Článek
Připomeňme, že vývoj Škody 110 R, kupátka odvozeného od sedanu 100/110, začal v roce 1966 a že první prototyp s interním označením Š 718 K v závodě v Kvasinách vznikl v březnu 1968. Veřejnost se s novým modelem poprvé setkala 5. září 1970 na strojírenském veletrhu v Brně. S výškou 1 340 mm je „erko“ oproti sedanu o 40 mm nižší, má jiný sklon čelního skla (které je i větší) a hlavně jen dvoje široké bezrámové dveře.
Kombinace kulatých předních světel, splývající zádi, motoru umístěného vzadu a pohonu zadních kol autu vynesla přezdívku Porsche 911 z východní Evropy. I když to srovnání úplně nesedí, 911 už v sedmdesátých letech byla někde úplně jinde – výkonem, jízdními vlastnostmi, ale i pořizovací cenou.
Škodovka byla samozřejmě výrazně levnější, úplně dostupná pro normální občany Československa však také nebyla. Pro řadu z nich „erko“ představovalo sen, vytoužené vozidlo. Obrovskou fanouškovskou základnu má i dnes, a to nejen z řad pamětníků. Při pohledu na elegantní siluetu se ostatně není co divit.
Proto nás napadlo, jak by to asi vypadalo, kdyby se Škoda rozhodla slavný model převést do moderní podoby. Obrátili jsme se proto na mladého a talentovaného designéra Daniela Nováka, aby nám takový vůz vytvořil. A aby to nebylo tak jednoduché, řekli jsme si, že se pokusíme přijít s návrhem, který by odrážel nálady současného trhu.
Chtěli jsme, aby nové „erko“ vypadalo uvěřitelně, jako auto, které by zapadlo do nabídky značky Škoda. Proto jsme místo klasické sportovní karoserie s jedním párem dveří zvolili podobu SUV. Aktuální trendy totiž kupátkům nepřejí, zato jsou v módě SUV-kupé.
Daniel přiznává, že splnit zadání nebylo snadné. „Zkombinovat eleganci a sportovnost originálu s robustností SUV a současným designovým jazykem značky pro mě byla velká výzva. Nad autem jsem nakonec strávil mnohem víc času, než jsem čekal. Myslím si však, že výsledek stojí za to,“ říká mladý designér.
Proces začal tím, že jsme si s Danielem společně vytipovali prvky originálního „erka“, které jsme chtěli přenést na moderní koncept. Kromě známé siluety šlo například o kulaté přední světlomety, lištu a nápis Škoda na přední masce, nízko umístěné přední směrovky, velké zadní okno nebo otvory pro přívod vzduchu k motoru na zadních blatnících.
Uvedené detaily ovšem Daniel modernizoval. Světla a přední lišta využívají LED techniku a otvory transformoval v čistě ozdobný prvek umístěný na C-sloupku. Moderní „erko“ také dostalo dva páry dveří a především robustní karoserii s masivním pontonem - což je řešení, které vidíme u mnoha moderních automobilů. Za zadními sedadly najdeme klasický zavazadlový prostor.
Motor se totiž přesunul pod přední kapotu. A protože jsme novodobé „erko“ navrhli jako vlajkovou loď značky a nechtěli jsme elektromobil, vybral Daniel k pohonu to nejlepší a „nejřidičtější“, co aktuálně Škoda nabízí: zážehový čtyřválec 2.0 TSI, spojený s pohonem všech kol a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, a to v provedení z Volkswagenu Arteon R. V něm dává maximální výkon 235 kW, tedy 320 koní.
Tak co říkáte, líbil by se vám takový návrat Škody 110 R?