Článek
„Ferrari si kupujete, když chcete být někdo. Lamborghini si kupujete, když skutečně jste někdo.“ Životní příběh Ferruccia Lamborghiniho, zakladatele italské továrny na sny, je nepochybně jednou z nejzajímavějších historek automobilového průmyslu. Filmy s automobilovou tematikou se dnes těší nové popularitě a zatímco filmaři dokončují nejnovější vyprávění o životě Enza Ferrariho, se už teď objevil i film, seznamující diváky se životem Ferruccia Lamborghiniho.
Nový životopisný film „Lamborghini: The Man Behind The Legend“ se nám poprvé ukázal v oficiálním traileru přibližně před měsícem a už 18. listopadu vstoupil do amerických kin. V našich kinech se jej asi nedočkáme, ale díky internetu jej můžete vidět i vy. Už první ukázka nám přiblížila skutečnost, že se hlavní děj prvního filmu o Lamborghini bude zajímat o vznik automobilky a legendární historku o nespolehlivých spojkách Ferrari. Je to však zajímavé jen do okamžiku kdy zjistíte, že si filmaři ohýbají realitu ve svůj prospěch.
Kultovní Lamborghini bývalo snem všech dospívajících chlapců. V minulých letech jsem se při psaní o jedné z nejslavnějších automobilek z Itálie začal zajímat o značku dopodrobna a dočetl jsem se o zajímavých historkách i faktech. Jejich znalost mi sledování nového filmu výrazně zkomplikovala, a proto jsem se po zhlédnutí rozhodl jej srovnat s reálným životem Ferruccia Lamborghiniho a přiblížit vám pravdu.
Vše začalo malým traktorem Carioca pro italské zemědělce
Ferruccio Lamborghini se po skončení druhé světové války vrací do rodné vesnice Renazzo di Cento. Je synem tvrdě pracujícího zemědělce a s velkými sny přichází i nápad na výrobu vlastních traktorů, protože chudá poválečná Itálie potřebuje industrializaci v zemědělství a kvalitní techniku pro všechny. Zahajuje tak vývoj kompaktního silného traktoru „Carioca“, díky němuž si zemědělci zachovají konkurenceschopnost.
V italské armádě byl opravářem vojenské techniky, ve válce se naučil pracovat s mechanikou a začal se zajímat o spalovací motory. První kapitola filmu o jeho podnikatelských začátcích je realistická a vy jako divák sledujete vznik prvního traktoru se šestiválcem z anglických náklaďáků Morris. Jenže benzin byl v poválečných letech luxusním zbožím a Lamborghini přichází s inovativním vylepšením. Jeho traktory se startují na benzin a po ohřátí spalují levnější naftu.
Nepřesnosti ve vyprávění o vzniku prvního Lamborghini
Pro automobilové nadšence je zajímavá až následující kapitola, kde se Ferruccio Lamborghini rozhoduje založit automobilku se svým jménem a vyrábět první „nejlepší auto na světě“. Filmaři se příliš neobtěžují s datováním, a tak si roky musíte hlavně domýšlet. V pokročilejším věku se s vizáží playboye ukazuje po boku nádherného Ferrari 250 GT California Spyder a opakovaně se rozčiluje nad špatnou spojkou.
Následuje první historická nepřesnost. Hlavní hrdina si kupuje ikonický člun Riva Aquarama a znalci díky barvám i nápisu Lamborghini poznají, že se ve filmu objevuje originální člun Ferruccia Lamborghiniho. Jenže film vypráví o roce 1963 a originální člun byl vyroben až v roce 1968. Jedinou loď Ferruccia Lamborghiniho tehdy poháněly dva vidlicového dvanáctiválce z Lamborghini 350 GT. Jeho vznik i vývoj jeho motoru však ve filmu teprve začíná.
„Vrať se ke svým traktorům, farmáři,“ mu říká Enzo Ferrari. Po slavné hádce s „Il Commendatorem“ o nespolehlivých spojkách vozů Ferrari si po založení automobilky najímá ty nejlepší specialisty v oboru. Jsou to Giotto Bizzarrini, Giampaolo Dallara, Franco Scaglione i Bob Wallace. Zklamáním je, že tvůrci skoro zapomínají na první koncept Lamborghini 350 GTV a filmový Ferruccio jej kvůli technicky složitým vyklápěcím světlometům zavrhuje už u rýsovacího prkna. Jenže v realitě vznikl a veřejnosti se představil na autosalonu v Turíně v roce 1963.
Tvůrci filmu ukazují hlavně první sériové Lamborghini 350 GT, představené v Ženevě v roce 1964, a technici ve filmové adaptaci už v raném vývoji pracují s technickými výkresy finálního vozu. Mluví o něm jako o úplně prvním Lamborghini. A je to škoda, protože kdyby nám filmaři ukázali představení prvotního prototypu 350 GTV, byla by to jistě zajímavá a vtipná scéna. Ve skutečnosti byl na výstavě bez motoru, ale aby vypadal funkčně, měl předek zatížený cihlami pod kapotou.
Finální motor tehdy ještě neexistoval. Cílem bylo vyvinout V12 se zdvihovým objemem 3,5 litru a maximálním výkonem přinejmenším 350 koní. Giotto Bizzarrini vycházel ze své vize motoru pro Formuli 1, a když jej poprvé rozběhl na zkušebně, výsledkem byl ohromující výkon 360 koní při 9 000 ot./min. Ferruccio Lamborghini mu totiž zaplatil nejen za vývoj motoru, ale i za každých 10 koní navíc. V tu chvíli si však Bizzarrini uvědomil, že má problém. Vytvořil srdce nepraktické pro silniční luxusní auto a musel jej přepracovat. Jenže i taková zajímavost ve filmu chybí.
Při slavnostním představení Lamborghini 350 GT na autosalonu v Ženevě pak Frank Grillo, ztvárňující Ferruccia Lamborghiniho, vznešeně říká slavný citát „Ferrari si kupujete, když chcete být někdo. Lamborghini si kupujete, když skutečně jste někdo.“ A to je další historická nepřesnost, protože citát se připisuje jazzovému zpěvákovi Franku Sinatrovi. Ten se tak vyjádřil poté, co si v roce 1969 koupil své jediné Lamborghini – okouzlující revoluční Miuru.
Zakladatelem nechtěná Miura je ve filmu jeho životním snem
Italsko-americký životopisný film se z celé dosavadní historie Lamborghini věnuje pouze Ferrucciovým podnikatelským začátkům, založení automobilky a vzniku prvního modelu, ale oslavuje i ikonickou Miuru. A právě u ní vzniká největší rozdíl mezi filmovým příběhem a realitou. Ve filmu Miuru vidíme pouze jako myšlenku a sen, a následně jako už existující auto s pověstí legendy.
Filmový Ferruccio Lamborghini se od začátku pyšně tváří, že Miura je hlavně jeho nápadem, a dokonce si na večírku maluje na ubrousek náčrt finálního designu. Je to v roce 1964, ale ve skutečnosti Miuru navrhl až mladý talentovaný Marcello Gandini během posledních měsíců před představením vozu v roce 1966. Veřejnost se přitom s budoucí Miurou poprvé seznámila už v roce 1965, když továrna odhalila tajemné šasi s uprostřed uloženým dvanáctiválcem.
Miura byla prvním silničním autem s motorem uprostřed a inspirovala se vytrvalostním Fordem GT40 z Le Mans i monopostem Honda RA271 pro Formuli 1. Technici Lamborghini byli srdcem závodníci a revoluční Miura byla technickou hříčkou inženýra Giampaola Dallary. Ferruccio Lamborghini však ve skutečnosti chtěl vyrábět především luxusní Grand Tourery a v nových exotických supersportech neviděl slibnou budoucnost. Ani přemlouvání vlastních inženýrů o jejím sportovním potenciálu jej nedokázalo přesvědčit.
Až zájem veřejnosti a potenciálních zákazníků mávajících penězi jej přesvědčil dát Miuře zelenou a pustit ji do sériové výroby. Jen díky tomu uvedl na svět auto, které Lamborghini zapsalo na mapu nejslavnějších automobilových výrobců. Inspirace tvůrců pro spojení Ferruccia Lamborghiniho s významnou Miurou zřejmě vychází z faktu, že si Ferruccio později Miuru doslova zamiloval a těžce nesl její konec kvůli zpřísňujícím se americkým emisním limitům. Když na sklonku života pěstoval víno, svou odrůdu dokonce pojmenoval „Sangue di Miura“ (Krev Miury).
A Ferrucciem Lamborghinim, vzpomínajícím na nejvýznamnější okamžiky, končí i snímek vyprávějící o jeho životě. Pokud mu opustíte nepřesnosti a budete se chtít seznámit s tím nejdůležitějším, asi vás nezklame. Přináší originální téma, které by si však zasloužilo delší stopáž než 97 minut, a propracovanější děj i zpracování. V historii Lamborghini se totiž dá odvyprávět spousta unikátních okamžiků. Upřímně si přeji, aby budoucí film o životě Enza Ferrariho byl mnohem povedenější.