Hlavní obsah

Kéž by vznikla: Škoda Enyaq R5 je snové rallyové SUV oblečené do jedovatě zeleného kabátu

Foto: Rostislav Prokop

Tohle auto je krásné, vzniklo ovšem pouze jako grafický návrh

Co by se stalo, kdyby Škoda Enyaq přišla o elektrický pohon, dostala sytě zelenou barvu, pořádné závodní komponenty a kabinu ve stylu třídy R5? Přesné této myšlenky se chopil přední český designér Rosťa Prokop a stvořil rallyový speciál s obřím křídlem, mocným výfukem a proklatě nízkou světlou výškou.

Článek

O kráse a povedenosti rallyové fabie, dnes pojmenované RS Rally2, asi netřeba polemizovat. Vrcholové závodní škodovky však ušly dost velký kus cesty a postupně se představovaly ve formě Super 2000 nebo třeba právě R5.

Foto: Rostislav Prokop

Rostislav Prokop navrh Enyaq v závodní specifikaci R5

Rosťa Prokop, přední český 3D návrhář a náš dvorní zhotovitel různorodých grafický konceptů se nedávno rozhodl, že představí jinak plně elektrickou Škodu Enyaq v úplně jiném světle. Dámy, pánové, nadšenci, tohle je představa benzinem provoněné Škody Enyaq R5!

Óda na karbon

Změna na R5 pochopitelně znamenala značnou úpravu karoserie, která je nyní široká a posazená pekelně nízko. Závodnímu bodykitu dominují spoilery, vytažené blatníky, různé průduchy, vzduchové usměrňovače a nasávače, viditelné zejména na kapotě, blatnících či střeše. Co se týče materiálů, tak co jde, je vyrobené z uhlíkových vláken nebo jiných kompozitních materiálů. Výjimkou je přední podspoiler, jenž vznikl z gumy.

Foto: Rostislav Prokop

Auto je odlehčené, má výrazný bodykit a prvky z karbonu

Kvůli odlehčení auto přišlo i o svá matrixová světla a dostalo jen obyčejné bi-LED diodové lampy bez jakékoli adaptivní funkce. To víte, v závodech se prostě hraje na gramy. Na druhou stranu je příď připravena pro montáž dodatečného přídavného osvětlení.

Na masku původního elektromobilu zapomeňte, nová mřížka chladiče společně se spodní částí nárazníku zajišťuje doslova vzduchový průvan, jaký vůz potřebuje. Pod jeho kapotou totiž pracuje regulemi R5 vyžadovaná přeplňovaná zážehová šestnáctistovka původem z čínského Superbu, která prošla úpravou a její výkon se nyní pochybuje okolo 300 koní, zatímco točivý moment dosahuje hodnoty cirka 430 Nm.

Foto: Rostislav Prokop

Vůz ctí předpisy kategorie R5, dnes známé jako Rally2

Vzhledem ke konstrukci se však dovnitř vejde klidně přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec nebo třílitrový šestiválec, nicméně to už bychom poté nectili skupinu R5.

Megakřídlo

Tak či onak se o řazení stará pětirychlostní sekvenční převodovka, která posílá vyprodukovanou sílu skrze dva mechanické samosvorné diferenciály na všechna čtyři kola. Ta jsou mimochodem kovaná, velmi lehká, brzdy poté silničního typu (asfalt).

Foto: Rostislav Prokop

Zadní části dominuje velké křídlo

Zadní části pak dominuje gigantické křídlo generující potřebný přítlak, pod nímž najdete klasická diodová světla Enyaqu. Velkou změnou je pochopitelně zadní nárazník s difuzorem a čtveřicí plně funkčních koncovek výfukového systému.

Uvnitř najdete pochopitelně ochrannou klec a dosyta vybrakovaný interiér, jehož původní civilní prvky nahradilo strohé uspořádání třídy R5. Na klimatizaci nebo ergonomické sedačky můžete zapomenout, vně se nachází jen to nejnutnější, nejlehčí a nejsportovnější.

Škoda Enyaq R5 je podobně jako například naše Škoda Enyaq TSI RS pouhým virtuálním vozidlem, za nímž stojí talentovaný designér Rostislav Prokop, a nikoli Škoda Motorsport. Jestliže vás tvorba českého borce zaujala, mrkněte na jeho YouTube rpdesigntv anebo jej sledujte na Instagramu rostislav_prokop, kde najdete pravidelné dávky těch nejzajímavějších automobilových kreací.

Načítám