Článek
V současnosti je bílá barva na druhé příčce s podílem 22 procent a za ní následuje černá. Před deseti lety tvořila šedá auta necelou pětinu trhu a na třetím místě byly modré vozy s 15 procenty.
Pořadí šedá, bílá, černá kopíruje i nejprodávanější značka Škoda Auto. Některé jiné značky mají svou specifickou barvu, například u Alfy Romeo, Mazdy nebo Ferrari je nejoblíbenější červená, u Lamborghini zelená a elektromobily Tesla jsou převážně v bílé barvě.
Podobně jako u nových vozů, vede trojice bílá, šedá a černá i na trhu ojetých vozů. „Na silnicích vidíme mnohem méně barevných vozů než na začátku 21. století. Každá barva, která není odstínem šedé, ztratila v posledních 20 letech na významu, což vedlo k zúžení barevného spektra moderních automobilů. Od roku 2004 ztratily barevné vozy polovinu svého podílu na trhu a v příštích dvaceti letech mohou být ještě vzácnější,“ uvedl Petr Vaněček, generální ředitel společnosti Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto a Mototechna.
Navzdory pestré paletě nabízené výrobci automobilů se nyní podle něj prodává mnohem méně jiných než černobílých vozů, často z obavy, že se později budou na sekundárním trhu hůře prodávat. „Přitom z prodejních dat celého českého trhu vidíme, že netradičně barevné vozy se prodávají naopak rychleji,“ dodal Vaněček.
U aut v černobílých barvách trvá podle údajů bazarů AAA Auto prodej v průměru okolo 70 dní. Daleko rychleji se ale prodávají barevnější vozy. Prodej zeleného a modrého vozu trvá v průměru 67 dní, žlutého 66, červeného 65, oranžového 64, zlatého 62 a nejméně pak hnědého, béžového nebo zlatého.
V prvním čtvrtletí se prodej nových aut na českém trhu zvýšil o čtyři procenta na 59.686 aut. Na trhu ojetých aut se letos prodalo přes čtvrt milionu automobilů.