Hlavní obsah

Mitsubishi Outlander má inovativní hybridní pohon, takže ujede přes 100 km na elektřinu a poradí si i v terénu

Foto: Mitsubishi ČR

Na český trh právě přijíždí zcela nové Mitsubishi Outlander, vlajková loď japonské automobilky. Na našich stránkách jsme si ho už představili několikrát, dokonce jsme se s ním již svezli. Nyní bychom si ale měli říci něco víc o jeho inovativním plug-in hybridním pohonu.

Článek

Není hybrid jako hybrid. Některé si elektřinou vypomáhají jen trochu (mild-hybridy), jiné trochu víc (full-hybridy nabíjené jízdou) a další na ni dokonce umí ujet mnoho desítek kilometrů. To jsou plug-iny s možností nabíjení ze zásuvky, ale ani ty nefungují všechny zcela stejně. Ty jednodušší jsou totiž jen spalováky s přídavnou baterií, ty chytřejší mají daleko blíž k elektromobilům – a protože právě Mitsubishi Outlander je jedním z nich, měli byste se o jeho pohonu dozvědět víc.

Třímotorové SUV

Podívejme se nejdřív pod kapotu – tam se uhnízdil benzinový čtyřválec 2,4l s výkonem 136 koní / 203 Nm, který pracuje ve velmi úsporném Atkinsonově cyklu. K němu se pak vmáčkl elektromotor produkující 116 k / 255 Nm, společnými silami pohánějí kola přední nápravy. Na zadní nápravě je pak ještě jeden elektromotor (136 k / 195 Nm) roztáčející zadní kola. Kombinovaný výkon této třímotorové silniční jachty pak činí 306 koní, toto početné stádo ji zrychlí z klidu na stovku za svižných 7,9 sekundy. Ale výhod kombinace spalováku s elektromotory je daleko víc…

Foto: Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV umí jezdit tiše a hladce na elektřinu, ale zároveň máte k dispozici kombinovaný výkon 306 koní.

Byl první!

Mitsubishi Outlander je pionýr mezi plug-in hybridními SUV, s tímto konceptem přišel již v roce 2013, kdy se celý automobilový svět v oblasti elektrifikace stále ještě rozkoukával. Díky tomu si minulá generace Outlanderu získala přes 200 tisíc spokojených zákazníků. Současná generace kráčí v jeho stopách, techniku však přiváží výrazně pokročilejší.

Foto: Mitsubishi

Minulý Outlander PHEV se stal prvním plug-in hybridním SUV.

Přes 100 km na elektřinu

Elektromotory čerpají energii z baterie o kapacitě 22,7 kWh, díky níž můžete ujet přes sto kilometrů zcela tiše, hladce a bez emisí v městském prostředí a až 86 km v kombinovaném režimu. Nabíjení doma z wallboxu přitom zabere jen 6,5 hodiny (případně 10 hodin z běžné zásuvky), což je nejen laciné (při dnešních spotřebních cenách elektřiny jezdíte cca za bezkonkurenčních 1,5 Kč/km, se soláry na střeše budete jezdit prakticky zadarmo), ale také pohodlné (ráno nastupujete do plně nabitého a vyhřátého/klimatizovaného vozu). Outlander pak můžete nabíjet i na cestách s využitím rychlonabíječek, což zabere zhruba půlhodinku (efektivní nabíjení 0-80 %), takže to zvládnete při klasickém rodinném nákupu.

Foto: Mitsubishi

Nabíjet můžete doma / v práci pomalu (AC), ale na cestách také rychle (DC), a to výkonem až 50 kW. Limitem je pouze CHAdeMO konektor, který dnes již není na všech veřejných nabíječkách.

Mimořádně efektivní hybrid

Energii v baterii si můžete snadno sami řídit (třeba si ji pošetřit do cíle své cesty nebo pomalu rozpouštět na dlouhé trase v hybridním režimu, kdy ujedete až 834 kilometrů; případně ji dobíjet za jízdy motorem) stiskem jediného tlačítka. Když pak elektřina ze zásuvky dojde, přepne se pohon do chytrého hybridního režimu, kdy spolu benzin s elektřinou spolupracují sériově nebo paralelně. Zní to složitě? Vlastně je to docela jednoduché…

Foto: Mitsubishi

Většinu času jezdíte na elektřinu. A když ta z baterky dojde, vyrábí ji spalovací motor, což je nejen velmi efektivní, ale také máte pocit z jízdy jako s elektromobilem.

V reálu většinu času jezdíte na elektřinu, kterou generuje spalovací motor. To je nejen velmi efektivní (spalovací motor se drží v ideálních otáčkách a nijak neruší, elektromotory poskytují vysokou účinnost, a ještě navíc schraňují energii při brzdění takzvanou rekuperací), ale jízdně také velmi příjemné – Outlander po silnici pluje zcela tiše a pohodlně, bleskově reaguje na pokyny plynového pedálu a hladce a svižně zrychluje.

Foto: Mitsubishi

Spalovací motor roztáčí přímo kola až ve vyšších rychlostech (kdy dokáže být efektivnější než elektromotor), nebo při potřebě silné akcelerace.

Když potřebujete plnou akceleraci, zatne svaly i spalovák a připojí svou sílu k roztáčení kol – v tu chvíli máte k dispozici plný výkon 306 koní, které umí Outlander pěkně rozparádit. Benzinový motor také převezme taktovku v dálničním tempu, kdy nabízí větší efektivitu než elektromotor, přitom je stále příkladně tichý a kultivovaný. V kombinovaném režimu bez energie ze zásuvky tak jezdíte za nějakých šest až sedm litrů čili stejně úsporně jako s dieselem, jízdní zážitek je však podobně tichý, hladký a kultivovaný jako s elektromobilem.

Foto: Mitsubishi

Tichá, hladká a komfortní jízda podtrhuje prémiový dojem z interiéru.

Chytrý pohon všech kol

Značka Mitsubishi je specialistou na pohon všech čtyř kol (vzpomeňte na všechna terénní pajera včetně těch, co válčila v Rallye Paříž-Dakar, a také na lancery evolution na erzetách světových rallye) a do Outlanderu přenesla všechny své bohaté zkušenosti. Čtyřkolka S-AWC (Super All Wheel Control) poskytuje maximální dostupnou trakci za všech podmínek precizním řízením točivého momentu na všechna čtyři kola, což je možné nejen díky chytré elektronice, ale právě i díky elektrickému pohonu bez mechanické vazby mezi přední a zadní nápravou.

Foto: Mitsubishi

Plug-in hybridní pohon všech čtyř kol přináší významné výhody i při jízdě mimo asfalt. Elektrická vazba umožňuje rychlejší reakce než mechanická, v terénu tak máte vše ještě víc pod kontrolou.

Chování pohonu všech čtyř kol můžete snadno měnit otočným ovladačem na středovém tunelu, kterým vybíráte ze sedmi dostupných jízdních režimů, přičemž tři z nich jsou určeny do náročnějších podmínek (Gravel-šotolina, Snow-sníh, Mud-bahno), což spolu se světlou výškou až 199 mm dává Outlanderu solidní průchodnost středně obtížným terénem a naprostou jistotu v jakékoliv situaci.

Foto: Mitsubishi

Otočným ovladačem vybíráte ze sedmi jízdních režimů, tři z nich jsou určeny do náročných podmínek s nižší trakcí.

To není zdaleka vše…

Nové Mitsubishi Outlader má však v rukávu daleko víc trumfů, kterými si bude chtít získat vaši přízeň – počínaje atraktivním a sebevědomým designem přes prostorný a praktický interiér, který vás bude rozmazlovat vynikající kvalitou zpracování, kvalitními materiály, skvělou výbavou a báječným ozvučením (díky hi-fi Yamaha s 8 nebo 12 reproduktory) až po úžasně tichou a pohodlnou, zábavnou i bezpečnou jízdu.

Foto: Mitsubishi ČR

Nový Outlander PHEV je velmi příjemné překvapení od Mitsubishi, snadno se může měřit s prémiovými konkurenty od věhlasných evropských značek.

S ceníkem začínajícím na částce 1 287 900 Kč představuje také skvělý poměr ceny a hodnoty, k tomu přidává jistotu v podobě tovární záruky na 8 let / 160 000 km.

Načítám