Článek
Každý z výrobců přispěl něčím jiným. Některé vymoženosti jsou praktické, jiné jsou efektivní (případně efektní), některé jsou prostě a jednoduše příjemné. Která z těchto funkcí je váš favorit?
1. Kávovar ve Fiatu 500L
Jasně, existují termosky nebo dokonce přenosné kávovary přímo do auta, ale typ 500L v roce 2012 přišel jako první auto se zabudovaným kávovarem, byť šlo o volitelnou výbavu. Byl vyvinut ve spolupráci s věhlasnou firmou Lavazza a nefungoval za jízdy – ne však kvůli vadné konstrukci, ale z bezpečnostních důvodů.
Fiat se popravdě tímto vynálezem nikdy příliš neoháněl, nicméně zpráva o tom, že nějaké mini-MPV vyráběné v Itálii má zabudovaný kávovar, obletěla téměř celý svět – včetně Spojených států, byť tam kávu nepijí. Tedy pijí tam „kávu“ od Starbucks, ta však s pravou kávou mnoho společného nemá…
2. Vysavač v Hondě Odyssey
Další prvenství – Honda v roce 2013 uvádí vysavač u tehdy už páté generace Odyssey, která byla určena výhradně pro asijský a severoamerický trh. A není to škoda, Antone Pavloviči?
Dost možná ano – a teď nemáme na mysli pouze ten „suprčupr“ vysavač. Skoro se tomu nechce věřit, ale Hondu Odyssey pohání 3,5litrový šestiválec o výkonu 280 koní. Tomu se říká pořádný motor hodný rodinného a vždy uklizeného auta!
3. Sonar ve vozech Land Rover/ Range Rover
Systém v roce 2013 krásně demonstroval moderátor Top Gearu Richard Hammond při testování tehdy zbrusu nové generace Range Roveru Sport – správný Range Rover by prý podle něj měl umět zdolat jakýkoliv terén a překážku. Včetně brodění v hluboké vodě.
Proto vozy značky Land Rover, včetně luxusnějších typů Range Rover a Range Rover Sport, mají ve vnějších zpětných zrcátkách zabudované senzory, které monitorují hloubku okolní vody při brodění a posílají informace do řídicí jednotky vozu. „Načež vůz začne,“ jak v dobovém testu řekl britský moderátor, „dělat příšerný kravál, pokud vjedete do příliš hluboké vody“.
4. Integrovaný dětský podsedák ve vozech značky Volvo
Bezpečnost je jednou z hlavních deviz švédské automobilky, a tak je pochopitelné, že jeho lidé v této oblasti myslí opravdu na všechno – včetně dětí, přirozeně. Jde o velmi jednoduchý, ale zároveň nesmírně účinný „zlepšovák“, který se poprvé objevil už u typu 960 někdy v 90. letech.
Bezpečnostní pásy naneštěstí ztrácejí svou účinnost, pokud na zadní sedačky posadíte třicetikilového človíčka, který se láduje křupkami – proto ve Volvu vymysleli skvělý způsob, jak snadno vyvýšit všechny tři sedáky zadních sedadel přibližně o 15–20 centimetrů, což dítěti dává nejen lepší výhled z auta, ale zároveň umožňuje bezpečnostním pásům fungovat stejně, jako kdyby na místě seděla dospělá osoba. Volvo mimochodem nabízí své vlastní dětské sedačky.
5. Chytrá soška Spirit of Ecstasy u vozů Rolls-Royce
No jen si to představte – konečně si splníte sen a pořídíte si Rolls-Royce, symbol luxusu, noblesy a opulentnosti. Jednoho dne se pak zajedete s drahou polovičkou „podívat“ do jejího oblíbeného módního butiku a po návratu z obchodu na kapotě něco chybí…
Jasně, jde o sošku Spirit of Ecstasy, jeden z hlavních symbolů automobilky Rolls-Royce. Evidentně si na vandaly tipu: „Nemám na Rollse, tak budu mít alespoň sošku,“ stěžovalo poměrně dost majitelů, a tak výrobce vymyslel elegantní řešení. Jakmile se po sošce na kapotě vozu Rolls-Royce natáhnete, senzory zaznamenají vaši přítomnost a soška zajede zpět do kapoty. Tento vynález je standardem pro všechny vozy Rolls-Royce.
6. „Noční panel“ u vozů Saab
Některá technická řešení zaniklé švédské automobilky byla poměrně zbytečná, jiná však byla užitečná – tak například karoserie vozů byly natolik pevné, že při úpravě vozů na rally nebylo potřeba namontovat ochrannou klec. Výrobce to sice udělat musel kvůli pravidlům, ale nebylo to nezbytně nutné.
Dalším poměrně užitečným řešením byl tzv. Night Panel. Ten se hodil například při dlouhých dálničních přesunech, kdy držíme konstantní rychlost, a tak stačí sledovat jen tu. Tlačítko Night Panel umělo zhasnout ostatní přístroje a ztlumit (případně úplně zhasnout) osvětlení středové konzoly, což tolik nenamáhalo řidičův zrak.
7. Digitální ukazatel spotřebovaného paliva u vozů Renault
Málem bychom zapomněli na jednu další velmi jednoduchou, a přesto poměrně užitečnou „fíčuru“ – digitální ukazatel paliva Renaultu. To samo o sobě sice není žádná revoluce, ale palubní počítač u Renaultů řidiče informuje o tom, kolik přesně paliva spotřeboval od vynulování ukazatele, což výrazně usnadňuje výpočet, kolik přesně nás stála cesta na nedělní oběd k tchyni.