně přesvědčivý není Peugeot i při konstrukci a výrobě obyčejných silničních automobilů.
Nu nic, zpět k 9X8. Hypervůz se poprvé objevil na veřejnosti v prosinci a v současnosti probíhá jeho testování ve Španělsku na okruhu Aragon. Trať navržená podle Hermanna Tilkeho je známá svými různorodými zatáčkami a velkým převýšením, není pochyb o tom, že tovární Peugeot tady dostane hodně do těla. Ale co je senzací, že i tady se 9X8 objevilo bez zadního křídla, tedy stejně jako na prvních snímcích. „Tato konfigurace je v souladu s pravidly FIA a ACO pro hypervozy. Naše výpočty a práce ve větrném tunelu nás utvrdily v tom, že zadní křídlo nepotřebujeme,“ řekl Olivier Jansonnie, technický ředitel Peugeotu Sport pro program ve WEC.
To je ve světě motosportu tak trochu senzace a samozřejmě, že se konkurenční automobilky bojí, že pokud si Peugeot poradí s přítlakem v zatáčkách, tak že jeho auto bude výrazně rychlejší na dlouhých rovinkách v Le Mans. „Přítlak nám generují vnější plochy a podvozek,“ vysvětluje Jansonnie. „Ale na první pohled je jasné, že svoji práci odvádí malé winglety a atypická zadní světla. Vlastně vývoj auta jedeme ve dvou frontách. Jeden probíhal v aerodynamickém tunelu a teď na závodní dráze, druhý pak současné s tím v ryze virtuálním prostředí. Je to efektivní a rychlé.“
Tady se jistě sluší zmínit, že první závodní vůz s křídlem se v Le Mans objevil v roce 1967 a asi vás nepřekvapí, že od roku 1971 žádný vůz bez zadního spoileru nevyhrál.
Vývoj auta začal už víc než před rokem. Vloni v dubnu Peugeot poprvé nastartoval dvakrát přeplňovaný šestiválec, v listopadu pak zkoušel už kompletní ústrojí včetně hybridního pohonu a v prosinci už bylo hotové celé auto. „Až auto necháme homologovat, musíme mít jistotu, že vše bude stoprocentní. Podle pravidel totiž bude následně vývoj auta zmražen až do roku 2025. A přestože jsme si mysleli, že budeme startovat až na Le Mans, tak podle pravidel musíme jet minimálně ještě jeden závod série WEC,“ odhaluje Jansonnie další plány značky.
Pod aerodynamickou karoserii a výraznou ploutví se skrývá vidlicový šestiválec 2,6l přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Jednotka, kterou Peugeot vyvinul výlučně pro užití v motorsportu, je výsledkem simulací a výpočtů, kdy se proti sobě dávaly veličiny jako výkon, velikost, spolehlivost a váha. Nakonec motor váží 165 kg a má výkon 671 koní. Ostatně to je i povolené maximum. A není bez zajímavosti, že Peugeot musel vyvinout složitý systém, který jeho výkon bude během závodu omezovat.
Součástí ústrojí je totiž elektromotor s výkonem 200 kW (268 koní) na přední nápravě, takže auto funguje jako čtyřkolka. Ale když se do hry zapojí i elektromotor, nesmí mít auto převýšit stanovený výkon. Celý systém je pak otevřený a během závodu monitorovaný komisaři FIA. A Peugeot je patřičně hrdý, že technologie vozu Peugeot 9X8 je kompletně dílem divize Peugeot Sport.
Brzdy auta budou fungovat podobně jako u Formule 1 či speciálů LMP1, a budou tedy brzdit jak třecí silou, tak rekuperativně. Úroveň rekuperace si pak jezdec bude moci nastavit v kokpitu během závodu dle potřeby a aktuálních podmínek.
Tohle bude velká senzace, až se to objeví na okruhu. Už teď víme, že pro Le Mans dostanou oba Peugeoty startovní čísla 93 a 94, automobilka si o něm sama zažádala. Devítka ke značce dlouhodobě patří a trojka pak připomíná rok 1993, kdy měl tovární tým v Le Mans na stupních všechny tři vozy 905.