Článek
Jedničkový Superb lze považovat za převratný a nutno dodat, že zprvu dost podceňovaný vůz. Koncern Volkswagen, majitel Škody Auto, nevěřil, že my Češi s luxusní limuzínou s logem okřídleného šípu dokážeme udělat nějakou parádu. Jenže ejhle, ono se auto chytlo více, než by někteří chtěli.
Zrod původního konceptu Tudor odstartoval v roce 2000, přičemž svůj debut zažil v roce 2002. Poté atraktivní auto objelo pár autosalonů, nicméně cestou z Indie se ztratilo. Nakonec se našlo, v nádražní hale a zbědované. Restaurátoři mu tedy vrátili původní lesk a vystavili jej v depozitáři Škoda muzea v Mladé Boleslavi, kde je doteď.
Jenže dnes je rok 2022, přičemž tentokrát se designového pera uchopil náš dvorní 3D modelář Rostislav Prokop, který má na svědomí například Octavii s motorem uprostřed, novodobou Škodu Ferat spalující syntetická paliva či pokračovatele slavné Pragy Golden.
Máme tedy radost, že vám můžeme představit druhou generaci koncepčního Tudoru, o níž se postaral právě návrhář Prokop. Odkazů na originál nabídne dost a přidává něco navíc, tak se pojďme seznámit.
Stejně jako původní provedení vychází i tento návrh ze Škody Superb, v našem případě ze třetí faceliftované generace. Přepracovaný je zejména přední nárazník s mlhovkami, jelikož chladiče potřebují malinko více vzduchu než běžný superb. Svůj smysl má i vpředu nainstalovaný difuzor, což se opět pojí s pohonnou jednotkou. Automobil je širší, a tudíž stabilnější.
Naprostou lahůdkou jsou netradičně umístěné kliky (vpředu). Proč? No jasně, vzpomínka na staré tudory, kterým se dveře otevírají protisměrně, podobně jako u rolls-royců. Tohle prostě chcete!
Kryty zpětných zrcátek jsou černé, stejně jako lišta dveří, což umocní vzhled kupé. Koukněte na brzdy, vpředu najdete obří vrtané kotouče, což napoví, že pod kapotou bude pracovat něco mocného. Litá kola hrají na design a volitelně je možné je opatřit aerodynamickými kryty.
Podobně jako přední matrixové lampy jsou i zadní diodové svítilny inspirovány Superbem III facelift. Jiná je pouze záď, která vzhledem ke konstrukci přišla o možnost otevírání celé zadní části (liftback), takže se elektricky zvedá pouze víko jako u sedanů. Tudoru to však na praktičnosti neubírá, naopak získal o 150 litrů objemu pro zavazadla navíc, což znamená 775litrový kufr. Pravda, místa pro zadní cestující moc nezbylo, ale kdo by to u sportovního dvoudvéřku řešil?
Za zmínku stojí ještě masivní zadní difuzor s dvojicí plně funkčních koncovek výfuku. Povšimněte si rovněž ikonického nápisu TUDOR na zádi, odkazujícím na první originál.
V útrobách Audi
Pokud jde o pohonnou jednotku, jistě vás zajímá, co jsme umístili pod kapotu, že? Tentokrát zklameme vyznavače benzinu, jelikož náš Tudor byl nakupovat u Audi, konkrétně u S5 Coupé.
Znamená to tedy, že vůz dostal třílitrový vznětový šestiválec přeplňovaný turbodmychadlem a podpořený mild-hybridní technologií. Výkon je 347 koní, krouťák pak monstrózních 700 Nm! A protože tu máme emisní normu Euro 6, najdete v útrobách auta rovněž oxidační katalyzátor a filtr pevných částic.
Vzhledem k nainstalovanému pohonnému hardwaru se přidal ještě pohon 4×4 a osmirychlostní samočinná převodovka, opět vypůjčená z Audi.
Z nuly na sto Tudor zrychlí pod pět sekund, maximálka je omezená na tradičních 250 km/h, kombinovaná spotřeba poté činí 5,9 litru nafty na sto.
Zavěšení je pochopitelně nezávislé na obou nápravách, v případě Škody Tudor laděné jen pro jedny disky o velikosti 20“. Podvozek je poté adaptivní – hodně přepracované DCC, přidávající režim Racing. Pochopitelně se vůz ladil na německém Nürburgringu a jsou na něm podepsaní i WRC jezdci Škoda Motorsport.
A protože jsou Češi především praktici, nechybí ani řada Simply Clever vychytávek, včetně elektricky odjistitelného tažného zařízení, otypovaného až na 2 200 kg.
V rámci barev je k dispozici klasická červená známá z původního Tudoru, ovšem mnohé zaujme zcela nový temně zelený lak příznačně nazvaný Fairytale Darkwood.
Jestliže už žhavíte zákaznickou podporu Škodovky či autorizované dealery, říkáme STOP. Celá koncepce nového Tudoru je čistou fantazií a spolupráce naší Garáže s návrhářem Rosťou Prokopem. Přestože by se nám takový vůz skutečně líbil, s největší pravděpodobností zůstane jen pouhopouhým snem, převedeným do virtuálního 3D modelu.