Článek
Audi Quattro, legenda rallye. Speciál, jehož celý název zní „Audi Sport Quattro S1“, svého času opanoval Světový šampionát rallye, potažmo neblaze proslulou Skupinu B, která musela být kvůli bezpečnosti zrušena. Právě se díváte na moderní, plně elektrifikovanou variantu této závodní legendy.
Hned ze začátku bychom tu ale viděli jeden zádrhel – ikonické Quattro ze světa rallye bylo poháněno dnes už téměř vyhynulým přeplňovaným pětiválcem, který burácel, syčel, frkal a plival oheň. Jeho novodobý protějšek, celým jménem Audi S1 E-Tron Quattro Hoonitron tyto „organické“ vlastnosti s největší pravděpodobností mít nebude, neboť jde o plně elektrifikovaný vůz, zkrátka elektromobil. Vyrovná se moderní verze svému duchovnímu přechůdci?
Pro naše účely bude lepší, když budeme autu říkat zjednodušeně S1 Hoonitron. Jde o projekt – v současné chvíli pouze nepojízdný model v životní velikosti – který se podařilo designérům Audi vyrobit za pouhé čtyři týdny. „Je to neuvěřitelné. V minulosti nám automobilky sice poskytly auta, ale upravit jsme si je pro naše videa museli sami,“ neskrývá nadšení Block. „Ale teď? Teď náš hlavní partner, jeden z předních světových výrobců automobilů, v podstatě vyrobí zakázkový závodní prototyp k tomu, abychom s ním mohli točit úžasná videa“.
Zbrusu nový Hoonitron je inspirován především vrcholnou inkarnací legendárního Quattra S1 ve specifikaci pro vrchařský závod Pikes Peak. Auta jsou pochopitelně velmi odlišná, ale klíčové designové – a do určité míry i konstrukční znaky – se tu prolínají. Pořád tu jsou velmi výrazné blatníky, pořád je tu poměrně krátký rozvor, byť delší, neboť se počítá i s uložením baterií do podlahy.
„Normálně nám dotažení projektu do této fáze trvá i rok, ale tentokrát? Čtyři týdny,“ říká Philipp Roemers, vrchní designér exteriérů u Audi. „Naši designéři předvedli ohromné zapálení pro věc, měli jsme celou spoustu nákresů, nakonec jsme jako základ vybrali ten od našeho designéra Saschi, jehož návrh byl nejlepší. Jde o skvělý mix minulosti a budoucnosti,“.
Byť se S1 Hoonitron nechává ve velkém inspirovat minulostí a myslí zejména na budoucnost, lze na něm najít i prvky těch současných vozů Audi. „To je patrné třeba na předních světlech, zejména pak podíváme-li se na denní svícení, které odráží naše současné modely s přídomkem S, jejich design tedy působí poměrně povědomě,“ říká vrchní designér Audi.
Zajímavé potom je, že i na moderním Hoonitronu najdeme v přední masce světelnou rampu, která byla i na původním autě. Zde se však u funkčního vozu počítá s použitím LED diod, rampa je pak ukryta právě mezi hlavními světlomety, jejichž denní svícení má tvar šachovnicové vlajky.
Spolupráce Kena Blocka, firmy Hoonigan, jejímž je spoluzakladatelem, a automobilkou Audi, slibuje velmi plodné období. Moc rádi bychom čtenářům řekli, kolik má ta věc elektromotorů, kolik má koní a za jak dlouho se dostane na stovku, ale bohužel to zatím není známo. A možná to prozatím nevědí ani v Audi. Jedno je však jisté, to auto bude střela!
Firma Hoonigan je společnost specializující se na stavbu závodních a zakázkových vozů a jde o jakýsi podnikatelský projekt Kena Blocka – ostatně i slavná videa jménem Gymkhana vystupují pod hlavičkou Hooniganu.
Kromě stavby speciálních projektů a jejich prezentací na internetu se Hoonigan zabývá také prodejem tzv. „merche“, tedy oblečení a doplňků s logem Hoonigan. Samotný název vznikl spojením slov „hoon“, tedy prohánět a „hooligan“, tedy chuligán. Ken Block je ve firmě dokonce veden jako „Head Hoonigan In Chief“, tedy něco jako „Vrchní řidič-chuligán“.