Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Než vám prozradíme aktuální průměrnou cenu za jeden kilometr dálnice, musíme vás informovat, že jedno jediné číslo bude lehce zavádějící, protože každá stavba dálnice je jinak složitá a náročná.
Je totiž rozdíl stavět na krásné rovné ploše nebo řešit terénní úpravy, stavbu tunelů a další chuťovky. Bavíme se také o kompletní ceně za jeden kilometr, to jest od úpravy pozemku (např. zelené louky) po plně funkční namalovanou dálnici se svodidly i značením.
Ministerstvo dopravy zprůměrovalo vzorek deseti už vysoutěžených dálničních staveb a vyšla letošní průměrná nabídková (tj. předpoklad, za kolik to firma postaví) cena za jeden kilometr dálnice na 239 milionů korun bez DPH. K tomu uvedlo i několik konkrétních cenových nabídkových příkladů za jeden kilometr:
- D6 Petrohrad – Lubenec: 287 milionů korun bez DPH za 1 km
- D35 Litomyšl – Janov: 269 milionů korun bez DPH za 1 km
Finální ceny ovšem mohou být i nižší (pozn. redakce: ale také vyšší), jak zdůraznil tiskový zástupce František Jemelka. „Nyní se často dostáváme na ceny o 20 až 25 % nižší, než jsou projektované, a tudíž předpokládané náklady samotné výstavby,“ sdělil Garáži Jemelka.
Každopádně z dostupných dat jsme zjistili, že v roce 2008 stál jeden kilometr dálnice průměrně 342 milionů korun bez DPH. Ministerstvo uvedlo, že analýza let 2008 a 2009 vyšla dokonce na průměr 380 milionů korun bez DPH za jeden kilometr dálnice.
Ovšem v roce 2018 byl průměr za jeden dálniční kilometr 152 milionů korun bez DPH. Vztáhneme-li to k současným průměrným nabídkovým 239 milionům bez DPH, tak jde za šest let o navýšení o 57,2 %.
Pokud by se však finální částka z původních předpokládaných 239 milionů korun bez DPH za jeden kilometr reálně ponížila o 22,5 % (průměr 20 % a 25 %), byl by nárůst ve srovnání s rokem 2018 jen o 21,7 % (185 milionů bez DPH).
Stavět, stavět, stavět. To je to, co naše dálniční síť potřebuje. Aktuálně má totiž 1 340 kilometrů, z toho neplacených 226 kilometrů. Dva roky nazpět se české dálnice rozšířily o 21,2 kilometru, vloni tomu bylo o 15,4 kilometru a letos se otevře přes 100 km nových úseků.