Hlavní obsah

Mladý český designér vytvořil moderní osobní tatrovku: Superluxusní obří SUV by si vzalo na mušku třeba i Rolls-Royce Cullinan

Foto: Daniel Novák

Čtvrt století, tedy pětadvacet let. Tak dlouhá doba už uběhla od okamžiku, kdy česká automobilka Tatra přestala vyrábět osobní vozy. A asi jsme se už smířili s tím, že tento stav může zůstat napořád.

Článek

Šance, že by Tatra obnovila produkci osobních automobilů, je totiž minimální - v blízké budoucnosti rozhodně. Přesto občas v redakci o moderních osobních tatrovkách fantazírujeme a představujeme si, jak by asi dnes luxusní vozy tradiční kopřivnické značky vypadaly.

A nejsme v tom rozhodně sami, občas totiž narazíme na nějakou nezávislou designovou studii, která představuje právě nástupce ikonických českých limuzín, a s radostí vám ji pak i ukážeme.

Někdy zase ve spolupráci s našimi grafiky připravíme koncept vlastní. Třeba loni v srpnu jsme pro vás vytvořili vizi moderního Tatraplanu, kterou navrhl mladý český designér Daniel Novák.

S tímto šikovným teenagerem jsme spojili síly znovu, ovšem tentokrát jsme k vizi moderní osobní tatrovky přistoupili úplně jinak. A vymysleli jsme Danielovi zadání podstatně těžší.

Když se řekne osobní Tatra, určitě si okamžitě vybavíte modely jako 603, 613 nebo 87, tedy luxusní limuzíny. Proto se drtivá většina pokusů o virtuální „oživení“ tatrovek děje právě na úrovni velkých sedanů se specifickým designem, který výrazně ovlivnila koncepce s motorem za zadní nápravou.

Foto: Daniel Novák

Přídi dominují světlomety ve tvaru písmene T.

My jsme si ale řekli, že chceme vytvořit auto odrážející nálady současného trhu. A protože i nabídce luxusních a superluxusních vozů začínají vládnout modely typu SUV, rozhodli jsme se, že náš návrh musí představovat právě „es-ú-vé“. Velké, majestátní, skoro až opulentní. Prostě takové, aby se mohlo hrdě postavit vozům typu Rolls-Royce Cullinan, Bentley Bentayga nebo Range Rover.

Současně jsme ale chtěli, aby náš návrh odrážel bohatou historii osobních tatrovek. „Právě to bylo nejtěžší. Navrhnout velké luxusní SUV není tak složité, ale aby z něj vyzařoval duch klasických limuzín Tatra, to byla největší výzva,“ přiznává Daniel Novák.

Foto: Daniel Novák

Zadní partie zdobí decentní ploutvička, odkaz na aerodynamické tatrovky.

Nakonec přišel s vizí uhlazené aerodynamické karoserie, kterou zdobí minimalistické přední světlomety ve tvaru písmene T. Kromě odkazu na jméno značky má tento prvek ještě jeden symbolický význam - vertikální LED pásek je oslavou prostředního světla, které najdeme u několika historických tatrovek, třeba u 77, 87 a 603. Neobvyklé lampy doplňuje čistá čelní maska z lesklého tmavě modrého plastu.

Profil je trochu sportovní, inspirovaný módou SUV-kupé. Díky dlouhému rozvoru, štědrým rozměrům a linii střechy však naše moderní tatrovka nabídne spoustu místa pro cestující vzadu, takže i jako SUV je připravena poskytnout prvotřídní komfort na zadních sedadlech. Daniel však vůz navrhl s vizí, že ho majitel bude i řídit, proto počítá s luxusem také vpředu. To je rozdíl proti předchůdcům, u kterých se počítalo s profesionálním šoférem.

Zadním partiím pak dominuje specifický střešní spoiler, na který navazuje decentní ploutvička táhnoucí se přes zadní okno. Jde samozřejmě o designový prvek odkazující na ikonické aerodynamické modely. Svítilny jsou opět řešeny minimalistickou LED technologií. Historií byla inspirována také kola.

Tak co říkáte, líbilo by se vám, kdyby se Tatra pokusila o návrat mezi výrobce luxusních automobilů právě takovým majestátním SUV?

Načítám