Článek
Závodní simulátor Assetto Corsa od studia Kunos Simulazioni přišel už před dlouhými deseti lety (v prosinci 2014, verze s předběžným přístupem už v listopadu 2013) a dodnes patří mezi velice oblíbené hry s neuvěřitelně širokou fanouškovskou základnou. Za to vděčí nejen na svou dobu propracované grafice, ale také skvělému fyzikálnímu modelu a hlavně téměř neomezené podpoře tzv. „moddingu“, tedy možnosti vkládat do hry zdarma neoficiální, ale kompatibilní úpravy. Vznikla ale i spousta placeného profesionálního obsahu.
Fanoušci tak tvoří nejen různé polepy aut, ale především funkční vylepšení, jako úpravy grafiky, zavádění nočního režimu či deště, a hlavně tvoří obrovské množství více či méně kvalitně zpracovaných tratí (včetně těch českých) a také aut. Když tak koukám na svou knihovnu souborů, mám v původním Assettu Corsa 382 aut a 126 tratí. To je proti původním 19 tratím (45 konfiguracím) a 177 autům (včetně dodatečného placeného obsahu) slušné rozšíření. To, že mraky online serverů původního Assetto Corsa každý den doslova praskají ve švech, jasně dokládá nechladnoucí popularitu této už přes deset let staré hry. Novinka tak má na co navazovat, ale už teď vývojáři potvrdili, že podpora „moddingu“ bude fungovat i na novém Assettu.
Příchod nové generace závodního simulátoru tak očekávali nadšenci dost netrpělivě. Před pár lety jsme tu měli hezky zpracovanou samostatnou verzi Assetto Corsa Competizione, která přinesla moderní grafiku, změny času a počasí, nový fyzikální model a nové tratě a auta, ale byla zaměřena čistě na závodění a byla to spíše oficiální hra skupiny SRO, pod kterou spadá mnoho závodních sérií cestovních vozů. Kromě oblíbených GT3 také například GT2, kterou jsme sledovali díky české účasti brněnského týmu RTR Projects. A ano, v té hře si můžete zajezdit s brněnským KTM X-Bow GT2, se kterým český závodník Jan Krabec vyhrál v roce 2023 celý šampionát.
Zatím jen s omezeným obsahem
Novinka Assetto Corsa EVO se ale vrací ke klasickým autům a nabídne zase svezení s obyčejnými vozy, které si můžete v reálném světě koupit a můžete s nimi jezdit po silnici. A i když vývojáři dopředu oznámili, že nejprve bude hra dostupná s omezeným obsahem, už se toho dá vyzkoušet docela dost. Hlavně pokud jde o odlišnou charakteristiku aut a fyzikální model.
Zatím lze jezdit na slavných tratích Bathurst, Brands Hatch (dvě konfigurace), Imola, Laguna Seca a Suzuka (tři konfigurace). K dispozici je zatím 15 silničních a 5 závodních aut.
Seznam všech aktuálně dostupných vozů ve hře Assetto Corsa EVO
Abarth 695 Biposto, Alfa Romeo Giulia GTAm, Alfa Romeo Junior Elettrica 280 Veloce, Alpine A110 S, Alpine A290_β Concept, Audi RS 3 Sportback, BMW M2 CS Racing, BMW M4 CSL, Chevrolet Camaro ZL1, Ferrari 296 GTB, Ferrari 488 Challenge EVO, Ford Escort RS Cosworth, Honda S2000, Hyundai i30 N Hatchback, Lotus Emira, Mazda MX-5 ND Cup, Mercedes-AMG GT2, Porsche 911 GT3 Cup (992), Toyota GR86 a Volkswagen Golf Mk8 GTI Clubsport.
Pro jízdu si můžete vybrat volný trénink a rychlý závod na jakékoli trati s nastavitelnými parametry (čas, počet kol či časový limit, počet soupeřů a obtížnost). Spuštění hry se však neobešlo bez problémů, takže on-line přístup je zatím nespolehlivý, hra se spouští jen off-line a nejsou k dispozici další možnosti jako nákupy aut, jejich úpravy, „autoškola“ pro zdokonalování jízdní techniky a speciální soutěže. Funguje už ale podpora virtuální reality (podle referencí hráčů ale jen někomu) a tří obrazovek, což ocení pokročilejší hráči s profi závodními kokpity. Přesto i v této oblasti pracují vývojáři na zlepšeních, hlavně pokud jde o kompatibilitu různých zařízení.
Hardwarové požadavky na hru Assetto Corsa EVO
OS: Windows 10 64-bit
Procesor: Intel i7 8700k / AMD 1500X
Doporučený procesor: Intel i5 10500k / AMD 2600X)
Paměť: 16 GB RAM
Grafická karta: GTX 1070, RX 580
Doporučená grafická karta: RTX 2070, Radeon RX 5600
Místo na disku: 100 GB (pouze typ SSD)
Podpora VR: SteamVR, Oculus VR, OpenXR
I tohle ale stačí, aby bylo možné si nový fyzikální model, tedy u jízdního simulátoru asi to nejdůležitější, vyzkoušet. Rád bych hodnotil i grafiku, ale nemám žádné herní „dělo“, takže s mojí starší grafikou a jen průměrným hardwarem jsem rád, že novou hru utáhnu na středně vysoké rozlišení a bez velkých vizuálních efektů. Prý se ale pracuje na optimalizaci, mělo by to být nakonec trochu lepší.
Upřednostňuji však hratelnost před krásou na pohled. Když si ale najdete první videa ze hry od lidí, kteří mohou hrát na plné rozlišení a grafické možnosti, vypadá Assetto Corsa EVO opravdu parádně.
Doslova si můžete s autem hrát
Zajímavostí jsou detaily, které asi hratelnosti úplně nepřidají, ale v závodních hrách je vidím prvně. Například máte možnost „kupovat“ auta úplně stejně jako u dealera včetně možností vlastní specifikace barev a výbavy. Nadále má být umožněn rozsáhlý a detailní tuning, v čemž je vidět, že se vývojáři ve velkém inspirovali v Gran Turismu od Polyphony Digital, které je k dispozici výhradně na konzoli Playstation.
Zatím si můžete vybrat jen pár verzí aut, ale do nich se můžete posadit a doslova si všechno osahat, hýbat tlačítky, včetně doprovodného zvukového efektu. A to samé můžete dělat i ve hře (i když ne všechny funkce jsou nyní odemčené), když vás omrzí nahánění desetinek a pilování jízdní stopy. Asi se ale shodneme, že možnost zapnout blinkr a poslouchat charakteristický zvuk věrně odpovídající konkrétnímu modelu auta je spíše kuriózní drobnost než něco, na čem stojí celý závodní simulátor.
Fyzikální model vypadá velice nadějně
Nejdůležitější je, jestli se auta chovají věrně svým originálům a virtuální závodník má pocit, že opravdu řídí auto. To je třeba něco, v čem dlouhá léta naprosto vyniká právě série Gran Turismo. Ta má mimořádně kvalitní model zpětné vazby, i když nad věrností fyzikálního modelu některých aut by se daly vést debaty. Nicméně po posledních úpravách a změně modelu pneumatik funguje Gran Turismo na Playstationu velice věrně.
Assetto Corsa EVO určitě nezklame. První dojmy mám velice pozitivní a hned je poznat, že člověk sedí v zadokolce, předokolce nebo autě s motorem vpředu či uprostřed. Do zatáček se opravdu musí brzdit, při rychlém nájezdu přechází auta do beznadějné nedotáčivosti, na impulzy do řízení a pedálů uprostřed zatáčky reagují s nelibostí a jsou na limitu velice citlivá. Tedy se chovají přesně tak, jako by se chovalo vaše reálné auto.
Je potřeba si hrát s nastavením volantu, ale brzy najdete optimální rovnováhu mezi zpětnou vazbou a hratelností. Ovládání nepůsobí digitálně, ale velice věrně a mechanicky. V nájezdu do zatáčky, na limitu a na výjezdech musí být člověk velice precizní a opatrný s plynem a volantem. Vlastně stačí řídit obyčejné auto se čtyřválcem a už se člověk nadře. Zadokolky vás vytrestají náhlým přetáčivým smykem, který se velmi obtížně kontroluje, jak člověk doma u počítače nevnímá pohyby auta ve svém zadku, ale až z volantu a obrazovky.
Přiložené video je moje krátká ukázka, navíc s omezenou grafikou. Na internetu najdete mraky lepších videí, jak Assetto Corsa EVO vypadá:
Na fyzikální model se ale velice rychle zvyká, protože působí věrně. Předokolky zase mají tendenci hrabat předními koly na výjezdech a člověk musí ten plyn opravdu citlivě modulovat. Rychlá auta, jako třeba Ferrari 296 GTB, jsou bez předchozí průpravy prakticky neřiditelná a trvá dlouho, než se člověk odváží jít na limit a zajet pár pěkných kol, aniž by auto rozmlátil o svodidla.
Hezky zpracované je prostředí s přechody dne a noci a změnami počasí, ale zrovna v téhle oblasti je potřeba udělat dost změn, hlavně v jemnosti přechodu. Déšť vypadá dost dramaticky, světla auta realisticky. Více to ale vynikne při vysokém rozlišení, u omezeného nastavení grafiky to na horších počítačích nevypadá tak pěkně jako třeba v Gran Turismu 7 i na výkonnostně slabším PS4. Každopádně jezdit rychle v noci v silném dešti je prakticky nemožné. V reálném autě na silnici také nepoletíte v takových podmínkách dvoustovkou. A i na okruhu by se člověk asi bál.
Průběžné změny se ale týkají i aut. Mají se jim ojíždět pneumatiky, spotřebovávat benzín, můžete si je rozbít. Vůbec model pneumatik se zdá být velice povedený. Probrzděte auto s vypnutým ABS a povezete si na gumě plošku, která vám bude vibrovat do řízení, dokud gumu nevyměníte (nebo zase neprobrzdíte na jiném místě). Pneumatiky se přehřívají při agresivní jízdě, v závislosti na teplotě se mění tlak v nich, při odstavení či pomalé jízdě v dešti za chvíli vychladnou. Přehřát můžete i brzdy. A opravdu je cítit, jak se auto jinak chová na studených, ohřátých, sjetých, přefouknutých nebo od hlíny špinavých pneumatikách.
Verze s předběžným přístupem je na platformě Steam dostupná za 31,99 Eur (811 korun). Pokud si ji zakoupíte teď, další obsah předběžného přístupu dostanete bezplatně. Finální verze bude dražší, ale je zvykem, že lidé, kteří si zakoupí předběžnou verzi, dostanou značnou slevu a celkově by je hra měla vyjít levněji, než když budou čekat rok na finální verzi.
Tratí a aut je zatím relativně málo, ale během pár týdnů dorazí další dvě aktualizace s novými funkcemi, auty a okruhy. Během léta se máme dočkat Nürburgringu, otevřených krajin se silnicemi s běžným provozem, dalších tratí a hlavně dalších aut a také funkcí. Jakkoli je ještě brzy dělat nějaké závěry (hra má zatím plno funkčních chyb, na kterých se pracuje), první dojmy jsou velice kladné a fyzikální model se zdá velice věrný. Nové Assetto Corsa EVO má obrovský potenciál. Snad se podaří ho naplnit, až bude ke konci roku hra kompletní.
První dojmy: Assetto Corsa EVO
Hra je teprve na začátku a vývojáři spíše chtěli udělat fanouškům radost a dodržet termín vydání. Ale verze s předběžným přístupem aspoň umožní doladit chyby, kterých je zatím dost. Ortodoxní nadšenci jsou ale trpěliví a vývojáři komunikují a reagují na podněty. Už teď vydali několik rychlých vylepšení, a to je hra venku pár dní. Problémy se ale týkají hlavně funkčnosti a online přístupu, nikoli fyziky nebo celkového modelu.
Osobně mám pocit, že Kunos Simulazioni chtěli především udělat obdobu populárního Gran Turisma 7 na PC s větším důrazem na samotný fyzikální model a maximální realističnost ovládání. S definitivním verdiktem si ale počkejme na finální verzi, která bude k dispozici zhruba za rok. Už teď je ale jasné, že Assetto Corsa EVO bude skvělý simulátor a domácí závodnická autoškola. Nejvíc si ho ale vychutnáte s pořádným volantem a závodní sedačkou, takže pro příležitostné hráče s klávesnicí a myší to nebude úplně ono.
Cena za hru Assetto Corsa EVO
Na platformě Steam si hru můžete koupit za 40 dolarů, což je v přepočtu asi 973 korun. Ve slevě za asi 811 korun.
Co se povedlo
Fyzikální model
Věrnost ovládání
Velice realisticky vypadající a jezdící auta
Spousta kuriózních a funkčních detailů aut
Mimořádně krásně zpracované prostředí a tratě
Technická podpora a vývojáři reagující na podněty komunity
V čem je zatím problém
Je to předběžná verze se spoustou funkčních chyb
Ovládání a logika herního menu potřebuje doladit a zjednodušit
Hardwarové nároky jsou příšerné