Hlavní obsah

Navrhli jsme nového lidového Pionýra! Jawa „Pařez“ se vrací v moderním vizuálu

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Lidový motocykl od Jawy je zpátky, a rovnou v ikonické červené.

Pionýr, pincek, fichtl! Všichni tato označení dobře známe a víme, že se bavíme o ikonické Jawě 50, s níž takřka každý kluk na vesnici brázdil polní cesty nebo odlehlé silnice. Nyní se tento lidový motocykl vrací, a to rovnou v prvotním provedení „Pařez“, ovšem ve zmodernizované variantě pro 21. století.

Článek

Nový „Pařízek“ je tady a vrací se ke kořenům cenově dostupné mobility pro každého! Ať už jste z města, nebo vesnice, nový fichtl udělá stejně parády jak na honosném bulváru, tak na prašné cestě vedoucí do bývalého JZD.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Nový fichtl udělá radost ve městě i na vsi.

Jednomístná mašina s měkčeným sedlem odkazujícím na „Pařez“ dostala zbrusu nové tělo, ovšem ladné tvary pincka zůstaly zachovány a stále věrně odkazují na originál z 50. let. Kvůli barvě si nemusíte dělat starosti, jelikož se zprvu bude nabízet výhradně jawácká červená, kterou později doplní temně černá a slonově bílá.

V zájmu bezpečnosti i předpisů motorka dostala kotoučové brzdy s ABS, diodové blinkry, komfortní teleskopickou vidlici a dva typy předního osvětlení. Prvně jde o klasickou rozptylovou svítilnu, zatímco De Luxe verze nabídne bodové diodové osvětlení s rozděleným potkávacím a dálkovým světlem.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Model nabídne dva typy osvětlení.

Přístrojový štít je u obou variant plně digitální, avšak velmi jednoduchý. Krom rychlosti a otáček umí zobrazit jen pár základních jízdních údajů. Za zmínku stojí stylová zpětná zrcátka, která jsou v De Luxe verzi opatřená výhřevem.

Zadní část je odpružená tlumiči i vinutými pružinami, přičemž na samotném blatníku pak najdete koncové diodové světlo i blikače.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Také zadní světlo je diodové, stejně jako blinkry.

Pohonným srdcem základního modelu je čtyřdobý jednoválec o objemu 49 ccm, který vyprodukuje výkon 2 kW (2,7 koně) při 7500 otáčkách za minutu. Spotřeba pak činí přibližně 1,2 litru na sto, hmotnost celku je necelých 70 kg a nosnost až 150 kg. Díky zástavbě automatické převodovky a omezení rychlosti do 45 km/h může s tímto vozidlem jezdit i 15letý držitel průkazu AM.

Jawa si však byla vědoma i náročnější klientely, proto připravila variantu o objemu 124,8 ccm a výkonu 9 kW (12,2 koně), která spotřebuje pouze 1,9 litru na sto ujetých kilometrů. Palivová nádrž silnějšího modelu vybaveného automatickou převodovkou pojme 7,9 litru benzinu, ovšem hmotnost celku vzroste až na 90 kg.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Novodobá Jawa „Pařez“ přijíždí se dvěma motorizacemi.

Výfukový systém Jawa vyvinula ve spolupráci se slovinskou společností Akrapovič, ovšem ne za cílem maximálního hluku, ale kvůli vyladění zvuku, aby model co nejvíce připomínal práci původního dvoudobého jednoválce.

I když bychom si výrobu tohoto modelu sebevíc přáli, nový Pionýr je pouhou vizí naší redakce realizovanou skrze šikovné ruce našeho dvorního návrháře Rostislava Prokopa. Tedy nevolejte do týnecké Jawy, nevolejte autorizovaným prodejcům, model se vyrábět nebude.

Můžeme se tedy jen kochat, snít a představovat si, jaké by to bylo osedlat tradiční fichtl s moderními tvary, technikou a bezpečností. Zase se vrátit do dětských let, nastartovat a bezmyšlenkovitě uhánět polňačkou vstříc dobrodružství…

Související témata:
Jawa 50/550 Pionýr
Načítám