Článek
Náklady na pořízení řidičáku pochopitelně ovlivňuje řada faktorů – počínaje platy a životní úrovní, konče cenou služeb i zdaněním. Pro všeobecnou povědomost se však hodí vědět, na kolik přijde řidičské oprávnění na běžné auto v cizích zemích mimo Evropskou unii.
V takových Spojených státech amerických jde o komickou sumu, ovšem pokud půjdete do autoškoly ve Vietnamu či Velké Británii, docela se prohnete. Tak pojďme na výběr zemí a ceny.
Jižní Korea
Základní řidičák v Jižní Koreji stojí průměrně 689 000 wonů, což je necelých 12 000 Kč. Necelou polovinu této sumy zaplatíte za teoretickou výuku (celkem 7 hodin), zatímco zbytek padne za jízdy (6 hodin).
Andorra
Andorrské knížectví sice leží v Evropě, ale členem EU není i přesto, že přijalo jako platidlo euro. Každopádně základní pravidlo pro získání řidičáku je zde snadné – musíte být rezident nebo mít povolení k trvalému pobytu. Nákladově pak řidičák na auto stojí 1000 eur, tedy cirka 24 000 Kč.
Mongolsko
Budete-li hledat civilizované části Mongolska, pak se bavíme vesměs jen o hlavním městě Ulánbátaru a pár dalších oblastech. Nicméně i zde si mohou obyvatelé udělat řidičák na auto, který stojí asi 600 000 až 700 000 tugriků. V přepočtu to dělá 3 900 až 4 500 Kč. Lidovka, ovšem ne pro Mongoly, jelikož průměrná mzda zde činí 250 000 tugriků (1 637 Kč).
Spojené státy americké
V Americe dostane řidičák každý, a to za pár korun. Například ve státě Utah je to 52 dolarů (1 200 Kč), v Kalifornii 41 dolarů (934 Kč), přičemž v ostatních státech to bude podobné. Papíry zde vydávají už od 16 let, nicméně jejich získání funguje trochu jinak než u nás.
Neexistuje zde povinnost chodit do autoškoly a zkoušky probíhají tím způsobem, že se žadatel o řidičák naučí na směšně jednoduchý teoretický test (odpovědi A, B, C, D) bez nachytávek. Pokud test nedáte, můžete jej opakovat, klidně hned ten samý den.
Po úspěšném testu dotyčný obdrží oprávnění sednout za volant s tou podmínkou, že s ním musí být někdo (kdokoli), kdo už má plnohodnotný řidičák a dosahuje věku nejméně 18 či 21 let (dle státu). Následně se tedy žadatel o řidičák učí řídit tím, že jezdí s tímto dozorem.
Jakmile se žadatel o řidičák začne cítit být připraven, tak se objedná na oddělení motorových vozidel na finální test, kam dorazí vlastním autem / autem dozoru, přičemž opět onen dozor musí být ve voze přítomen. Nakonec stačí na 20 až 30 minut povozit inspektora, a pokud žadatel neudělá žádnou botu (jízdy jsou také primitivní), dostane řidičák.
Japonsko
V zemi vycházejícího slunce řeší, zdali chcete papíry na automat, či manuál. Automat vyjde v Japonsku na 290 000 yenů, což je přibližně 45 000 Kč. Chcete-li mít oprávnění i na manuál, vyjde to o 10 000 yenů (1 300 Kč) dráž.
Vietnam
Ve Vietnamu takřka všichni jezdí na skútru nebo jiné motorce, čemuž se vzhledem k ceně řidičáku nelze absolutně divit. Papíry na auto v této exotické krajině stojí 40 000 000 dongů, což je v přepočtu necelých 38 000 Kč. A když si vezmete, že je průměrná mzda ve Vietnamu asi 6 000 Kč, tak ty skútry už jistě chápete…
Čína
Také Čína řeší, jestli chcete řidičák jen na automat, nebo půjdete do řízení s manuální převodovkou. Levnější automat stojí v průměru 5 200 yuanů, tedy asi 16 000 Kč. Manuál vyjde na 5 500 yuanů, což dělá nějakých 17 000 Kč. Společenské rozdíly v této zemi jsou však obrovské, stejně tak příjmy.
Rovněž zde na přidělení registrační značky pro auto čekáte klidně několik let, pokud si ji velmi draze nezaplatíte. A pak jsou města, do kterých můžete vjet se svojí značkou jen v určité dny v týdnu, opět pokud nejste boháč a nemáte univerzální registrační značku.
Velká Británie
Jelikož se Britové po tzv. brexitu rozhodli opustit Evropskou unii, zařadili jsme je do žebříčku cizích zemí. Každopádně se nám podařilo zjistit, jak to v zemi vynálezu skvělých sportovních vozů a řady nespolehlivých vehiklů vlastně funguje.
Velký rozdíl proti nám je v praktických jízdách, kterých můžete absolvovat klidně jen 10, ale také 45. Záleží, jak jste šikovní. Kompletní cena řidičáku se pak skládá ze samotné kartičky, teoretického testu, aplikace na testy, praktického testu, výukových jízd a poplatku za užití zkušebního vozu. Při 45 praktických jízdách jsme na celkové částce okolo 1 551 liber (44 000 Kč), ovšem šikovní řidiči se vejdou i do 600 liber (17 000 Kč).
Ukrajina
Na Ukrajině stojí řidičák skupiny B (automobily do 3,5 tuny) v průměru 20 000 hřiven. V přepočtu na koruny to aktuálně dělá cirka 12 300 Kč.
Rusko
V Rusku se cena za řidičák skládá z teoretického kurzu, deseti praktických jízd, zkoušky zdravotní způsobilosti a ze samotného vydání fyzického řidičáku. Suma činí celkem 28 000 rublů, což je při současném kurzu asi 6 500 Kč.
Některé země jsou skutečně odlišné světy a k řízení se tam přistupuje zcela jinak, než jsme zvyklí v rámci Evropské unie. Nejvíce nás překvapila asi Amerika, kde má řidičák šanci získat snad úplně každý, a také Vietnam – ten zejména svojí vysokou pořizovací cenou. Ale jak se říká: jiný kraj, jiný mrav…