Článek
Není divu, když totiž k modelové řadě 742 přičteme i typ 746, který představuje jen modernizaci 742, dostaneme se na více než 2 miliony vyrobených kusů - a to v letech 1976-1990.
Raději také připomeňme, že Škoda 742 je souhrnné označení pro sedan nižší střední třídy, který se prodával s obchodními označeními Škoda 105, Škoda 120, Škoda 125 a Škoda 130. Tyto vozy se lišily zejména pohonnou jednotkou a úrovní výbavy.
V případě modernizované verze Škoda 746 pak jde o Škodu 135 a Škodu 136. Kromě toho existují ještě příbuzné typy Škoda 743 a 747. V obou případech se jedná o kupé, v tom prvním jde o Garde, ve druhém o Rapid.
Všechny automobily uvedených modelových řad spojuje uložení motoru vzadu a pohon zadních kol, tedy koncepce, kterou zdědily po svých předchůdcích. S koncem produkce modelových řad 746 a 747 v roce 1990 Škoda zúčtovala také s tímto řešením pohonu.

Škoda 120
Protože ale tyto socialistické škodovky formovaly velkou skupinu řidičů, tak má dodnes svoje příznivce. Možná k nim patří i člověk, který stojí za instagramovým profilem Car Studio. Nedávno na něm totiž publikoval koncept právě moderní Škody 742. Podle zvláštně provedeného loga automobilky soudíme, že návrh vznikl pomocí umělé inteligence.
Rozhodně ale stojí za pozornost, vypadá totiž hodně zajímavě. Koncept moderní Škody 742 představuje klasický sedan, který ale zaujme zvláštně řešeným C a D-sloupkem.

Vize moderní Škody 742
Na pohled pak studie opravdu působí trochu retro, hlavně díky tomu, že svůj vzor připomíná provedením přídě. Všimněte si například sklonu čela nebo spodní části nárazníku, která rozvíjí prvek (takový ten „výstupek“) známý právě ze Škody 742. Koncept dostal kulaté světlomety, které měla Škoda 742 v prvních letech výroby.
To vše ale doplňují moderní detaily: lampy využívají LED techniku, maska chladiče má tvar navazující na současné škodovky, dostala vertikální žebrování a její horní část lemuje LED lišta. Nechybí pro vozy mladoboleslavské značky charakteristický prolis na přední kapotě. A dostalo se také na zelený lak karoserie, který má Škoda v posledních letech v oblibě.
A mimochodem, na stejném instagramovém profilu jsme našli ještě jeden koncept škodovky podobného retro zaměření. Tentokrát ale výrazně odvážnější. I když vlastník účtu vizi prezentuje jako další moderní interpretaci Škody 742, nám tvarem a proporcemi připomíná spíš Škodu 1200, vyráběnou v letech 1952-1961. A také první vůz mladoboleslavské automobilky s celokovovou karoserií.

Škoda 1200/1201
Jinak jde ale o vyloženě moderní koncept, který zaujme minimalistickými LED světlomety, uhlazenou karoserií, „neviditelnými“ sloupky, velkými koly a skoro až sportovně tvarovaným nárazníkem.

Vize moderní Škody 742
Opět nechybí karoserie v zelené barvě.
Tak schválně - který z návrhů moderních interpretací klasických škodovek se vám líbí víc?