Článek
O tom, že rakouská značka KTM vyrábí také auta, už víte. Začalo to zajímavým ultralehkým projektem otevřeného vozu X-Bow s motorem 2.0 TFSI od Audi, teď je pár let na trhu dospělejší a trochu větší supersport X-Bow GT s pětiválcem 2.5 TFSI a propracovanější aerodynamikou. Už jsme psali i o něm.
Ten vznikl nejprve jako závodní speciál pro třídu GT2 a původně to vůbec nevypadalo, že silniční verze bude. KTM ale nakonec kvůli homologaci muselo silniční verzi představit. Ovšem na rozdíl od jiných značek výrobce nevyměkl a až na pár detailů se vlastně silniční verze od té ostré závodní moc neliší.
Sestrojen tak byl vůz KTM X-Bow GT-XR, vyrobeno jich bude jen sto, a vzbudí opravdu velký zájem, kdekoli se objeví. Jestli by něčím jezdil Batman o víkendu dovádět na okresky, tak rozhodně tímhle. Zejména v původním syrovém provedení s matným nelakovaným karbonem.
Váháte, zda je tohle KTM opravdu schopný supersport? Stačí mu pětiválec proti osmiválcům konkurence? Jen připomeneme, že se jedná o velice úspěšný závodní vůz. Například brněnský tým RTR Projects a český závodník Jan Krabec s ním ovládli loňský šampionát Fanatec GT2 European Series. Porazili ikony jako Porsche 911 GT2, Audi R8, Mercedes AMG-GT R, Lamborghini Huracán Super Trofeo a další. Autu se ale velice dobře daří i v jiných závodních podnicích, a dokonce ho můžete vidět i na závodech do vrchu.
Pohodlný automat a dojezd jako diesel
Jak už bylo řečeno, silniční verze X-Bow GT-XR je jen trochu civilizované provedení čistě závodního vozu. Místo závodní sekvenční převodovky je tu upravené DSG, které usnadňuje používání v běžném provozu. Jedná se o sedmistupňovou skříň DQ500, která je na použití v takto výkonném voze dostatečně dimenzovaná. Dostanete také klimatizaci a pár komfortních nezbytností, bez nichž se jinak závodníci obejdou. Silniční verze pak nemá ochranný rám, takže je kokpit mnohem prostornější. A také v autě nemusíte mít helmu.
Zajímavé je, že vůz lze dovybavit například hydraulickým systémem, který přizvedne podvozek o 90 mm, abyste mohli přejet zpomalovací práh nebo vjeli do podzemních garáží. Použitelnost usnadňuje také elektricky vyklápěcí střecha a nutno říci, že když se otevírá celý kokpit jako ve stíhačce, je to divadlo. To pak máte na benzince o obecenstvo postaráno.
Naštěstí s velkou nádrží na 96 litrů nemusíte stavět tak často, reálný dojezd je klidně 1000 km. Při ostrém okruhovém nasazení si přeplňovaný pětiválec 2.5 TFSI o výkonu 500 koní o svůj příděl paliva řekne, ale aspoň nemusíte do boxů každá tři kola.
Ohledně každodenní použitelnosti můžete mít možná odlišné představy, zejména když auto nemá klasické dveře, ale pevný karbonový monokok má vysokou pevnost a lze ho směle považovat za nejbezpečnější konstrukci mezi srovnatelnými auty vůbec. Díky němu je pak KTM mimořádně lehké, bez náplní váží jen 1 130 kg. Srovnatelné vozy ukážou na váze často o čtvrt tuny více, což je na okruhu opravdu hodně znát. Výrobce dokonce myslel i na převážení nákladu, takže jsou tu úložné prostory o celkem dobře využitelném objemu 120 litrů. Víkend ve dvou se s tímhle autem absolvovat dá.
I přes velice omezenou produkci (závodní auta jsou, ale silničních bude jen stovka) a velký zájem se pár kusů dostalo i k nám a na letošní rok zbývá už jen jedno poslední auto. Výrobní kvóta je jinak pro letošek vyčerpaná. Tohle speciální KTM X-Bow GT XR mají na prodej právě v Brně u RTR Projects, kteří s KTM už několik let velice úspěšně závodí a věnují se i servisu, opravám a přípravě vozů klientů na závody. Pokud máte zájem, můžete jim napsat.
Podíváte se i do továrny
Ale jen u samotného auta to nekončí. Součástí „nákupu“ je i návštěva továrny KTM, kde si prohlédnete celý výrobní proces. Samozřejmostí je pak kompletní servisní podpora, a pokud budete chtít, speciálním úpravám se meze nekladou. Můžete tak mít třeba ještě ostřejší závodní brzdy, kola s centrálně upínací maticí nebo si na okruhové dovádění můžete koupit sadu závodních pneumatik.
Cena auta se odvíjí od výsledné specifikace. V přepočtu byla základní cena lehce pod 7 500 000 korun, což je v optice srovnatelných aut od Lamborghini, McLarenu a hlavně Ferrari vlastně „zadarmo“. A zatímco nějaké Ferrari je takové fotbalistické a rapperské klišé, tohle KTM je pořádná punková ztřeštěnost. Tak co? Rozbijete prasátko?
Jinak kdyby to na vás bylo přece jen moc, můžete si teď nově tohle KTM v ostrém závodním provedení vyzkoušet na závodním simulátoru Assetto Corsa Competizione. Vyšla aktualizace s balíčky aut série Fanatec GT2 a tohle zajímavé KTM v něm samozřejmě nechybí. A dokonce je ve hře i barevné provedení vítězného vozu českého týmu.