Článek
„Plán na postavení nového vozu vznikl před dvěma lety. Stavbu jsme ale odkládali, protože poslední dva roky se stále řešila změna pravidel a homologací Mezinárodní automobilové federace FIA pro Dakar. Konečné znění pravidel bylo známo až letos v létě. Až na základě toho jsme implementovali poslední změny do projektu a teprve jsme začali stavět auto. To je zpoždění minimálně půl roku proti nejhorší variantě, kterou jsme měli. Ale s tímto autem v lednu pojedeme,“ je přesvědčen šéf Buggyry Martin Koloc.
Při komplikovaném vývoji kamionu, který tedy navíc ještě zdrželo otálení organizátorů s novými pravidly, i konstrukčních pracích využívá tým Tatra Buggyra ZM Racing nejnovější trendy - včetně virtuální reality a umělé inteligence.
„Na optimalizaci se podílí umělá inteligence. Používáme výpočty CFD (Computational Flight Dynamics), a to na proudění vzduchu, rozložení vah i tvar karoserie. Snažíme se zachovat DNA Tatry, přestože to bude ‚čumákové‘ auto. Myslíme si, že to bude zásadní výkonnostní posun. Od letošního Dakaru očekáváme testování a stavbu druhého auta započneme hned v únoru po vyhodnocení Dakaru 2024,“ popisuje Koloc vývoj nového speciálu.
Šéfkonstruktér týmu Buggyra David Vršecký přiznal, že novinka v podobě AI mu přinesla nový pohled na stavbu závodního vozu. „Člověk se musí naučit umělou inteligenci správně použít. Důležité je zadání. Naše data jsou specifická a velmi složitá. A jen se správným zadáním může přijít dobrý výsledek.“
„Navrhni kamion Tatra tak, aby přežil Rally Dakar…“
Vršecký proto se smíchem zavrhuje představy, že si jen sedne k počítači, milé AI řekne „Navrhni kamion Tatra tak, aby přežil Rally Dakar“ a má vystaráno.
„Může vás to zavést na špatnou cestu. Umělou inteligenci beru spíš jako kamaráda, který mi dokáže poradit. Něco jako lepší Google. Také závisí na tom, jaká má AI data. Jsou novější online knihovny, ze kterých může čerpat,“ vysvětluje závodník a konstruktér v jedné osobě. Všechny nápady, s nimiž systém řešící komplexní úlohy přichází, musí konstrukční tým pochopitelně nejprve ověřit.
„Nějak se ale začít musí. Může nám pomoci poradit s volbou materiálu. Nebo třeba vypočítat spoustu složitých věcí, kterými se nemusíme zdržovat. Ten hlavní nápad musíme mít pořád my. AI nám může ukázat nový směr, kam naše myšlenky směřovat,“ dodává David Vršecký.
Vedle umělé inteligence Vršecký využívá také software Gravity Sketch pro virtuální realitu (VR). Díky němu si konstruktér může navrhovaný kamion představit s využitím brýlí pro VR, jako by stál před ním hotový. „Grafik nakreslil venkovní obal trucku. Dívat se na kamion v měřítku 1 : 1 je určitě lepší než 3D model. Ten je trošku iluzorní. Takhle se můžete procházet kolem auta a prolézat ho i v těch úhlech, kde vám ve 3D něco stíní,“ prozrazuje Vršecký.
Dakar startuje 5. ledna
I díky inovacím a použití nových trendů Buggyra věří, že nová Tatra bude hotova včas a stihne lednový start Rally Dakar. „Je to obrovský mazec. Problémy jsou hlavně s dodávkami externích firem. Po covidu se podmínky vinou současné napjaté situace nijak výrazně nezlepšily a na některé díly či materiály místo týdnů čekáme měsíce,“ vysvětluje šéfkonstruktér Buggyry.
46. ročník Rallye Dakar startuje 5. ledna příštího roku a končí 19 ledna. Popáté v historii se pojede na území Saúdské Arábie, na programu je 12 etap.
Tým Buggyra ZM Racing nebude zastoupen jen v kategorii kamionů, debut v elitní třídě závodních aut Ultimate (dříve T1+) čeká Aliyahh Koloc ve speciálu Red-Lined REVO T1+. Ta se po letošním lednovém debutu na slavné soutěži ve speciálu třídy T3 jako jediná žena utká s takovými hvězdami cross-country rally, jako jsou Nasser Al-Attiyah, Carlos Sainz či Sébastien Loeb.