Hlavní obsah

Mladý designér vytvořil parádní poctu české legendě. Tuhle supersportovní Jawu chceme na silnicích!

Foto: Daniel Novák

Dnes se to někomu může zdát až neuvěřitelné, bývaly však doby, kdy motorky značky Jawa triumfovaly v závodech mistrovství světa. Pojďme si tyto časy připomenout poněkud netradičním způsobem.

Článek

Největší úspěchy tradičního českého výrobce jsou spojeny s Františkem Šťastným a Gustavem Havlem, jezdci, kteří patřili do závodnické špičky 60. let minulého století. Jawy s českými závodníky proháněly konkurenci zejména v kategorii do 350 kubických centimetrů.

Nejlepší sezonou byla ta v roce 1961, kdy se František Šťastný stal vicemistrem v „třistapadesátkách“ a Gustav Havel byl v celkovém pořadí hned za ním - na třetím místě. Šampionát mimochodem vyhrál Gary Hocking na stroji MV Agusta.

Šťastný ovládl hned první závod na Hockenheimu (průměrnou rychlostí 180,9 km/h!) před Havlem a zvítězil také v Grand Prix ve švédském Kristianstadu. Tam hned za ním mimochodem opět dojel parťák Havel… A protože oba borci sbírali i další body, byly z toho už zmíněné skvělé celkové výsledky.

A motorka? Jawa do této sezony vyslala vylepšený stroj Jawa 350 OHC s výkonem téměř 50 koní (37 kW) při otáčkách přes deset tisíc za minutu. Poháněl ji dvouválec o objemu 347,58 kubického centimetru. Šestistupňová převodovka s postupným řazením byla v jednom bloku s motorem. Motocykl měl lehkou laminátovou kapotáž, ale také dvanáctilitrovou laminátovou nádrž, tvarovanou individuálně podle jezdce. Pro větší spolehlivost se přešlo z magnetového zapalování na akumulátorové, pro které byl vyroben lehký stříbro-zinkový akumulátor.

Foto: Museum Czech Road Racing

František Šťastný na stroji Jawa.

Zajímavých výsledků pánové Šťastný a Havel dosáhli i v dalších sezonách mistrovství světa. Když zůstaneme u Šťastného, tak ten byl v kategorii do 350 kubíků už v roce 1960 celkově čtvrtý. Stejné umístění zopakoval v sezonách 1962 a 1963, v roce 1965 byl pátý a v sezoně 1966 čtvrtý. Po pauze v roce 1967 se vrátil 7. a 9. místem v sezonách 1968 a 1969.

Havel po třetí příčce v roce 1961 skončil celkově sedmý v sezoně 1962, pak byl dvakrát pátý v ročnících 1963 a 1964, následovalo opět sedmé místo v sezoně 1965, v další sezoně byl celkově pátý. Poslední své závody jel Havel roku 1967 - 30. prosince 1967 totiž cestou do zaměstnání havaroval u stadionu Bohemians v Praze a téhož dne těžkým zraněním ve vinohradské nemocnici podlehl.

Zajímavé je, že oba závodníci ale kromě „třistapadesátek“ startovali v mistrovství světa i v jiných třídách, včetně královské kategorie „půllitrů“. V sezoně 1966 Šťastný mezi pětistovkami dokonce dosáhl na celkové parádní čtvrté místo.

Úspěchy strojů Jawa 350 OHC jsou však přece jen známější - a je jich víc. Proto si právě „třistapadesátku“ vybral mladý český designér Daniel Novák jako inspiraci pro svůj návrh moderní motorky značky Jawa, která by vzhledem na svoje slavné předchůdce navazovala.

Na první pohled zaujme hlavně výrazná aerodynamická kapotáž. „Táhne se až přes nohy závodníka pro dosažení nejlepšího obtékaní vzduchu. Samozřejmě nesmí chybět charakteristická dlouhá nádrž. Vše doplňuje minimalistická sedlovka a na ni navazující padající záď,“ popisuje Daniel svůj koncept.

Na slavnou historii odkazuje také krásné červeno-bílé zbarvení. Technika má být ovšem soudobá. „Moderní doba žádá moderní techniku. Proto jsem motorku vybavil například LED osvícením nebo odpružením zadního kola pomocí jednoho centrálního tlumiče kyvné vidlice,“ dodává talentovaný designér. Líbí se vám tahle motorka stejně tak moc jako nám?

Načítám