Hlavní obsah

Nové policejní kodiaqy se naučily speciální bourací manévr. Pronásledovaný nemá šanci

Foto: Škoda Auto

PIT znamená v angličtině „pursuit intervention technique“, což je ve volném překladu „technika k přerušení honičky“. A nutno dodat, že pokud se ví, jak na to, tak jde o techniku účinnou, proti níž se pronásledovaný řidič může jen těžko bránit. Během provedení manévru se totiž na stranu policie staví i všemocná fyzika…

Článek

Technika k přerušení honičky či technika zásahu při pronásledování. Těmito výrazy by šel označit takzvaný PIT manévr (podrobně ZDE), který mohou školení policisté provádět díky speciálním předním rámům, jež až donedávna nosily pouze octavie.

Foto: Škoda Auto

Až donedávna měly rám pouze policejní octavie, nyní se dočkaly i kodiaqy.

Není tomu však dlouho, co tuhle zodolněnou pomůcku dostaly nové kodiaqy hostící 245koňový benzinový dvoulitr a brzdy z varianty RS. Jejich podvozek je však zvýšený, kola kvůli odolnosti ocelová a interiér na výbavě oholený. To kvůli ceně.

Každopádně díky přednímu rámu jsou kodiaqy a octavie schopné zastavit ujíždějící vozidlo tak, že proškolený policista dojede k jeho zadní části a následně strhne řízení do strany (skoro plný rejd), čímž jemně ťukne do zadní části ujíždějícího vozu. Tehdy zasáhne fyzika a při správném provedení manévru pronásledované auto přejde do rotace kolem své osy. Policie poté šoféra zablokuje, čímž spadne klec.

Podívejte se, jak v praxi vypadá PIT manévr se Škodou Kodiaq.Video: Škoda Auto

Pokud by chtěl ujíždějící řidič tento uměle vyvolaný smyk zvládnout, musel by okamžitě po kontaktu „rám - zadní část auta“ střelhbitě natočit kola (plný rejd) do strany, kam mu smykem ujíždí zadek. Dále by to musely zvládnout přenést pneumatiky vozu a nesměla by být příliš vysoká rychlost. V praxi je tak PIT manévr z hlediska ukočírování prakticky neřešitelný.

Musíte vzít v potaz i obrovskou míru stresu a adrenalinu u ujíždějícího řidiče, který se víceméně kouká rovně a provoz za sebou sleduje minimálně. Hráči Need for Speed nám budou jistě oponovat, ovšem dovolíme si taktně připomenout, že rozdíly mezi videohrou a reálným světem jsou až propastné.

Foto: Škoda Auto

Bránit se proti správně provedenému PIT manévru je prakticky nemožné.

Efektivním PIT manévrem jsou obvykle zastavováni bezohlední řidiči, kde hrozí, že by svojí jízdou mohli být okolí nebezpeční, potažmo někoho usmrtit. Zákrok se zpravidla provádí v rychlostech do 60 km/h a v místech, kde to je bezpečné, což musí vyhodnotit daný policista před zahájením PITu.

Načítám