Hlavní obsah

Kolik stojí jeden kilometr dálnice? Je to peněz jako želez, ale bývalo i hůř

Foto: ŘSD, bezpecnecesty.cz

V souvislosti s avizovanými cenami dálničních známek pro rok 2025 padla jasná informace – všechny vybrané peníze půjdou zpátky do dálnic. Zeptali jsme se proto na Ministerstvu dopravy, kolik milionů korun stojí v průměru jeden nový kilometr dálnice. Výslednou cenu jsme navíc porovnali s předchozími roky a tady jsou výsledky.

Článek

Než vám prozradíme aktuální průměrnou cenu za jeden kilometr dálnice, musíme vás informovat, že jedno jediné číslo bude lehce zavádějící, protože každá stavba dálnice je jinak složitá a náročná.

Je totiž rozdíl stavět na krásné rovné ploše nebo řešit terénní úpravy, stavbu tunelů a další chuťovky. Bavíme se také o kompletní ceně za jeden kilometr, to jest od úpravy pozemku (např. zelené louky) po plně funkční namalovanou dálnici se svodidly i značením.

Ministerstvo dopravy zprůměrovalo vzorek deseti už vysoutěžených dálničních staveb a vyšla letošní průměrná nabídková (tj. předpoklad, za kolik to firma postaví) cena za jeden kilometr dálnice na 239 milionů korun bez DPH. K tomu uvedlo i několik konkrétních cenových nabídkových příkladů za jeden kilometr:

  • D6 Petrohrad – Lubenec: 287 milionů korun bez DPH za 1 km
  • D35 Litomyšl – Janov: 269 milionů korun bez DPH za 1 km

Finální ceny ovšem mohou být i nižší (pozn. redakce: ale také vyšší), jak zdůraznil tiskový zástupce František Jemelka. „Nyní se často dostáváme na ceny o 20 až 25 % nižší, než jsou projektované, a tudíž předpokládané náklady samotné výstavby,“ sdělil Garáži Jemelka.

Každopádně z dostupných dat jsme zjistili, že v roce 2008 stál jeden kilometr dálnice průměrně 342 milionů korun bez DPH. Ministerstvo uvedlo, že analýza let 2008 a 2009 vyšla dokonce na průměr 380 milionů korun bez DPH za jeden kilometr dálnice.

Foto: ŘSD

V roce 2008 stál kilometr dálnice v průměru 342 milionů korun bez DPH. V roce 2018 šlo o 152 milionů korun bez DPH a letos (2024) jsme na nabídkových 239 milionech korun bez DPH.

Ovšem v roce 2018 byl průměr za jeden dálniční kilometr 152 milionů korun bez DPH. Vztáhneme-li to k současným průměrným nabídkovým 239 milionům bez DPH, tak jde za šest let o navýšení o 57,2 %.

Pokud by se však finální částka z původních předpokládaných 239 milionů korun bez DPH za jeden kilometr reálně ponížila o 22,5 % (průměr 20 % a 25 %), byl by nárůst ve srovnání s rokem 2018 jen o 21,7 % (185 milionů bez DPH).

Stavět, stavět, stavět. To je to, co naše dálniční síť potřebuje. Aktuálně má totiž 1 340 kilometrů, z toho neplacených 226 kilometrů. Dva roky nazpět se české dálnice rozšířily o 21,2 kilometru, vloni tomu bylo o 15,4 kilometru a letos se otevře přes 100 km nových úseků.

Načítám