Článek
Značky jako Porsche, Bugatti, Audi, Ferrari, Lexus a jiné vyrábějí (nejen) sportovní vozy a nám všem jsou dobře známé, nicméně co takové automobilky typu Panoz, Covini, Caparo či PGO? Že jste o nich neslyšeli? To dá rozum, protože nebyly komerčně nikterak masově úspěšné, nicméně i tak jejich vozy stojí za ohlédnutí.
Breckland Beira
V roce 2008 se světu představil britský ručně stavěný dvoumístný roadster kráčející ve šlépějích TVR. Zástupci značky Breckland tehdy hlásali, že za své peníze dostanete maximum výkonu i individuality. Beira o hmotnosti 1 400 kg byla postavená na platformě General Motors Kappa a hostila šestilitrový osmiválec o výkonu přesahujícím 400 koní.
Pokud začnete argumentovat na téma spotřeba, upozorňujeme, že vozidlo bylo koncipované na pohon na LPG a jeho kombinovaný dojezd činil více než 1 100 km. A cena? V přepočtu tehdejším kurzem 1,7 milionu korun.
Caparo T1
Svého času (2006) jedno z nejrychlejších závodních aut homologované rovněž pro provoz na veřejných komunikacích. Pod britským projektem Caparo T1 jsou podepsaní inženýři, kteří makali na McLarenu F1, Mercedesu SLR nebo na Formuli 1.
Vůz vážil méně než 500 kg, nicméně jeho kompaktní 2,4litrový osmiválec vyprodukoval výkon přesahující 500 koňských sil. No kam se hrabe Bugatti Veyron, že?
Covini C6W
Pojďme udělat sporťák o šesti kolech, řekli si Italové z Covini Engineering a stvořili C6W (2004). Proč mu proboha nadělili tři nápravy? Prý kvůli jízdnímu komfortu, snížení rizika aquaplaningu, efektivnějšímu brzdění, lepší přilnavosti a také proto, kdybyste v jedné přední pneumatice ztratili tlak.
Tento technický experiment s karoserií z uhlíkových vláken hostil 4,2litrový osmiválec o 380 koních, jenž skrze šestirychlostní manuál posílal až 450 Nm na zadní kola. Maximálka byla 300 kilometrů za hodinu, hmotnost 1 150 kg. O dva roky později se ukázala ještě otevřená varianta Spider.
FPV Super Pursuit
Nejen Holden Maloo platil za šíleně rychlý užitkový pick-up. Roku 2008 jste si totiž mohli koupit FPV Super Pursuit s motorem V8, brzdami Brembo, systémem ABS/EBD, 19palcovými liťáky, krytem nákladového prostoru a s koženými sedadly. Vůz byl ovšem jen pro movitější, vyšel na dva miliony korun a spotřeboval skoro 14,5 litru paliva na sto kilometrů. Nutno upřesnit, že zkratka FPV značí Ford Performance Vehicles, tedy už několik let zaniklou australskou sportovní divizi modrého oválu.
LCC Lightning GT
Tenhle karbon-kevlarový sporťák z roku 2009 je poněkud jiný, zejména kvůli tomu, že je osazen čtyřmi 120kilowatovými elektromotory a trakční kontrolou s regenerativním brzděním vyhrazenou pro každé kolo zvlášť.
K tomu si přidejte nezávislé zavěšení obou náprav, nastavitelný posilovač řízení, lehká 20palcová kola a světlou výšku 140 mm. Co vám vychází? Inu použitelný sporťák i pro denní cestování, protože se v rámci volitelné výbavy objevovala třeba klimatizace či navigace.
ORCA C113
Tak tohle mohla být švýcarská bomba (2004), které ovšem selhala rozbuška. Přesto si přečtěte, o co svět přišel. Základní varianta C113 dostala přeplňovaný 2,3litrový pětiválec Volvo, s nímž zrychlila z nuly na sto pod čtyři sekundy a rozpálila to nejvíce na 330 km/h.
Existovalo však i výkonnější (641 koní) provedení s motorem 4,2 litru V8 Audi vyladěným od MTM, které mělo potenciál překonat rychlost 360 km/h. Pak se ještě ukázal roadster R113, a dokonce i vrcholový uzavřený model SC7. No projekt každopádně o tři roky později skončil a jeho švýcarský strůjce sídlící v Lichtenštejnsku se přeorientoval na supersport Beck LM 800, o němž však už nikdo hodně dlouho neslyšel. Holt některé sny se nesplní.
PGO Echo
Francouzský sportovní roadster PGO Echo (2015) v retro stylu hraje zejména na gentlemanskou notu, proto si k němu můžete pořídit také dobové kožené rukavice, jezdecké brýle nebo přilbu. Hliníkovou karoserii poté doplňuje špičkový kožený interiér, přičemž vůz jako celek kombinuje dědictví, výkon a ducha dávných časů.
Panoz Esperante Spyder GT
Kdo zná automobilku Panoz, ať zvedne ruku. Vidíme, že se nehlásíte, nicméně sluší se připomenout, že výrobce působí na severoamerickém trhu už od roku 1989. Esperante Spyder GT je ručně stavěná a vysoce omezená limitka z roku 2015, která karbonem rozhodně nešetří.
V útrobách panozu pracuje kompresorem nadopovaný osmiválec o výkonu 560 koní, který výrobce spojil se zesíleným šestirychlostním manuálem, případně s volitelným automatickým šestikvaltem. Zní to jako petrolheadův sen, jen s drobnou vadou, protože tento speciál vyšel jako nový na pět milionů korun.
Spada Codatronca Monza
Vypadá jako hodně nepovedené otevřené Lamborghini, jenže ouha! Jde o odkaz na původní spydery z 60. let, jen trochu extrémní a notně karbonový. Vozidlo o hmotnosti pouhých 1 180 kg totiž pohání hliníkový osmiválec s titanovými ventily o objemu 7 011 cm3, navíc podpořený dvěma italskými kompresory.
A to znamená výkon monstrózních 720 koní a točivý moment 950 Nm, přenášený skrze šestirychlostní manuál s krátkými řadicími dráhami. Takhle okruhovka vystřelí z místa na stovku za tři sekundy a tachometr se zastaví na 335 km/h. Šílené!
Tramotana R
No jo, další silniční formule… Pozor, přátelé, tahle střela váží 1 268 kg a pohání ji dvakrát přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec! Nikoho tedy nepřekvapí výkon přes 720 koní, krouťák 1 100 Nm, zrychlení z nuly na sto za 3,6 sekundy, maximálka elektronicky omezená na 325 km/h a cena čítající v roce 2009 skoro 10,5 milionu korun. Nicméně jde o řidičsky dokonalý výrobek, který smí na silnici, za což se prostě platí.
Venturi Fetish
Ne, Tesla Roadster skutečně nebyla prvním moderním dvoumístným elektrickým čistokrevným sportovním vozem na světě. Toto prvenství si v roce 2005 připsala monacká automobilka Venturi a její model Fetish.
Elektromobil s výkonem 300 koní zvládá vystřelit z místa na stovku za 4,5 sekundy, nicméně na 170 km/h jej zastaví konstrukční omezovač. Spolu s okamžitě dostupným krouťákem 220 Nm se vozidlo ještě pyšní dojezdem až 350 km na jedno nabití a dobou nabíjení 3,5 hodiny (z 80 A). Horší však byla pořizovací cena, přece jen 13,3 milionu korun bez daně (!) za elektrosporťák bylo poněkud hodně.
Uznejte tedy sami, že některé zmíněné modely neměly moc šancí uspět a vlastně byly jen pouhými sny potenciálních vizionářů, kteří se svých myšlenek nechtěli vzdát. Na druhou stranu by si asi každý z nás vybral kousek, jaký by se mu vyjímal doma v garáži.
No a vlastně proč ne? Níže najdete anketu, kde prosím hlasujte o tom, který z dnes probíraných sporťáků byste chtěli vlastnit, a do komentářů pod článkem nám napište důvod.