Článek
Ačkoli má bezklíčový přístup mnoho výhod, především komfort obsluhy bez nutnosti pokládání tašek na zem a šátrání po kapsách, spousta motoristů má k tomuto prvku odpor a dávají přednost klasickému klíčku nebo aspoň možnosti fyzicky auto odemknout a zamknout.
Proto i když by moderní klíčky, což už je vlastně jen vysílač, nepotřebovaly žádná tlačítka, výrobci je přesto na klíčcích nechávají právě pro možnost tradičního ovládání stiskem tlačítka pro ty, kteří moderní funkci používat nechtějí.
„Klíčky“ pak nadále stejně mají klasickou kovovou vložku, kterou lze v nouzi, například při poruše elektroniky nebo vybité baterii, aspoň mechanicky odemknout dveře. Proto i když to vypadá, že moderní auta už zámek ve dveřích nemají, zpravidla ho najdeme pod odnímatelným krytem v klice dveří.
I nouzové otevření brzy bude elektrické
„Co u klíčů dodnes z dřívějších dob zůstalo, je dřík s vyfrézovanou drážkou, ať už postaru vně nebo moderněji uvnitř dříku, který je do modulu klíče vložen jako nouzová záchrana, když se vybije baterie v něm nebo ve vozidle a není možné odemknout dálkově. I když už to není vidět zvenčí, každý vůz Škoda má ve dveřích řidiče také klasickou mechanickou vložku zámku,“ říká Petr Jirásko z oddělení Vývoje mechanismů bočních dveří a zadního víka Škoda Auto s tím, že není daleko doba, kdy se i nouzové odemykání bude řešit čistě elektricky.
Historicky se první bezklíčové přístupy objevily v roce 1980, kdy koncern Ford u některých svých modelů a ještě pod značkami Mercury a Lincoln uvedl systém, kdy nad klikou dveří nebo v rámu okna byla pětimístná klávesnice a řidič vyťukával určitou sekvenci kódů k otevření svých dveří, ostatních nebo jen kufru. Tohle zařízení pro modelové roky 1984 okopíroval Nissan.
V Evropě se razila jiná cesta. Renault u modelu Fuego už v roce 1982 představil dálkové ovládání zamykání, což byla tehdy forma přívěšku u klasických klíčů. Do USA se to dostalo v roce 1983 a zařízení v roce 1989 popularizoval koncern General Motors, který ho nabídl široké veřejnosti. Během 90. let se ve většině aut používal právě dodatečný ovladač, stejně fungovaly i aftermarket úpravy.
Postupně se ovladač přesunul na mechanický klíček, ale řidič musel stále sahat do kapsy a mačkat tlačítko pro odemknutí. Tato funkce, včetně nezbytného zastrčení klíčku do zámku na volantu o otočení pro nastartování, mnohým autům vydržela dodnes. Některé vozy ještě nedávno měly možnost zasunout i bezklíčový ovladač do startovací zdířky a dokonce s ním po staru otočit pro nastartování (například Porsche nebo třeba Mercedes).
Bez mačkání tlačítek poprvé u Chevroletu
První systém skutečného bezklíčového přístupu a startování auta, kdy stačilo mít klíček/ovladač v kapse, zavedl v roce 1993 Chevrolet u modelu Corvette, v roce 1998 se dostal i k Mercedesu. Postupně se toto zařízení dostává do dalších aut, i těch levnějších. Určitě si pamatujete na Renault a jeho legendární karty. Nemusíte tak nic lovit, stačí přijít k autu, vzít za kliku a ono se odemkne. A pak jen pro nastartování stisknete tlačítko.
Princip funkce dálkového ovládání je poměrně jednoduchý. Klíček obsahuje krátkovlnný vysílač, který se aktivuje stiskem tlačítka. Pokud je přijímač v autě v dosahu, tak po přijmutí signálu auto odemkne. Americká auta nejčastěji běží na frekvenci 315 MHz, evropské a asijské automobilky používají frekvenci 433,92 MHz. Některé systémy, například od BMW nebo Mercedesu, ale dříve používaly místo radiových vln infračervené záření.
Současné nejrozšířenější bezklíčové přístupy ale stále vyžadují nějakou součinnost řidiče, který stejně musí udělat nějaký úkon, aby se auto odemklo. Typicky musí s klíčkem, který obsahuje vysílač, vzít za kliku. „U starších vozů probíhá komunikace následovně: člověk s klíčem přichází k vozu, který čeká na nějaký spouštěč, typicky vložení prstů ruky do prostoru kliky, případně stisknutí otevíracího tlačítka kufru. Senzor v klíči vyšle požadavek do řídicí jednotky a ta osloví antény, aby prohledaly okolí vozu, zda se tam nachází příslušný klíč. Tyto antény záměrně nemají velký dosah, a jsou proto v obou předních dveřích. Pokud je klíč v jejich dosahu, signál od antén zachytí a řídicí jednotce v palubní desce pošlou zpět kladnou odpověď. A vůz se odemkne,“ popisuje Zdeněk Říha z oddělení Vývoje elektroniky karoserie a architektury Škoda Auto.
Automatické dveře? Jen posuvné u MPV a dodávek
Automatické otevírání dveří na dálku se moc nerozšířilo, určitě i kvůli obavám o bezpečnost. Umožňují ho většinou jen velká MPV nebo osobní dodávky s posuvnými bočními dveřmi. Princip funkce je stejný jako třeba u dálkového otevírání střechy kabrioletů, dálkového otevírání kufru či stahování oken. Je potřeba stisknout na přenosném ovladači tlačítko, někdy ho musíte i držet po celou dobu procesu otevírání.
Novější generace bezklíčového odemykání, kterou využívá třeba Octavia čtvrté generace nebo elektromobil Škoda Enyaq, nabízejí i funkci automatického odemykání, aniž by musel řidič nebo spolujezdec strkat ruku do prostoru kliky. Pokud je funkce aktivována a klíč se přiblíží k vozu zhruba na vzdálenost jednoho metru, dveře se odemknou. Tento systém aktivně skenuje své okolí – antény cyklicky vysílají signál, a jakmile zachytí „správný“ klíč, naváže se s ním komunikace a po ověření se automobil odemkne, případně se rozsvítí „uvítací“ světla, je-li to nastaveno.
Schovávat doma klíčky pod hliníkovou folii nemusíte
Aby se nemohlo stát, že si případný zloděj dopomůže k cizímu autu pomocí zesilovače signálu klíče, když například auto stojí před domem a majitel spí, je třeba proces zabezpečit. „Kvůli ochraně vozu před zloději jsou klíče vybaveny dvěma hlavními bezpečnostními opatřeními. Pohybový senzor, který je implementován do všech vozů Škoda se systémem Kessy, deaktivuje po určitém čase jeho funkci, a vůz tak nelze odemknout. Druhým prvkem je senzor vzdálenosti a pozice vůči vozu, se kterým jsou kromě bezpečnosti spojeny i další funkce,“ dodává Jan Pícha, vedoucí poprodejních služeb Škoda Auto Česká republika.
Mnoho komfortních funkcí jde právě dnes ve vozech nastavit podle preferencí uživatele. Někdo má rád, když auto při odemčení nebo zamčení blikne či zatroubí, někdo naopak tyto akustické signály bytostně nenávidí a je rád, když jdou vypnout. Na komfortní funkci dálkového odemykání pak bývají napojeny i funkce uvítacího osvětlení prostoru dveří nebo funkce zapnutí světel po opuštění vozu.
Brzy se dočkáme odemykání auta přes aplikaci v telefonu, protože už dnes plno aut neustále s telefonem uživatele komunikuje a lze přes aplikaci na dálku spustit třeba nezávislé topení či klimatizaci, regulovat nabíjení u elektromobilu a podobně. Věříme ale, že plno motoristů stále rádo zůstane u klasického klíčku nebo aspoň možnosti si fyzicky pro odemčení či zamčení vozu na něco sáhnout.