Článek
Dnes už žijeme v době, kdy auto vlastní téměř každý, kdo ho vlastnit chce. Byly však doby, kdy to vůbec nebylo běžné – a změnit to do značné míry pomohla revoluce v podobě spuštění výrobní linky ve Fordu doplněné o „zlepšovák“ inspirovaný jatky a pivovary.
Samotná myšlenka jakési dávné „výrobní linky“ se však zrodila už někdy v 12. století ve středověkých Benátkách. Uvnitř tamější loděnice totiž práce probíhala tak, že pomocí lan byly lodě spouštěny na vodu speciálním vyspádovaným kanálem, kde na každé další „zastávce“ řemeslníci montovali další a další komponenty.
A abychom byli přesní, výrobní linka v továrně Fordu v detroitském Highland Parku nebyla zdaleka tou první v automobilovém průmyslu. Tento systém si nechal patentovat Ransom E. Olds, zakladatel automobilky Oldsmobile.
Statická výrobní linka Ransoma Oldse sice udělala výrobu automobilů praktičtější – jeho koncept pomohl zvýšit produktivitu automobilky Oldsmobile až o 500 % – bylo to však vylepšení Fordu, které ji tolik zefektivnilo.
Opravdový zlom tedy přišel v Michiganu 1. prosince 1913. Vedení automobilky Ford totiž zakomponovalo do svých výrobních linek zcela klíčový „pohyblivý“ mechanismus, pásový dopravník – čímž se nechalo inspirovat například u jatek nebo pivovarů.
Začátky však nebyly lehké. Lidé si paradoxně na pohodlnější práci ne a ne zvyknout – spousta zaměstnanců odešla ke konkurenci, protože pásová výroba se jim zdála nezáživná. Pro některé navíc bylo tempo až moc rychlé – zpočátku tedy nebylo výjimkou, že vozy byly přesunuty do další fáze výroby s chybějícími díly nebo si dělníci překáželi a následně padali, když se ve spěchu snažili nedostatek dohnat.
Henry Ford také zavedl denní mzdu celých 5 dolarů, což tehdy byla nevídaně vysoká částka. Výsledkem bylo, že do Michiganu se za prací slétali zájemci jako vosy na med, díky čemuž bylo možné poměrně záhy zkrátit pracovní dobu na 8 hodin a přejít na třísměnný provoz – závod Highland Park Ford Plant tak byl schopen chrlit vozy 24 hodin denně.
Díky tomu se zkrátila doba výroby jednoho vozu z nějakých dvanácti hodin na pouhou hodinu a půl. Ford Model T s pořadovým číslem 10 000 000 byl vyroben v roce 1924, o rok později se podařilo zvýšit výrobu až na 10 tisíc vozů denně!
Nakonec z megalomanské vize Henryho Forda I. těžili vlastně i normální lidé. Zkraje minulého století totiž bylo auto nejen symbolem svobody, ale i prestiže a společenského postavení – některé věci se vlastně za více než sto let příliš nezměnily, že?
A nejen to. Faktem je, že v roce 1908 jste si museli na Model T našetřit celých 825 dolarů, což se dnes přirovnává k ekvivalentu přibližně 26 tisíc dolarů (650 tisíc korun). Ovšem v roce 1925 cena za nový Ford Model T klesla až na 260 dolarů – což odpovídá dnešním 4 400 dolarům (asi 110 tisíc korun).