Hlavní obsah

Nejzvláštnější příslušenství v autě? V začátcích gramofon nebo televize. Dnes lednice, vysavač či ptačí bidýlko

Foto: Bentley, J. Misík, T. Kopečný

Auta už dávno nejsou jen o volantu a pedálech. Výrobci do vozů zastavují různorodou výbavu, nad kterou někdy stojí rozum stát, zatímco jindy ji považujeme za geniální. Myslíte si, že jde jen o trend poslední doby? Kdepak…

Článek

Krátce poté, co automobily zažily svůj první rozmach, začaly vznikat různé technické kreace, a to od provedení řízení přes karoserie až po výbavu. Nemyslete si totiž, že se zvláštní prvky výbavy v autech neobjevovaly už tehdy, klidně před sto a více lety.

Telefon

Myslíte si, že telefon v autě je záležitost 80. let? Ale kdeže. Už v roce 1915 měl Cadillac Model 51 podnikatele jménem W. J. Moore ve výbavě telefonní aparát, kabel a dlouhou tyč. Kdykoli si potřeboval podnikatel – mimochodem provozovatel telefonní sítě – zavolat, zastavil pod kabelovým vedením, připojil tyčí drát a telefonoval.

Foto: Jan Majurník

Palubní telefon a dlouhý kabel. Stačilo zastavit pod telefonním vedením a připojit se.

Kromě toho měl jeho vůz vařič, klimatizaci (bednu s ledem), předehřev motoru nebo alarm. Více se dočtete TADY.

Gramofon

Ještě před iPodem, CD měničem a kazetovým přehrávačem jste si v autě mohli pustit například gramodesku. Gramofon v roce 1956 v autech masivně rozšířil zejména Chrysler (Highway Hi-Fi) a někteří jej postupně následovali. Později přibyl i měnič (changer) gramodesek, avšak koncem 60. let se objevily právě první auto „kazeťáky“.

Foto: Chrysler

Gramofon v autě rozšířil hlavně Chrysler.

Televize

Když vám řekneme, že takový sedmičkový bavorák má vzadu kino a osmička vestavěný televizní tuner, patrně vás to bude zajímat jako semafory ve videohře Grand Theft Auto (tedy vůbec).

Jenže televizor jako takový se v autech objevil už dříve. Za průkopníka je považován Ford, který v roce 1965 uvolnil testovací produkt jménem Autovision. Šlo o přenosný televizor optimalizovaný pro automobily.

Černobílou 9palcovou obrazovku živil proudem 12voltový kabel zapojený do zapalovače, popřípadě přenosná baterie. Kdysi stál Autovison v příplatku 170 dolarů, v roce 2017 by šlo se započtením inflace o 1 315 dolarů (30 700 Kč).

Automapa

A tím nemyslíme autoatlas, ale palubní navigační systém z 80. let složený z fyzických mapových kartiček. Pomocí gyroskopu vás modely od Hondy vybavené tímto systém dokázaly navigovat po velkých japonských městech.

Už ve 30. letech nicméně existoval ještě primitivnější systém od italské společnosti Inter Avto. Byla to na palubní desku montovaná objemná krabice s rolemi map napojenými na tachometr. Tím se podklady posouvaly v závislosti na rychlosti auta.

Foto: Honda

Honda položila základy moderní mapové palubní navigace.

Blíže vám funkci navigace představí i přiložené video.

Lednice

Věděli jste, že pojízdné chlaďáky se už dříve objevily ve vlacích? Jeden z prvních chlazených vagonů se představil už v roce 1867! Jako chladivo tenkrát sloužil led a díky tomu bylo možné přepravovat maso na více než 2 400 km.

Foto: Jakub Misík

Rolls-Royce bez lednice? Jako auto bez motoru!

Lednice se postupem času dostaly i do aut, zejména do těch luxusních. Přece jen takový Rolls-Royce by bez chlazeného šampaňského nebyl rollsem.

Jenže Rolls-Royce nebyl první! To aerodynamický Chrysler Airflow v roce 1932. Jeho chladnička byla napájena skrze zástrčku napojenou k přednímu nárazníku.

Vysavač

Palubní vysavač se jeví jako docela dobrý nápad, zvlášť pokud v autě vozíte děti. Toho si byli vědomi zejména výrobci působící na americkém trhu, proto se kompaktní lux objevil v modelech typu Chrysler Pacifica nebo Honda Odyssey.

Foto: Tomáš Kopečný

Například Chrysler Pacifica má palubní vysavač, ovšem pobere spíše jen drobný nepořádek.

Kávovar

Milujete kávu? Určitě máte ve svém okolí člověka, který si musí dát každé ráno minimálně dvě, jinak nefunguje. Pokud ne, jste jím vy sami. Každopádně Fiat u modelu 500L (2012) ve spolupráci s firmou Lavazza představil palubní kávovar.

Foto: Fiat

Kávovar se objevil ve Fiatu 500L.

Z bezpečnostních důvodů nefungoval za jízdy, nicméně nechyběly stylové termosky. Takže jste si před jízdou uvařili lahodné kafe a vyrazili na cesty.

Sonar

Modely značky Land Rover včetně luxusních aristokratů Range Rover by měly umět zdolat jakýkoli terén. Včetně vody. A právě proto výrobce svého času do těchto modelů zabudoval senzory do vnějších zpětných zrcátek, které měřily hloubku vody při brodění.

Foto: Land Rover

Sonar najdete v modelech Land Rover a Range Rover.

Informace zpracovávala řídicí jednotka, a pokud detekovala příliš hlubokou vodu, auto řidiče akusticky i graficky upozornilo.

Kompresor

Kompresor? Nemyslíme kompresor pro plnění motoru stlačeným vzduchem, ale vzduchový kompresor například pro huštění pneumatik, balonů nebo paddleboardu. Jeden takový najdete v rámci výbavy elektrického Rivianu R1T.

Toaleta

Zdá se to zvláštní, ale v roce 1954 se objevil zakázkový Rolls-Royce Silver Wraith, který měl pod zadním sedákem… Záchod! Myslíte, že vlastník vozu Joseph Maschuch po sobě spláchnul? Kdepak, ani nemohl, protože obsah po otevření poklopu v podlaze padal přímo na silnici. Ale… K vykonání potřeby toaleta prý nakonec nesloužila, skladovalo se v ní šampaňské (údajně).

Foto: Jan Majurník

Toaleta modelu Rolls-Royce Silver Wraith. Auto dnes najdete v muzeu Louwman v Haagu.

Ptačí bidýlko

Bentley Bentayga je designově velmi kontroverzní, avšak extrémně luxusní vozidlo. V rámci jeho volitelné výbavy si můžete pořídit ručně vyrobenou sadu pro sokolnictví.

Foto: Bentley

Sada pro sokolnictví? Není to sci-fi, ale realita od Bentley.

Sada obsahuje veškeré vybavení potřebné pro sokolnickou výpravu. Jde o dva posedy (bidýlka), kožené kukly, rukavice a ochranný kryt podlahy zavazadlového prostoru.

Motorka

Už v 80. letech Honda myslela na mikromobilitu, proto vymyslela skladnou motorku, kterou jste mohli naložit do kufru městského hatchbacku Honda City. Model Motocompo byl vybaven motorem o objemu 49 ccm s výkonem 2,5 koně.

Foto: Bring a Trailer

Motocompo jste složili do kufru staré Hondy City.

Tuhle myšlenku Honda mimochodem oživila a představila moderní generaci skládací motorky nazvanou Motocompacto. Je určená pro uživatele starší 14 let, jezdí na elektřinu, nabíjí se 3,5 hodiny, jede nejvíc 25 km/h a ujede 19 km na jedno nabití.

Foto: Honda

Honda Motocompacto je moderním provedením původní motorky z 80. let.

Leckdy jde o zvláštní výbavu, viďte? Ale určitě si vzpomenete ještě na nějakou další. Tak nám napište do komentářů, na co zvláštního jste v autech ještě narazili. My víme třeba o palubním karaoke v čínském BYD Shark

Související témata:
Kávovar
Lednice
WC
Načítám