Článek
Mají stejný technický základ, používají stejné pohonné jednotky, prošly nedávno modernizací, ale přesto se mezi nimi najdou rozdíly, díky nimž mají Škoda Scala i Škoda Kamiq odlišné charaktery. S každým modelem se totiž žije trochu jinak a cílí na trochu jinou skupinu.
Škoda Scala by šla dnes označit za náhradu chybějící kombíkové Fabie, kterou Škodovka v průběhu vývoje 4. generace zařízla. Model Scala se vyznačuje určením pro jednotlivce, páry i rodiny, k čemuž přispívá hlavně obří 460litrový kufr, což je na hatchback nadstandardní hodnota.
Vnější design po modernizaci autu vdechl dynamičtější vzhled a u varianty s příplatkovými Matrix světly také unikátní dělený světelný podpis. Jestliže si za matrixy nepřiplatíte, pak budou základní světla naživo vypadat podobně zvláštně jako ta výchozí u modernizované Octavie.
Interiér se v rámci modernizace změnil jen decentně, nicméně zde nebylo moc co řešit. Je super, že zůstal zachován klasický klima panel (kde navíc přibyla možnost regulace intenzity ofuku tlačítky) a výhřevy sedaček i volantu se stále ovládají tlačítky. Zkrátka neměň či jen decentně vylepši, co funguje.
Robustnější bráška
Škoda Kamiq je postavená na totožném základu jako Scala, nicméně jde o crossover, takže je celkově úspěšnější. Třeba v Itálii a Španělsku jde o bestseller značky.
Proti Scale působí model Kamiq robustněji, nabídne vyšší světlou výšku (188 mm vs. 149 mm), více místa nad hlavou a komfortnější nastupování, což ocení osoby s omezením pohybového aparátu, silná kupní skupina jménem senioři nebo „líní“ lidé.
Rovněž Kamiq je vybaven volitelnou světelnou technologií Matrix LED, nicméně v jeho případě nejsou k zahození ani základní LED lampy. Stejně jako Scala dal též Kamiq vale analogovým budíkům, takže se nabízí jen s virtuálním kokpitem.
Skvělou vychytávkou obou modelů je bezdrátová nabíječka mobilů s aktivním chlazením. Standardně totiž při indukčním nabíjení vzniká odpadové teplo, které zbytečně zahřívá nabíjené zařízení, proto v sobě mají tyto 15wattové škodovácké nabíječky větrák, který skrze díry mobil chladí.
Druhým vylepšením pro oba vozy je možnost instalace držáků tabletů do zad předních sedadel sportovních modelů Monte Carlo, což dříve nebylo možné.
Kdo vyhraje?
Globálně je tedy úspěšnější Kamiq, a to menšímu 400litrovému kufru navzdory, nicméně co v Česku? Pokud se podíváme do statistik SDA za celý rok 2023, tak se na našem území prvně registrovalo 9 784 kusů modelu Scala, který tím získal podíl v segmentu vozidel nižší střední třídy 25,88 % a také první místo v žebříčku.
Kamiq zase převzal roli lídra velmi bohatého segmentu SUV-C, nicméně za loňský rok se svými 9 447 kusy a 13,56% podílem ve své třídě na sesterskou Scalu nestačil o 337 kusů.
Nakonec si jen povzdychneme, že se Scala ani Kamiq už nenabízejí s přeplňovanými vznětovými motory 1,6 TDI, potažmo ve variantě na stlačený zemní plyn CNG. Tyto vozy byly totiž superúsporné.
Kdo je však vítězem pro vás? Je vám sympatičtější náhrada za kombíkovou Fabii jménem Scala, nebo máte raději crossover Kamiq? Hlasujte v anketě níže a do komentářů nám napište, proč jste zvolili Scalu, či naopak Kamiq.