Článek
Asi netřeba připomínat, že počet nabízených nových malých osobních i užitkových vozidel začíná pomalu klesat, což se nese ruku v ruce s přísnějšími emisemi a přechodem na alternativní paliva.
Nám však levní prcci s poctivým čtyřválcem chybí, proto jsme s naším dvorním designérem Rosťou Prokopem dali hlavy dohromady a stvořili novou Tatru Beta, která přímo navazuje na původní modelovou řadu Beta. Cíl byl jasný – vymodelovat cenově dostupné, líbivé a praktické vozidlo pro všechny.
A výsledek se dostavil. Hleďte, toto je nová Tatra Beta, kterou představujeme v naprosto nejzákladnějším provedení v bílém hávu a s nelakovanými nárazníky. Inspirovaní originálem ovšem nezapomínáme ani na sytě červenou užitkovou variantu, jež se chlubí objemným nákladovým prostorem.
A konečně žlutá Beta, prosklená, vytvořená ve stylu malého rodinného MPV pro pět dospělých osob.
Designérem navržená příď si zakládá na jednoduchosti, ovšem neminete zde několik ikonických prvků. Koukněte na čelní štít s logem Tatry, jehož konce vodící vzduch k sání motoru obtékají diodová světla.
Nechybí ani decentní mřížky chladiče pod i nad registrační značkou sloužící pro přísun vzduchu ke standardnímu i klima chladiči.
Nahoře na kapotě pak najdete další prolis, který funguje jako nasavač pro topení, tedy stejně, jako tomu je u originální Tatry Beta. A protože jde o malé a levné auto, stačí mu jeden stěrač, ovšem pořádný.
Boční linie nejsou nikterak divoké, nicméně potěší zpětná zrcátka umístěná na dveřích, což zlepšuje rozhled z kabiny řidiče. Kvůli aerodynamice jsou mechanicky výsuvné kliky zapuštěné do dveří a poměrně malé.
V závislosti na variantě se pak na vozidle objevují jinak barevná litá kola obutá na pneumatikách Michelin.
Zadní části vévodí vertikální diodová světla, střechu kvůli obtoku vzduchu zakončuje malý spoiler, zatímco relativně obyčejný zadní nárazník zdobí funkční koncovka výfuku. Pokud jde o páté výklopné dveře, tak ty jsou standardně prosklené i u užitkových variant.
Nová Beta je opět výsledkem spolupráce s firmou Hyundai, která oprášila staré vztahy a dnešní kopřivnické automobilce nabídla svoji čtyřválcovou pohonnou jednotku z modelu i20.
Novou Betu proto pohání zážehový čtyřválec 1,2 litru s nepřímým vstřikem paliva, který si snadno rozumí také s dodatečně montovaným pohonem na LPG. Výkon motoru je 84 koní, točivý moment 117 Nm, přičemž ona síla putuje skrze pětirychlostní manuál na přední kola.
Maximální rychlost je kolem 170 km/h, zrychlení z nuly na sto vozu zabere asi 13 sekund, přičemž kombinovaná spotřeba vyjde v nenaloženém stavu na cirka 5,5 litru na sto kilometrů.
V základu za necelých 350 000 Kč s daní jsou všechny povinné systémy včetně ABS i ESP, nechybí ani tempomat, diodové lampy, rádio, stavitelná sedačka řidiče, výhřev zrcátek i elektricky ovládaná okna vpředu. Na přání je k dispozici klimatizace, parkovací kamera, výhřev sedaček, multimediální systém nebo třeba vylepšené audio.
Jestliže se automobil na trhu uchytí, slibují zástupci z kopřivnického závodu zástavbu vznětového čtyřválce 1,5 litru od Renaultu nebo zhotovení obytné vestavby od českého producenta Egoé.
Ačkoli bychom takové vozidlo skutečně rádi, musíme vás a vlastně i sebe zklamat. Jde pouze o virtuální výtvor našeho designéra. Ovšem věřte nám, že kdyby takové auto opravdu existovalo, už by stálo v naší garáži, a to nikoli jen v rámci redakční zápůjčky.
Naše prototypy
Máte rádi naše vize? Podívejte se na další naše prototypy! V této tematické sérii pro vás navrhujeme a vytváříme různé automobilové modely, ať už československé, či zahraniční. Dále vracíme zpátky do života motorizované legendy nebo představujeme sofistikovaná technická řešení.