Hlavní obsah

Kolik stojí jeden kilometr dálnice? Je to peněz jako želez, ale bývalo i hůř

Foto: ŘSD, bezpecnecesty.cz

V souvislosti s avizovanými cenami dálničních známek pro rok 2025 padla jasná informace – všechny vybrané peníze půjdou zpátky do dálnic. Zeptali jsme se proto na Ministerstvu dopravy, kolik milionů korun stojí v průměru jeden nový kilometr dálnice. Výslednou cenu jsme navíc porovnali s předchozími roky a tady jsou výsledky.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Než vám prozradíme aktuální průměrnou cenu za jeden kilometr dálnice, musíme vás informovat, že jedno jediné číslo bude lehce zavádějící, protože každá stavba dálnice je jinak složitá a náročná.

Je totiž rozdíl stavět na krásné rovné ploše nebo řešit terénní úpravy, stavbu tunelů a další chuťovky. Bavíme se také o kompletní ceně za jeden kilometr, to jest od úpravy pozemku (např. zelené louky) po plně funkční namalovanou dálnici se svodidly i značením.

Ministerstvo dopravy zprůměrovalo vzorek deseti už vysoutěžených dálničních staveb a vyšla letošní průměrná nabídková (tj. předpoklad, za kolik to firma postaví) cena za jeden kilometr dálnice na 239 milionů korun bez DPH. K tomu uvedlo i několik konkrétních cenových nabídkových příkladů za jeden kilometr:

  • D6 Petrohrad – Lubenec: 287 milionů korun bez DPH za 1 km
  • D35 Litomyšl – Janov: 269 milionů korun bez DPH za 1 km

Finální ceny ovšem mohou být i nižší (pozn. redakce: ale také vyšší), jak zdůraznil tiskový zástupce František Jemelka. „Nyní se často dostáváme na ceny o 20 až 25 % nižší, než jsou projektované, a tudíž předpokládané náklady samotné výstavby,“ sdělil Garáži Jemelka.

Každopádně z dostupných dat jsme zjistili, že v roce 2008 stál jeden kilometr dálnice průměrně 342 milionů korun bez DPH. Ministerstvo uvedlo, že analýza let 2008 a 2009 vyšla dokonce na průměr 380 milionů korun bez DPH za jeden kilometr dálnice.

Foto: ŘSD

V roce 2008 stál kilometr dálnice v průměru 342 milionů korun bez DPH. V roce 2018 šlo o 152 milionů korun bez DPH a letos (2024) jsme na nabídkových 239 milionech korun bez DPH.

Ovšem v roce 2018 byl průměr za jeden dálniční kilometr 152 milionů korun bez DPH. Vztáhneme-li to k současným průměrným nabídkovým 239 milionům bez DPH, tak jde za šest let o navýšení o 57,2 %.

Pokud by se však finální částka z původních předpokládaných 239 milionů korun bez DPH za jeden kilometr reálně ponížila o 22,5 % (průměr 20 % a 25 %), byl by nárůst ve srovnání s rokem 2018 jen o 21,7 % (185 milionů bez DPH).

Stavět, stavět, stavět. To je to, co naše dálniční síť potřebuje. Aktuálně má totiž 1 340 kilometrů, z toho neplacených 226 kilometrů. Dva roky nazpět se české dálnice rozšířily o 21,2 kilometru, vloni tomu bylo o 15,4 kilometru a letos se otevře přes 100 km nových úseků.

Načítám