Článek
Bylo to v říjnu roku 1955, kdy se na pařížském autosalonu objevilo zjevení ve formě Citroënu DS. Tehdy vysoce nadčasové auto s nevídaným designem a pokročilou technikou vlastně položilo základy divize a od roku 2014 samostatné značky DS Automobiles.
Ta začala svoji cestu kompaktní stylovkou DS 3, pokračovala avantgardními modely DS 4, DS 5 nebo SUV DS 7 Crossback a postupně rozšiřovala své portfolio, přičemž došlo i na vůz s karoserií limuzíny. Tehdy se své vlajkové role ujal sedan DS 9, který se stal duchovním nástupem původní „déesky“, jíž se dodnes přezdívá la déesse (Bohyně). A právě o moderní devítce pro vás máme desítku zajímavostí.
Poziční světla
DS 9 má vzadu v horní části dvě oranžové poziční svítilny, které by šlo snadno zaměnit za blinkry. Důvod je prostý, původní Citroën DS v těchto místech blinkry měl, nicméně DS 9 je kvůli předpisům má klasicky ve světlech. Oranžové lampičky jsou tak vzpomínkou na původní provedení.
Kamerový podvozek
Přestože na hydropneumatické odpružení originální „déesky“ asi máloco dosáhne, současný sedan DS 9 se ani tak nemusí stydět. Jeho adaptivní tlumiče řídí v komfortním režimu čelní kamera analyzující vozovku před sebou a podle jejího stavu upravující tuhost odpružení. Vážně to funguje a DS 9 patří k nejpohodlnějším autům na trhu.
Natáčecí lampy
Původní Citroën DS dostal po modernizaci natáčecí přední lampy, což byla tehdy revoluce. Moderní DS 9 kráčející v jeho šlépějích je má pochopitelně také, ovšem už plně diodové a s měnící se intenzitou svitu podle rychlosti nebo počasí.
Tajemství zadní nápravy
Přestože se sedan DS 9 vyrábí v Číně, jeho klíčový prvek náležící vrcholové variantě E-Tense 360 4 × 4 si Francouzi montují u sebe doma. Jde o specifickou zadní nápravu vybavenou elektromotorem, špičkovou techniku nejvyšší specifikace modelu. Mimo toho má tahle TOP verze například specifická kola, brzdy nebo nižší podvozek.
Vzpomínky na historii
Francouzští designéři DS Automobiles se hojně inspirují Paříží, nicméně věděli jste, že se tato múza objevila také ve výbavových stupních auta? Jde například o provedení Rivoli odkazující na slavnou obchodní ulici nebo Opéra připomínající honosnost pařížského operního domu.
Vždy na čas
Po nastartování vozu se z palubní desky automaticky vyklopí analogové palubní hodiny, které do vozidla dodává francouzská značka B.R.M, jejíž zakladatel Bernard Richards byl sám automobilovým závodníkem.
Bezpečně i v noci
DS 9 jako jedno z mála aut nabízených na českém trhu disponuje technologií nočního vidění. Tato funguje na pasivní termické bázi a s pomocí infračervené kamery i počítačů skládá řidiči černobílý obraz promítaný na přístrojový štít. Pakliže systém vyhodnotí člověka či zvěř blížící se k dráze vozu, daný objekt ještě barevně zvýrazní.
Kůže, kůže, kůže
V interiéru DS9 se hojně využívá kůže, nicméně o čalounění se nestarají stroje, nýbrž ruce prvotřídních čalouníků, a to včetně prošívání. Nutno dodat, že jde o skutečně precizní lidskou práci.
Efektivita z Formule E
Jelikož se pro Evropu modely DS 9 nabízí už jenom v plug-in hybridním provedení, souvisí s tím předposlední zajímavost. O celkové naladění a efektivitu elektrického pohonu se postarali vývojáři čerpající zkušenosti ze seriálu Formule E, což se nejvíce podepisuje na vrcholovém provedení E-Tense 360 4 × 4.
Čínští bratři
Na evropském trhu nemá DS 9 v rámci vlastních řad přímou konkurenci, nicméně na čínském trhu se musí poprat jednak s Peugeotem 508 Long, ale i s Citroënem C6 druhé generace. Tyto modely (508 L a C6) zde automobilky prodávají díky spolupráci s Dongfengem, zatímco v DS se domluvili po rozpadu společného podniku Changan PSA se společností Baoneng Group na výrobě devítky v Číně.
Sedan DS 9 však s námi nebude věčně, v rámci 100% elektrifikace u DS Automobiles se s ním do budoucna nepočítá. Namísto něj přijde vlajkový elektromobil, kříženec SUV a kombi, který má představit zcela nový karosářský styl a vlastně úplně novou generaci DS. A jeho název? Tipuje se DS 8, ale kdoví…