Článek
Nebyl to špatný rok! Automobilky uvedly na trh, nebo alespoň představily opravdu velkou spoustu fascinující hypersportovních, supersportovních nebo prostě „jen“ sportovních aut, po kterých musí zatoužit každý nadšený řidič. Nejrychlejší letošní novinka je zaručeně balistický Rimac Nevera, který jasně ukazuje, jakou výkonnostní převahu má elektrický pohon. Fascinuje nás ale i modernizovaný Koenigsegg CC850S, strhující budou také technikou našlapané hybridní supersporty Ferrari 296 GTB a McLaren Artura a Lotus přišel se zcela konvenční, ale o to řidičsky uspokojivější Emirou.
Porsche vylepšilo okruhové 911 GT3 RS do stavu, kdy je rychlejší než závoďák, BMW zase navázalo na tradici odlehčených speciálů s M3 CSL a Maserati se po dlouhé odmlce vrátilo s fantastickým supersportem s motorem uprostřed. A pak tu máme ještě totální úlety v podobě terénních sportovních aut od Porsche a Lamborghini.
Zvláštní zmínku si zaslouží ambiciózní český projekt Praga Bohema, který konstrukčně hodně připomíná ryzí závodní auta (takže neváží ani tunu) a pohání ho motor z Godzilly o výkonu přes 700 koní, takže Praga bude rychlá nejen na rovinkách, ale hlavně v zatáčkách. Na vývoji se podílel bývalý pilot F1 Romain Grosjean, ambasador značky, ale taky Ben Collins, automobilový závodník, kaskadér a bývalý Stig z pořadu Top Gear. A nechyběl ani český jezdec Josef Král, což by mělo zajišťovat perfektně naladěný vůz. S cenovkou přes 30 milionů korun bychom ani nic jiného nečekali.
Žádný z těchto speciálů jsme bohužel neměli možnost řídit, ale ani tak jsme se nenudili! Vyzkoušeli jsme totiž Mercedes-AMG SL 63, roadster mixující sportovní schopnosti s pohodou gran turisma na dlouhé cesty, dokonalou Alpinu B5, brilantní mix klidné limuzíny a zběsilé silniční rakety, provětrali jsme baby-Ferrari Roma, jedno z nejryzejších aut z Maranella, užili jsme si burácení osmiválce ve skvostném Lexusu LC500 s pevnou střechou i nahoře bez a taky jsme se mohli rozloučit s desetiválcovým monstrem od Audi. Ale víte co? Nejvíc nás bavila ta (relativně) dostupná sportovní auta.
Alpine A110S
Znovuzrozená Alpinka není právě horkou novinkou, ale až nyní oficiálně dorazila na český trh a my si ji tak mohli opravdu pořádně vyzkoušet – a znovu jsme se zamilovali! Ty drobné rozměry a rafinovaná krása, ta lehkost, s jakou svižně zdolává ty nejnáročnější silničky, ta intenzita, s jakou vás zapojí do procesu řízení… tomu se prostě nedá odolávat. Všichni jsme pak okamžitě začali zkoumat zůstatek na účtu, zjišťovat možnosti půjčky a přepočítávat vlastní ledviny… lepší doporučení neexistuje.
Audi RS3
Rychlá pětiválcová Audi mají dlouhou tradici a nová RS3 v ní rozhodně nezapadne. Právě naopak! Přiznejme si, že předchozí RS3 byly (v nejlepší tradici ostrých Audi) rychlé, ale tím poněkud nudně efektivním stylem. Novinka vás ale vtáhne víc do řízení a předvede i nějakou tu přizpůsobivost, abyste si s ní mohli ve vinglech trochu pohrát, a ne jimi jen proletět. A komu to nestačí, může si zapnout driftovací mód a spálit gumy na prach. To vše za opojného brumlání pětiválce. Po R8 je tohle nejlepší současné sportovní Audi – a jedno z nejlepších vůbec.
BMW M240i
Ostrý brus v podobě M2 osedláme teprve letos, ale hodně povedená M240i nám naznačila, že to bude pecka. M240i je totiž díky šestiválci pekelně rychlá, až vám bude běhat mráz po zádech, přitom dost sebejistá díky pohonu všech kol a také přirozeně hravá, abyste se za volantem nikdy nenudili. Důraz na každodenní použitelnost přináší určité sportovní kompromisy, ale o to častěji si ji budete moci užívat – a komu to nestačí, ten si počká na M2.
Hyundai i20 N
Hot hatche mají své nezaměnitelné kouzlo – jsou drobné, takže se s nimi na okreskách nebojíte, a rychlosti mají tak akorát, abyste se bavili a nemuseli se bát o papíry nebo o život. Přesně taková je i20 N, kterou můžete – a musíte! – ždímat jako citron klidně celý den s širokým úsměvem na tváři. Hyundai vůz totiž ladil právě s důrazem na zábavu na silnici místo nejrychlejšího času na okruhu. A od té zábavy vás i při nudné cestě do práce dělí jediné podřazení s meziplynem…
Toyota GR86
Už předchozí GT86 se nám moc líbila, ale přiznejme si, že na klouzavých „Priuskách“ byla zbytečně nejistá a na lepivých gumách jí chyběla rychlost. To vše je s GR86 pryč – v Gazoo Racing se totiž místo laciné zábavy „trhni za rukáv a koukej do zatáčky bočním okýnkem“ zaměřili na skutečnou sportovnost a ryzí řidičskost. GR86 dospěla, je rychlejší a propracovanější, zároveň ale také zábavnější a větší nasazení za volantem odměňuje větším řidičským uspokojením. Tohle je prostě ONO!
Které z námi vybraných aut byste chtěli prohnat po své oblíbené okresce? Klikejte v naší anketě, případně se vyjádřete v diskusi pod článkem.