Článek
Jméno Laurin & Klement samozřejmě představuje odkaz na minulost mladoboleslavské automobilky, která se do roku 1925, než začala používat označení Škoda, jmenovala po svých zakladatelích, tedy Laurin & Klement. V devadesátých letech se tento název vrátil, a to v podobě pojmenování luxusní verze jednoho škodováckého modelu.
Úplně prvním vozem, který se v provedení Laurin & Klement vyráběl, byla Felicia. Světu se představila v roce 1995 a následně do prodeje zamířila jako hatchback i kombík.
Specialitou byl tmavě modrý lak s perleťovým efektem, Felicia Laurin & Klement byla navíc první moderní škodovkou, jež dostala nárazníky a kryty zrcátek v barvě karoserie. Velký vliv na celkový dojem měla také unikátní 13palcová litá kola s retro designem.
Poprvé v kůži
Pozoruhodná byla standardní výbava, na tehdejší Felicii mimořádně bohatá. Interiér na první pohled zaujal především koženým čalouněním, což je mimochodem další primát, který tento vůz drží. Jde o první novodobou Škodu vybavenou právě koženým čalouněním. To se mimochodem nedostalo jen na sedadla a volant, ale také na výplně dveří.
Majitelé se dále mohli těšit například z čelních airbagů, systému ABS, vyhřívání předních sedadel, elektrického ovládání zrcátek, výklopného střešního okna, centrálního zamykání s dálkovým ovládáním nebo rádia Blaupunkt Casablanca. Zajímavé ale, že na posilovač řízení tehdy ještě nedošlo…
Základní cena Felicie Laurin & Klement v roce 1995 činila 328 700 Kč za hatchback a 392 900 Kč za kombi. Praktičtější provedení pod kapotou standardně ukrývalo zážehovou jednašestku o výkonu 55 kW, hatchback byl k dispozici s třináctistovkou o výkonu 50 kW. Pro srovnání - Felicia, která se jako novinka začala vyrábět v říjnu 1994, při svém uvedení na trh startovala na částce 209 000 korun.
Podle Škody vzniklo celkem jen 3 806 kusů Felicie Laurin & Klement, z toho bylo 1 477 hatchbacků a 2 329 vozů kombi.
Inspirace i v minulosti
Celkově nejbohatší historii s výbavou Laurin & Klement má modelová řada Octavia. Ta se v tomto vrcholném provedení představila v roce 1999, výbava L&K se pak u ní dala pořídit do roku 2020, tedy do konce výroby třetí generace.
Tradičně provedení Laurin & Klement patří také k Superbu, k dispozici bylo u všech doposud vyráběných generací vozu - poprvé se objevilo v roce 2006. A nechybí ani u současné, nedávno představené čtvrté generace. Z vozů SUV dostal výbavu Laurin & Klement jako první model Yeti, který se vyráběl v této verzi v letech 2012 až 2017. Na Yetiho pak navázal Kodiaq, variantu L&K má také dvojice elektrických SUV Enyaq a Enyaq Coupé.
„Každou výbavu musí designér řešit se stejným zaujetím a pravidly. Každá úroveň výbav používá jiné materiály pro sedačky, výplně dveří a dekorové díly. Směrem k vyšším výbavám můžeme použít hodnotnější materiály a pro provedení L&K používáme samozřejmě to nejlepší. Zároveň je tu trochu více možností začlenit více různých detailů, jako jsou nápisy, výšivky či prošití,“ říká Markéta Kalíková, designérka z týmu Color & Trim, který pracuje na interiérech škodovek.
Ve vozech s označením Laurin & Klement najdeme logo verze na sedačkách (to je v současnosti provedeno vyšíváním), logo na volantu, speciální dekorační díly ve dveřích a na přístrojové desce, loga v exteriéru vozu nebo třeba kola v exkluzivním designu. „Při návrhu těchto detailů nás inspirují konkrétní vozy a prvky, které byly použity jak v dávné minulosti, tak u modernějších vozů Škoda L&K z posledních desetiletí,“ dodává Markéta Kalíková.