Hlavní obsah

Jeremy Clarkson ukázal pět nejlepších a nejhorších aut loňského roku

Foto: Top Gear

Žebříčků nejlepších aut se vždy objevuje celá řada a jeden takový má i nejznámější motoristický novinář Jeremy Clarkson, který strávil další rok za volanty nejnovějších aut, a může proto vesele srovnávat. Takže která auta se mu líbila nejvíc a které nejméně?

Článek

Jeremy Clarkson je momentálně vláčen médii za jeden velmi nevkusný sloupek o člence královské rodiny, a dokonce hrozí, že kvůli tomu přijde o práci u Amazon Prime (jako se mu to před lety stalo po eskapádě s fackou u BBC). Ale my se zaměříme na to, co máme všichni nejraději: auta.

Clarkson totiž stále píše sloupky pro Sunday Times, v nichž hodnotí nejnovější auta, která testuje. Za rok 2022 jich bylo celkem 19 (a mohlo jich být i víc, kdyby neměl tak našlapaný kalendář povinnostmi kolem natáčení, psaní a farmaření), takže je rozhodně z čeho vybírat. Proto vám nabízíme pět nejhorších a nejlepších aut podle jeho hodnocení.

Nejhorší auta roku 2022 podle Clarksona

Říkáme nejhorší, ale všechna obdržela tříhvězdičkové hodnocení (z pěti možných), takže jde vlastně o solidní vozy, které se jen nevyšvihly nad úroveň průměru. Vyloženě špatná auta se dnes už prakticky nedělají. A určitě by si je nikdo netroufl půjčit Clarksonovi…

Prvním zklamáním je Mercedes-AMG E 63 S: Jeremy byl nejdřív z 600koňového osmiválcového luxusního kombíku nadšený, jenže potom začala haprovat jeho elektronika a testovací auto zradilo jeho důvěru natolik, že s ním dál odmítl jezdit.

Foto: Mercedes-AMG

Mercedes-AMG E63 S kombi zklamalo haprující elektronikou

Příliš ho nenadchl ani Lexus ES 300h, který označil za „Prius v obleku“, a uvedl, že „nejeví žádný zájem o koncept rychlosti“. Na druhou stranu pochválil komfort jízdy a kvalitu zpracování a svůj článek uzavřel ve smyslu, že „v dnešním světě eko-šílenců, rychlostních kamer a cyklistů vedoucích válku s motoristy dává klidné a šedivě anonymní auto velký smysl“.

Foto: Martin Jánský

Lexus ES je pohodlný, klidný, ale poněkud nudný kočár

Neoslnila ho ani hybridní Kia Sportage, která sice získala hned dvě ocenění v žebříčku hodnocení odborníků ze Sunday Times, ale Clarksona prostě nechytla za srdce svou dynamikou ani jízdními vlastnostmi: „Jak se řídí? Zajímá to někoho? Určitě ne ty, co si pořizují korejské SUV.“ Podle něj dnes majitele víc zajímá počet USB portů, a těch má Sportage dostatek…

Foto: Lukáš Kukla

Hybridní Sportage není nic pro nadšené řidiče, ale uživatelé preferující praktičnost a konektivitu s ní budou spokojení

Kupodivu ho nezaujal ani 300koňový Volkswagen T-Roc R, podle jeho slov „Golf na chůdách“. Ale právě Golf R by dával větší smysl, protože snížený podvozek s tužšími tlumiči T-Rocu R kazí jízdní vlastnosti.

Foto: Michal Houdek

T-Roc R je fajn rychlík, ale Golf R je prostě lepší

Poslední z neúspěšných je Opel Astra, protože je podle něj příliš obyčejná a s přeplňovaným tříválcem 1,2 litru není ani moc rychlá. Jeho přítelkyně Lisa si však Astru oblíbila natolik, že z ní skoro ani nechtěla vystoupit. „Nuda prodává. Podívejte se na kukuřičné lupínky. A to přesně Astra je: kukuřičné lupínky mezi auty,“ uzavírá Clarkson.

Foto: Lukáš Kukla

Astra je sice praktická, ale poněkud bezduchá

Nejlepší auta roku 2022 podle Clarksona

Tohle bude veselejší čtení, ale i s pár překvapeními. Clarkson totiž loni řídil hned několik modelů Ferrari, Lamborghini, McLaren nebo Porsche, nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení však dostalo pouze jediné auto – a nebylo to kupodivu žádné z nich.

BMW 5 CS mělo k pěti hvězdičkám velmi blízko, protože si moderátor oblíbil jeho rychlost a skvělé jízdní vlastnosti a stejně jako ostatní ho řadí k nejlepším BMW M vůbec. Zklamaly ho ale drobnosti jako to, že „převodovka zůstává v eko režimu déle, než bych si přál“ nebo že produkce je omezená na 2 200 jednotek „a nikdo neví proč“.

Foto: BMW

M5 CS je jedno z nejlepších sportovních BMW vůbec

Také Porsche Cayman GT4 RS mělo nejvyšší hodnocení na dosah, protože Clarksona nadchl skvělý zvuk a jeho směřování do kabiny pro potěchu řidiče, místo aby zbytečně hlučel do okolí všude, kam přijede. Taky byl nadšený z jeho jízdních vlastností, protože GT4 RS „jako každé správné sportovní auto lítá kolem a bleskově reaguje jako nadšené štěně. Kňučí, štěká a vrtí ocasem,“ byl přesně ten styl popisu, který u Clarksona milujeme. Moc se mu nelíbila akorát astronomická cena skoro čtyři miliony Kč, přičemž musíte připlácet za sedačky nebo lak nebo „Aha, takže vy k tomu chcete i klíček?“.

Foto: Porsche

Cayman GT4 RS je špičkový sporťák. Akorát nesmíte mít moc hluboko do kapsy…

Překvapivě se mu líbil také Ford F-150 Lightning, přestože je elektrický (a to o elektromobilech říká, že „jsou to auta bez duše“). Pochválil více než 400kilometrový dojezd, ukázkovou kultivovanost, jízdní komfort a také řidičskou pozici, „ze které shlížíte dolů i na pasažéry aerolinek“. Liboval si rovněž v tom, že uveze tunu, utáhne čtyři tuny, a přitom zrychluje jako Ferrari F40. Akorát mu Lightning přišel nesmyslně velký… Ale právě ta nesmyslnost ho zároveň okouzlila.

Foto: Ford

Ford F-150 Lightning je neuvěřitelně schopný a kultivovaný

Ryzí sporťák Alpine A110 S v tomto výčtu samozřejmě nemohl chybět, protože „to není auto pro hlupáky, kteří by se v něm chtěli předvádět“. Je to auto pro pravé řidiče, proto ocenil jeho ostré reakce a chraplavý zvuk, výkon 300 koní mu přišel tak akorát, abyste za volantem nemuseli být nervózní. Proč tedy alpinka neměla pět hvězdiček? Prý proto, že by raději roadster než kupé (už je mu přes šedesát, nezapomeňte) a že před kolegou z Top Gearu Jamesem Mayem, který vlastní standardní A110, nemůže přiznat, že je to opravdu dobré auto.

Foto: Lukáš Volšický

Alpine A110 S se líbil všem, co usedli za její volant. Nás nevyjímaje

Nejvíce nadšený byl z BMW M4 Competition xDrive, kterému sice vyčetl trochu přehnaný design a že správné sportovní BMW by měla být zadokolka (tu v Británii nepořídíte, v Česku však ano), ale jinak na něm nedokázal najít žádnou chybu. Velmi si pochvaloval jeho sedačky („nejlepší, které kdy obalily mé spodní partie“), skvělé řízení („jako by vás Bůh vodil na nitkách“), perfektní jízdní režimy ovládatelné tlačítky na volantu nebo skutečně použitelná zadní sedadla a kufr. Že ho M4 na černém ledu zachránila od havárie, jeho obdivu určitě také pomohlo. „Tohle je poslední M4 před přechodem k elektřině, takže mám radost, že odchází v tak skvělém stylu,“ uzavírá Clarkson.

Foto: Jiří Čermák

BMW M4 Competition je hodně nabroušený, a přitom nečekaně použitelný sporťák

A my jen doufám, že se mediální bouře přežene a Clarkson u svých automobilových sloupků vydrží, abychom si mohli zase za rok projít seznam jeho nejoblíbenějších aut.

Načítám