Hlavní obsah

Natáčecí lampy a podvozek s kamerou: 10 zajímavostí o DS 9, duchovním nástupci legendární Bohyně

Foto: Tomáš Kopečný

Od roku 2014 samostatná značka DS Automobiles je známá zejména pro své vysoce avantgardní SUV DS 7, nicméně v portfoliu automobilky najdeme i jeden elegantní sedan s číselným označením 9, který se duchovně inspiroval jednou francouzskou historickou ikonou – božským Citroënem DS!

Článek

Bylo to v říjnu roku 1955, kdy se na pařížském autosalonu objevilo zjevení ve formě Citroënu DS. Tehdy vysoce nadčasové auto s nevídaným designem a pokročilou technikou vlastně položilo základy divize a od roku 2014 samostatné značky DS Automobiles.

Ta začala svoji cestu kompaktní stylovkou DS 3, pokračovala avantgardními modely DS 4, DS 5 nebo SUV DS 7 Crossback a postupně rozšiřovala své portfolio, přičemž došlo i na vůz s karoserií limuzíny. Tehdy se své vlajkové role ujal sedan DS 9, který se stal duchovním nástupem původní „déesky“, jíž se dodnes přezdívá la déesse (Bohyně). A právě o moderní devítce pro vás máme desítku zajímavostí.

Poziční světla

DS 9 má vzadu v horní části dvě oranžové poziční svítilny, které by šlo snadno zaměnit za blinkry. Důvod je prostý, původní Citroën DS v těchto místech blinkry měl, nicméně DS 9 je kvůli předpisům má klasicky ve světlech. Oranžové lampičky jsou tak vzpomínkou na původní provedení.

Foto: Tomáš Kopečný

Původní DS měla blinkry v trumpetkách u střechy, DS 9 má v oněch místech oranžová poziční světla.

Kamerový podvozek

Přestože na hydropneumatické odpružení originální „déesky“ asi máloco dosáhne, současný sedan DS 9 se ani tak nemusí stydět. Jeho adaptivní tlumiče řídí v komfortním režimu čelní kamera analyzující vozovku před sebou a podle jejího stavu upravující tuhost odpružení. Vážně to funguje a DS 9 patří k nejpohodlnějším autům na trhu.

Foto: Tomáš Kopečný

Za čelním sklem pracuje kamera monitorující vozovku.

Natáčecí lampy

Původní Citroën DS dostal po modernizaci natáčecí přední lampy, což byla tehdy revoluce. Moderní DS 9 kráčející v jeho šlépějích je má pochopitelně také, ovšem už plně diodové a s měnící se intenzitou svitu podle rychlosti nebo počasí.

Foto: Tomáš Kopečný

Krom přisvěcování do zatáček se trojice natáčecích elementů uvnitř předních světlometů otáčí na uvítanou.

Tajemství zadní nápravy

Přestože se sedan DS 9 vyrábí v Číně, jeho klíčový prvek náležící vrcholové variantě E-Tense 360 4 × 4 si Francouzi montují u sebe doma. Jde o specifickou zadní nápravu vybavenou elektromotorem, špičkovou techniku nejvyšší specifikace modelu. Mimo toho má tahle TOP verze například specifická kola, brzdy nebo nižší podvozek.

Foto: Tomáš Kopečný

Specifikum DS 9 E-Tense 4 × 4 360 je zejména zadní náprava s elektromotorem.

Vzpomínky na historii

Francouzští designéři DS Automobiles se hojně inspirují Paříží, nicméně věděli jste, že se tato múza objevila také ve výbavových stupních auta? Jde například o provedení Rivoli odkazující na slavnou obchodní ulici nebo Opéra připomínající honosnost pařížského operního domu.

Foto: Tomáš Kopečný

Stupně výbavy vozu jsou inspirované Paříží.

Vždy na čas

Po nastartování vozu se z palubní desky automaticky vyklopí analogové palubní hodiny, které do vozidla dodává francouzská značka B.R.M, jejíž zakladatel Bernard Richards byl sám automobilovým závodníkem.

Foto: Tomáš Kopečný

Hodiny jsou výklopné, analogové, značkové, luxusní.

Bezpečně i v noci

DS 9 jako jedno z mála aut nabízených na českém trhu disponuje technologií nočního vidění. Tato funguje na pasivní termické bázi a s pomocí infračervené kamery i počítačů skládá řidiči černobílý obraz promítaný na přístrojový štít. Pakliže systém vyhodnotí člověka či zvěř blížící se k dráze vozu, daný objekt ještě barevně zvýrazní.

Foto: DS Automobiles

Noční vidění v DS 9 funguje na tepelné bázi.

Kůže, kůže, kůže

V interiéru DS9 se hojně využívá kůže, nicméně o čalounění se nestarají stroje, nýbrž ruce prvotřídních čalouníků, a to včetně prošívání. Nutno dodat, že jde o skutečně precizní lidskou práci.

Foto: Tomáš Kopečný

Kabina vozu je ručně čalouněná kůží.

Efektivita z Formule E

Jelikož se pro Evropu modely DS 9 nabízí už jenom v plug-in hybridním provedení, souvisí s tím předposlední zajímavost. O celkové naladění a efektivitu elektrického pohonu se postarali vývojáři čerpající zkušenosti ze seriálu Formule E, což se nejvíce podepisuje na vrcholovém provedení E-Tense 360 4 × 4.

Foto: DS Automobiles

Efektivitu elektrického ústrojí automobilka ladila podle zkušeností z Formule E.

Čínští bratři

Na evropském trhu nemá DS 9 v rámci vlastních řad přímou konkurenci, nicméně na čínském trhu se musí poprat jednak s Peugeotem 508 Long, ale i s Citroënem C6 druhé generace. Tyto modely (508 L a C6) zde automobilky prodávají díky spolupráci s Dongfengem, zatímco v DS se domluvili po rozpadu společného podniku Changan PSA se společností Baoneng Group na výrobě devítky v Číně.

Sedan DS 9 však s námi nebude věčně, v rámci 100% elektrifikace u DS Automobiles se s ním do budoucna nepočítá. Namísto něj přijde vlajkový elektromobil, kříženec SUV a kombi, který má představit zcela nový karosářský styl a vlastně úplně novou generaci DS. A jeho název? Tipuje se DS 8, ale kdoví…

Načítám